Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vad spelar du för instrument?

  1. #1
    Sugmotor JohannesT7s avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Vad spelar du för instrument?

    Finns fler än jag som är lite musikintresserad här inne tror jag Själv har jag varit sångare och varit med i olika band sedan 2002 och spelar även lite gitarr när andan faller på, någon mer som är inne i musiksvängen, Vad spelar du för instrument och kanske även du spelat/spelar i band?
    9-5SC 2007,2.0t BioPower

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    "Band" är kanske att ha fel benämning, men spelar det gör jag.
    En gång i tiden var mitt mål att bli proffsmusiker, men sen insåg jag att det kanske inte är det bästa jobbet här i världen: massor av arbete för att hålla anställningsbar kvalitet, minimalt med lön, usla arbetstider.
    Men jag slutade inte spela för det Jag sitter i en del orkestrar, dock inte fast på mer än ett ställe, och så blir det en massa inhopp och mindre konstellationer.
    I maj skall jag spela på Malmö Live, barnkonsert visserligen, haha. Lite senare i år blir det opera i Höör, Blåsarerenad nånstans i Lund och lite annat smått och gott.
    Justja, instrument var det. Oboe och Engelskt horn spelar jag, och när det krävs marschbäckar, vilket kanske inte är lika kul...

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vad kallas killen som hänger med musikerna i bandet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor JohannesT7s avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    "Band" är kanske att ha fel benämning, men spelar det gör jag.
    En gång i tiden var mitt mål att bli proffsmusiker, men sen insåg jag att det kanske inte är det bästa jobbet här i världen: massor av arbete för att hålla anställningsbar kvalitet, minimalt med lön, usla arbetstider.
    Men jag slutade inte spela för det Jag sitter i en del orkestrar, dock inte fast på mer än ett ställe, och så blir det en massa inhopp och mindre konstellationer.
    I maj skall jag spela på Malmö Live, barnkonsert visserligen, haha. Lite senare i år blir det opera i Höör, Blåsarerenad nånstans i Lund och lite annat smått och gott.
    Justja, instrument var det. Oboe och Engelskt horn spelar jag, och när det krävs marschbäckar, vilket kanske inte är lika kul...
    Fyfan de e skitballt med storband/orkester!!! ja dedär med att bli proffsmaskinen är extremt få förunnat att verkligen lyckas som :/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vad kallas killen som hänger med musikerna i bandet?
    Hangaround??:P
    9-5SC 2007,2.0t BioPower

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av JohannesT7 Visa inlägg
    Hangaround??:P


    Trummis!
    Noter? Vad är det , jag spelar ju bara...

    Och jo, jag har lirat trummor
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Spelar det mesta hellre än bra.....

    Nä, har varit mer bandaktiv tidigare, men på grund av STCS har jag inte tid längre. Måste ju hänga här.... .....och jobba, ta hand om familjen samt garaget....

    Instrument: Gitarr (el och acke), bas, lite klaviatur samt någon trumloop.. Inrett en mindre studio i källaren där jag brukar tillbringa tiden efter Melodifestivalen (F-n jag kan göra bättre!).

    Hade en gång i tiden också en rockstjärnedröm, men sen så kom Slash. Och jag ville inte plagiera..
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Kanske lite märklig tråd för ett första inlägg men varför inte. Spelar nuförtiden nästan bara folkmusik, och det på traversflöjt. Gitarr när det behövs och bas i något numera halvsovande band som spelar musik från rallartiden i Sverige. Jodå. Men nu när det var första inlägget får jag väl säga att jag har kommit hit eftersom Saabintresset vaknat igen. Har inte haft en på rätt många år; senast var den en og900i från -85... Tänkte skaffa mig en 9-3 TTiD nu, men känner att det är minst sagt en djungel att hitta ett bra ex när man har så lite koll på vad man ska leta efter. Bor i Malmö efter en massa år i Lund. Kände igen Bollmans nick från datorföreningen DF, där jag varit halvosynlig medlem i 20 år. Ser fram emot att få köra Saab igen

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Sedärja, DF minsann. Medlem från 94, nu har jag väl inte betalat på nått år, känns lite som föreningen är på väg åt nytt håll, tg är ju lite putt på att vara sidesteppad verkar det som

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Det är väl sant det. Med DF har också levt med det gamla gardet riktigt, riktigt länge. Inget fel på det rent generellt, men lite udda på en datorförening som är (lite mindre nu iofs) knuten till en högskola/universitet. Kommer inte ihåg om vi har setts i levande livet, men annars kanske det blir tillfälle till det om/när jag hittar en trevlig bil. Träffas folk på Jägersro fortfarande?

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Absolut gör vi det. Vi är inte så många SAAB-ägare kvar, men "järngänget" har ju träffats där i runt 10 år så vi är så pass goda vänner numera att vi träffas ändå

  11. #11
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag hade också ambitionen att bli proffsmusiker, men efter att ha turnerat genom Europa ett par månader och inse att man hamnat 35000 kr back istället för att tjäna något, satte det sista spiken i kistan liksom

    Numera är det en hobby. När det begav sig lirade jag trummor och elbas. Jag saknar fortfarande min bandlösa sexsträngade Ibanez ibland... Och min Fender Jazzbas från 1962. För att hamna i balans igen och ha något att leva på under tiden jag jagade ett annat jobb, tvingades jag sälja all min utrustning. Det var en fruktansvärt plågsam upplevelse

    Men men, så kan det gå! Nu sitter jag med en fyrsträngad P-bas och en Whamola. Whamolan är en märklig skapelse, men vilken best!

    Vad är då en whamola undrar ni? Här har ni en sådan:

    https://www.youtube.com/watch?v=eWRn80UOsqw
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Träblås (enkelrör).

    What's the difference between a violin and a viola?

    The viola burns longer.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Klarinettfri zon Norden

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Spelar sedan många år tillbaka på orgel.

    Har en sådan här skattebefriad 85'a


    Yamaha's MC600 värsting från tiden det begav sig.

    Är med detta som folket älskar vinyl skivor över allt annat -
    ett bra mycket speciellt "sound" över det:

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Klarinettfri zon Norden
    Femtekolonnare!


    Tack, sett den förr, då från bleckblåsträsket.
    (Har spelat i orkester, och har haft nöjet att med den besöka olika länder.)

    Eddie Izzard spikade det utmärkt i Definite Article! Inkl. the notes that are left over.


    (Och han har ett och annat att säga om oboe. )

    Om vi ska gräla, och sparka på oboe, vad sägs om detta från dirigent Sir Thomas Beecham:
    Sir Thomas was a caustic old bugger who did not suffer fools gladly. My favourite story, supposedly true, is of the new & very nervous first oboeist in the London Symphony Orchestra. As you probably know, it is customary for the conductor to ask the oboeist to play 'A' concert so that the orchestra members can tune up. She played the 'A' as requested complete with heavy vibrato (a definite no-no!). Sir Thomas surveyed the orchestra for some time & finally said "ladies & gentlemen - take your pick!"

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har liiiite svårt att tro på den eftersom man som oboist f*n har ett A ringande i öronen för jämnan efter alla stämtoner man spelat

    En dirigentbekant som tog lektioner för Maestro (Sigfried Naumann) har en del sköna historier.
    Bland annat skulle någon orkester han då satt i (han var klarinettist från början faktiskt!) spela ett av Naumanns egna verk. Jag vet inte om du hört något av honom men det låter mest som oväsen men är minutiöst komponerat ner i minsta detalj. Totalt olyssningsbart, men tekniskt fulländat.
    Efter en stund räcker trumpetaren upp handen och påpekar: Maestro, man kan inte spela dessa toner på en trumpet. Varvid Maestro svarar: I kan icke spela dessa toner. Byt trumpetare!
    Och han fick moloken lunka av scenen. Hans ersättare var klyftig nog att förlägga tonerna i en oktav man faktiskt kan frambringa på en trumpet och Maestro var nöjd

    En bra dubbelt rörblads-historia vars ursprung jag glömt är kontrafagottisten som entusiastiskt frågar dirigenten om tonen i hans noter är rätt. Skall det vara a eller g? Dirigenten ber kontrafagottisten spela de 2 olika tonerna varvid svaret blir: It doesn't matter

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    [...] varvid svaret blir: It doesn't matter

    Valfrihet, i vad som görs och när, tillhör undantagen.

  18. #18
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Tveksamt nu om man har valt rätt bilmärke.....verkar inte vara så mycket hårdrock att köra Saab...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    ..tänker du att rasslande kedjor är mer punk eller Goth?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Bra musik är bra musik, duktiga musiker är duktiga musiker, svänger det så svänger det, då spelar genre mindre roll.

    (Sedan finns det sådant som inte kvalificerar, dansbandseländet, som mest är en ursäkt för att få folk att röra på sig.)

Liknande ämnen

  1. Saab orginalstereo som spelar mp3?
    Av Screwball i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 23:30
  2. Originalstereo som inte spelar CD
    Av Samvera i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 12:21
  3. AS3 spelar inte cd-skivor
    Av frazze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 03:45
  4. Vilka spelar MW2 på PS3?
    Av Johannyman i forum Tidsfördriv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •