Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Överge Saab?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822

    Överge Saab?

    Måste höra med er andra hur ni står ang detta.
    Skulle ni kunna sälja av Saaben pga tjästebil, krav att köra annat märke?

    Jag känner personligen att det andra märket inte riktigt passar in på mina behov och vad jag vill ha ut av mitt aktiva bilkörande. Visserligen kör jag Saben så pass lite att jag inte skulle märka av det specielt mycket. Men känslan av att inte kunna gå ner och plocka ut pärlan och stämpla högerfoten gör mig oroväckad och ganska förvirrad.


    Skulle ni vägra och avstå tjänsten till förmån för att kunna fortsätta köra Saab. Tjänsten är för övrigt mitt önskeyrke nr1...

    Kind regards
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152

    Re: Överge Saab?

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Måste höra med er andra hur ni står ang detta.
    Skulle ni kunna sälja av Saaben pga tjästebil, krav att köra annat märke?

    Jag känner personligen att det andra märket inte riktigt passar in på mina behov och vad jag vill ha ut av mitt aktiva bilkörande. Visserligen kör jag Saben så pass lite att jag inte skulle märka av det specielt mycket. Men känslan av att inte kunna gå ner och plocka ut pärlan och stämpla högerfoten gör mig oroväckad och ganska förvirrad.


    Skulle ni vägra och avstå tjänsten till förmån för att kunna fortsätta köra Saab. Tjänsten är för övrigt mitt önskeyrke nr1...

    Kind regards
    Allvarligt ? Arbeta är ju det roligaste som finns.

    Har du inte råd att behålla din nuvarande SAAB så byt den mot en
    prisbilligare klassiker. Pengar imellan, pengar över/månad, du behöver
    inte köra den på vintern. En win/win situation eller ?

    Mvh, Nicke

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Varför måste du ha tjänstebil då? Kan du inte fortsätta med privatbil men be att få lönekompensation/milersättning?

    Jag har "rätt" till förmånsbil, men kör privat istället, i mitt fall för att mitt företag har så sjukt snåla belopp man för köpa bil att det snarare motsvarar extrautrustningen i min bil än något annat...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    Pengar har abs inget med saken att göra, jag har två bilar för att ha råd med Saaben. Hehe. låter kanske inte så sunt och det är väl snarare en förlust menjag känner att jag bibehåler värdet mer på min Saab om jag inte sliter på den. Visst kanske jag skulle kunna fråga om jag kunde fortsätta köra min andra bil och få högre lön. Kruxet är att en stor del av arbetet innebär att köra företagets bilar med reklam på så att dem syns. Så den chansen är nog ganska liten att få igenom. Tjänstebil är nog ganska självklart så att man kan representera företaget vid alla tillfällen.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Ta jobbet! Bilar kommer och går.... Kan du inte sälja denandra bilen annars?
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av mulle1
    Ta jobbet! Bilar kommer och går....
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av mulle1
    Ta jobbet! Bilar kommer och går.... Kan du inte sälja denandra bilen annars?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    Var inte mycket till Saabhjärtan en del hade här...


    Hoppas att det har poängterats nog men jag behöver inte sälja någon av bilarna pga av ekonomin och självklart skulle jag ha råd att ha kvar dem. Jobb har även i dagsläget och jag trivs ganska bra, sköna kamrater och presterar outstanding resultat.

    Enda anledning till att sälja skulle vara om jag tvingades sälja pga att andra jobbet förbjöd mig att köra Saab. Btw, kan/får arbgivare styra så pass mkt över sina anställda?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 263
    Vad är det för arbetsgivare som förbjuder sina anställda att köra saab?? Nu vill jag veta!!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Btw, kan/får arbgivare styra så pass mkt över sina anställda?
    Kan jag inte föreställa mig.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av G-man

    Enda anledning till att sälja skulle vara om jag tvingades sälja pga att andra jobbet förbjöd mig att köra Saab. Btw, kan/får arbgivare styra så pass mkt över sina anställda?
    När du är i tjänst så kan dom det! Sen om du vill glida Saab på fritiden har inte dom ett skit med att göra.

    Vad är det för bil du får byta till? Och om det är reklam klistrat över sidorna på den så ska den vara snuskigt billig (tycker jag). Fråga om dom inte har några företagsbilar du kan få köra istället.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Kan du inte ha kvar Saaben OCH ha tjänstebil då?

    Köra tjänstebilen, putsa på Saaben?

    Så skulle nog jag ha gjort i alla fall.


    För de kan väl aldrig kräva av dig att enbart ha en bil och då deras tjänstebil? Va e de för jobb i så fall om jag får fråga? PR-snubbe på Volvo eller?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 513
    Säger som Kongo jag med, behåll pärlan om du älskar den. T o m, ställ av kärran - kör din tjänstebil, njut jobbet - och ställ på bilen när du känner dig pilsk och sugen?
    mvh Johan Kullberg

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kan du inte ha kvar Saaben OCH ha tjänstebil då?

    Köra tjänstebilen, putsa på Saaben?

    Så skulle nog jag ha gjort i alla fall.


    För de kan väl aldrig kräva av dig att enbart ha en bil och då deras tjänstebil? Va e de för jobb i så fall om jag får fråga? PR-snubbe på Volvo eller?
    Liknelse; Du älskar Nike och har massa dyra Nikekläder men börjar jobba i en Adidasaffär. Genom att representera Adidasföretaget så finns chansen att vinna kunder genom Adidasens nya och fräschamodeller. På så sätt alltså tjäna pengar på att bära kläderna och göra reklam. I ett sådant här scenario så varken uppskattas det nog inte av arbgivaren eller är sunt för min egna vinning att bära mina älskade Nikekläder.

    Men samtidigt känner jag att Adidas inte har något produkt i sitt sortiment som tilltalar mig. Eller jo, tilltalar mig men inte som uppfyller mitt behov av snygga produkter med högprestanda. Som igårkväll när jag spontansprang mot en speedster.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351
    Känner igen problemet. Tack och lov har jag protesterat och hotat med uppsägning ända från första dagen jag hörde talas om den nya tjänstebilspolicyn. Och det ser ut som om jag får fortsätta med Saab nu. Men om, gud förbjude, man hamnar på ett företag där tex Volvo var enda option skulle jag ta en Bi-fuel och parkera den gratis på gatan i 3år (eller hur lång leasing det nu är). Skulle aldrig sätta mig något sånt åbäke. Sen kunde man glatt forstätta och köra sin Saab. Ekonomiskt vore det katastrof men man måste hålla på sina principer.
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Anth
    Känner igen problemet. Tack och lov har jag protesterat och hotat med uppsägning ända från första dagen jag hörde talas om den nya tjänstebilspolicyn. Och det ser ut som om jag får fortsätta med Saab nu. Men om, gud förbjude, man hamnar på ett företag där tex Volvo var enda option skulle jag ta en Bi-fuel och parkera den gratis på gatan i 3år (eller hur lång leasing det nu är). Skulle aldrig sätta mig något sånt åbäke. Sen kunde man glatt forstätta och köra sin Saab. Ekonomiskt vore det katastrof men man måste hålla på sina principer.


    Håller med fullständigt. Vi hade en sån policy ett tag, att alla "förmånsbilar" skulle vara V70 2,4/140... Jag menar, hallå? De frågade mig om jag ville ha en och jag kunde faktiskt inte sluta skratta. Tror inte ens att företagsledningen förstod vad som var så roligt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kan du inte ha kvar Saaben OCH ha tjänstebil då?

    Köra tjänstebilen, putsa på Saaben?

    Så skulle nog jag ha gjort i alla fall.


    För de kan väl aldrig kräva av dig att enbart ha en bil och då deras tjänstebil? Va e de för jobb i så fall om jag får fråga? PR-snubbe på Volvo eller?
    Liknelse; Du älskar Nike och har massa dyra Nikekläder men börjar jobba i en Adidasaffär. Genom att representera Adidasföretaget så finns chansen att vinna kunder genom Adidasens nya och fräschamodeller. På så sätt alltså tjäna pengar på att bära kläderna och göra reklam. I ett sådant här scenario så varken uppskattas det nog inte av arbgivaren eller är sunt för min egna vinning att bära mina älskade Nikekläder.

    Men samtidigt känner jag att Adidas inte har något produkt i sitt sortiment som tilltalar mig. Eller jo, tilltalar mig men inte som uppfyller mitt behov av snygga produkter med högprestanda. Som igårkväll när jag spontansprang mot en speedster.

    Jo, men det skulle också kännas fruktansvärt konstigt att bli tvingad att alltid bära Adidas-kläder på fritiden också. Skulle vara märkligt på fester och bröllop etc, att komma svassandes i träningsoverall... Aldrig få ha jeans på sig, osv, osv.

    Du måste väl (För he***e) få äga vilken bil du vill, privat????

    "Näe, du FÅR enbart köra våran bil, och ingenting annat".

    Att du däremot enbart kör deras tjänstebilar I TJÄNSTEN
    är helt ok. Det kan jag till fullo förstå att de vill.... Men krav på vilka fritidsintressen du ska ägna dig åt ?? (Saab) Njaaa, känns konstigt.

    Nu vet jag inte hur din familjesituation ser ut, men hur skulle det bli om du t ex hade (men du kanske redan har de?) familj, barn etc. Skulle ni få två tjänstebilar då så din partner också har en, så att du inte, gud förbjude, skulle råka köra din partners bil någon gång? eller får du helt enkelt sparken för att du skaffar familj?

    Näe, tycker det verkar vara riktiga fascist (stavning?) fasoner på det där företaget.

    Jobb är sällsynta, så ta jobbet vetja, men samtidigt så undrar man vad egentligen är för ledning på företaget som tvingar anställda att enbart äga en bil och bara få köra tjänstebilen och inget annat privat.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    Kongo>>> Din första chansning med att inte köra Saab pga att man representerar ett annat märke var bättre...
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Kongo>>> Din första chansning med att inte köra Saab pga att man representerar ett annat märke var bättre...
    Jag gissade nästan det.

    Tycker hela grejjen verkar helsnurrig om jag får säga vad jag tycker...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 937
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Liknelse; Du älskar Nike och har massa dyra Nikekläder men börjar jobba i en Adidasaffär. Genom att representera Adidasföretaget så finns chansen att vinna kunder genom Adidasens nya och fräschamodeller. På så sätt alltså tjäna pengar på att bära kläderna och göra reklam. I ett sådant här scenario så varken uppskattas det nog inte av arbgivaren eller är sunt för min egna vinning att bära mina älskade Nikekläder.
    I din situation så skulle jag kräva att få dessa kläder kostnadsfritt, annars skulle jag köpa det som JAG ville ha och trivdes i på min egen fritid. Om du mot förmodan skulle få det gratis så kan aldrig företaget kräva av dig att du ska representera företaget 24/7/365 utan att du får en skälig kompensation för det. (Att du måste bära Adidas på arbetstid är självklart, som vilken arbetsklädsel som helst...)

    Det skulle då dessutom givetvis betyda att du behöver uppträda korrekt vid alla tillfällen, inte får supa dig dyngrak om du skulle vilja det, inte urinera på allmän plats osv.

    Ett jobb som ställer de kraven på mig har mig som anställd dygnet runt, året om, och det är det få företaget på denna jord som skulle ha råd med. Dessutom har jag en svag känsla av att alla fackförbund på denna sida universum skulle sparka bakut.

    Vad du gör på din fritid är upp till dig, med vissa specifika undantag då givetvis. Att utföra företagsspioneri eller sabotage mot arbetsgivaren på din fritid (det gäller öht iofs ) är knappast tillåtet.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

Liknande ämnen

  1. Överge SAAB pga dålig reservdelstillgång?
    Av Alexander B i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •