Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Snygga till plast/gummi

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Snygga till plast/gummi

    Tänkte ta och fräscha upp gummi/plastdetaljer på bilen i helgen. Backspegelinfästningarna ser ju inte allt för roliga ut (typiskt ng 9-3). Har sett att folk använder denna med mycket gott resultat:

    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...ans-pa266364sv

    Funkar denna produkt på plastdetaljer i motorutrymmet också? Tänkte fräscha till lite gummislangar etc..

    Går det att använda Meguiars Enurance Tire Gel till både backspeglarna och motorutrymmet? (finns ju att få tag på mekonomen bland annat).

    Eller ska man satsa på concept vista? Går det att köpa över disk eller finns det bara via Webben? (tänker i Göteborg).
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    På allt utvändigt kör jag numera Biltemas plastfärg, en kopia av plastidip, typ. Det blir extremt bra men inte helt slitstarkt. Att bättra med något medel håller dock oftast ännu kortare enligt min erfarenhet.

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    @bollman, hur många flaskor går det åt till alla yttre detaljer?
    Behöver man maskera helt eller går det att torka bort stänk?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Concept Vista är goto bland bilvårdsnördar. Använder det själv med gott resultat! Funkar vad jag minns inte på gummi dock. Köpes tex på WaxDog eller Bollnäs Bilvård Den är inte svart i sig utan fräschar upp själva plasten.

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    funkar kanonklockrent

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Concept Vista är goto bland bilvårdsnördar. Använder det själv med gott resultat! Funkar vad jag minns inte på gummi dock. Köpes tex på WaxDog eller Bollnäs Bilvård Den är inte svart i sig utan fräschar upp själva plasten.

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Bollman!
    Sprayar du bara på "blank-hal-plasten" eller ruggar du upp ytan något?
    Har inte "dippat" förut, men det vore en tanke på plasten bak på aeroläppen. Den blir aldrig bra tycker jag, och då har jag ändå en drös med olika detailing-produkter.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Procedomani:
    Nu är jag inte Bollman - men "rugga" inte upp ytan och förstör den. Bara rengör noga, och smörj INTE in listerna med något innan du dippar dem. Jag har inte dippat listerna, men väl mina vinterfälgar och det gick utmärkt med rejäl rengöring och sen spraya på gummifärgen (lack är ju dessutom mycket halare än matta plastdetaljer).

    Jag använder just nu Bollnäs Bilvårds egna medel - Vista Pro, men rekommenderar det inte. Man får lägga på nytt typ efter varje tvätt.
    Concept Vista är många nöjda med.
    Jag ska köpa CarPro DLUX nästa gång, men det är dyrt men sägs hålla väldans länge.

    Men hur gör du Bollman med gummifärgen på backsensorerna? Dippar över dem? Funkar de ändå?

    EDIT: manganish:
    Det funkar säkert till plasten i motorutrymmet - men risken är att det blir en rejält "fet" yta på den. Just den däcksvärtningen du länkar till (Meguiars) är flottig som tusan. Jag körde den på däcken innan, men pga den slungas på lacken under färd blir bilen lagom prickig på sidan = jag slutade med den och kör Bollnäs White Dressing på däcken. Köp riktiga Concept Vista är mitt tips, och använd på plasten, backspegelfästena etc.
    Senast redigerat av Hej den 2016-04-15 klockan 21:32.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ok Hej, då ruggar jag inte!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag är inte så sugen på att måla infästningarna. Tror det kommer bli rätt bra med rätt medel bara och fräscha upp dom. Att det kommer behöva göras om igen efter någon / några månader kan jag leva med! Hade varit roligt om någon här hade provat Meguiars Enurance Tire Gel på plastytor (så som infästningarna) för då kunde man få två flugor i en smäll (skulle ju vara kul att kunna använda medlet både som däckglans och som bättring på infästningarna)

    För övrigt så kollade jag runt lite angående medel på plastytor i motorutrymmet. Hittade denna:

    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...ans-pa279642sv

    Ska tydligen funka i motorutrymmet också (viktigt att det luktar lite citron där). Kan man kanske även köra inuti bilen på typ instrumentbrädan och fräscha till det

    Vilken bilvårdsnörd man blivit.......
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Jag har inte ruggat, som sagt, bara maskat och lagt på 4-5 lager. Det blir supersnyggt faktiskt. Vid backsensorerna så tejpar jag rakt över, sen skär jag med rakblad ut runt dem så det bara är själva sensorn som är maskad.
    Jag gjorde det på min 9-3 06 och då kan man lätta ta av listerna på sidorna på kjolarna och ta dem separat så slipper man lite maskning.
    Just de där förbaskade backspegelfästena vill man ju täcka snarast möjligt. På min nya 07 är det dock mer ärjat så lacken flagnar och aluminiumet tittar fram med sånt där härligt vitt pulver. Det borde gå att lägga rakt över om man bara tar bort pulvret så det finns något att fästa på.
    Jämförelse:
    Före:
    327944-3092313.jpg
    Efter:
    327944-3621077.jpg

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    ...Hade varit roligt om någon här hade provat Meguiars Enurance Tire Gel på plastytor (så som infästningarna) för då kunde man få två flugor i en smäll (skulle ju vara kul att kunna använda medlet både som däckglans och som bättring på infästningarna)....

    Vilken bilvårdsnörd man blivit.......
    Jag har provat det på plastdetaljer till en dörr (gångdörr på jobb, ej på någon bil), där plasten är väldigt lik den på listerna till en bil och det gick utmärkt! Som sagt ger Endurance Tire Gel väldigt flottiga och blanka däck, med risk att det stänker på bilen när man kör. Jag gillade riktigt blanka däck förr, men har mer börjat gilla dem lite mattare men ändå svarta (därför jag kör White Dressing från BBV). Köp och testa en flaska - tror du kommer bli nöjd med det både på däcken och backspegelfästena etc.
    PS. Bilvårdsnörd - välkommen i klubben!

    EDIT:
    Så här ser mina lister/Aero-plast ut:
    0B5F7E22-61CD-45DC-AC46-8E9E7E30FBB3.jpg
    Går att få till väldans bra bara man behandlar plasten. Här har jag använt BBV Vista Pro, men det gäller att lägga på det efter varannan tvätt kanske. Men har man väl fått de svarta är det inte så svåra att hålla efter.
    Senast redigerat av Hej den 2016-04-15 klockan 22:19.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Dom dära ärgade backspegelfästena kom jag på att jag skulle ha plockat bort i vintras och fixat till ordentligt. Men nu har ju säsongen börjat så det får bli en snabb fullösning med Biltemas Lackfärg 36-715. Bort med lite ärg med borste och sedan maskera med dom kvar på bilen. Ful svart färg är allt bra mycket bättre än det grå-vita pulvret.

    Får väl se hur länge det håller. Håller det till oktober är jag helnöjd.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har inte ruggat, som sagt, bara maskat och lagt på 4-5 lager. Det blir supersnyggt faktiskt. Vid backsensorerna så tejpar jag rakt över, sen skär jag med rakblad ut runt dem så det bara är själva sensorn som är maskad.
    Jag gjorde det på min 9-3 06 och då kan man lätta ta av listerna på sidorna på kjolarna och ta dem separat så slipper man lite maskning.
    Just de där förbaskade backspegelfästena vill man ju täcka snarast möjligt. På min nya 07 är det dock mer ärjat så lacken flagnar och aluminiumet tittar fram med sånt där härligt vitt pulver. Det borde gå att lägga rakt över om man bara tar bort pulvret så det finns något att fästa på.
    Men vänta lite här nu... jag har inte kollat så noga på exakt hur själva fästena ser ut. Bara noterat att dom är matta som tusan. Men är det aluminiumfästen med plast över eller hur är det?

    Beroende på hur fästena ser ut då (ärgat?) så kanske det inte kommer funka med att lägga medel bara. Får kolla imon mer på exakt hur det ser ut
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Mina verkar vara aluminium med lack på. Som släpper i stora sjok.
    Alltså själva "armen" som går ut ifrån bilen.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Mmm, aluminium med svart strukturlack. När det blir minsta skada i lacken kryper det in fukt under och aluminiumet ärjar och så släpper färgen i flagor. Sånt går absolut inte att fixa med plastrestaurering!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Ett annat alternativ för den händige är ju varmluftspistol! Men visst, det är väl lite mer risky. Är man stadig på handen kan man göra det med listerna på utan att skada lacken. Sök på Youtube.

  17. #17
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har inte ruggat, som sagt, bara maskat och lagt på 4-5 lager. Det blir supersnyggt faktiskt. Vid backsensorerna så tejpar jag rakt över, sen skär jag med rakblad ut runt dem så det bara är själva sensorn som är maskad.
    Jag gjorde det på min 9-3 06 och då kan man lätta ta av listerna på sidorna på kjolarna och ta dem separat så slipper man lite maskning.
    Just de där förbaskade backspegelfästena vill man ju täcka snarast möjligt. På min nya 07 är det dock mer ärjat så lacken flagnar och aluminiumet tittar fram med sånt där härligt vitt pulver. Det borde gå att lägga rakt över om man bara tar bort pulvret så det finns något att fästa på.
    Jämförelse:
    Före:
    327944-3092313.jpg
    Efter:
    327944-3621077.jpg
    Fetsnygg kulör på den bilen!

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Arbor Green. Fanns bara 2006. Tyvärr är ju bilen såld nu

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Då har jag haft en liten rekonddag. Började dagen med att åka och köpa tryckspruta från Biltema (8 liters), Meguiars Enurance Tire Gel och Vinyl & plastglans
    Autoglym samt lite mikrofiberdukar.

    Sen bar det av mot Tide Car där jag hade fått en prova på värdecheck. Det är en biltvätt med handtvätt som man åker igenom. Riktigt trevligt faktiskt.. bara luta sig tillbaka i bilen och låta gubbarna sköta jobbet. Resultatet blev väl helt okej! La till en underspolning också bara för att toppa till det lite.

    Sen la jag på Meguiars Enurance Tire Gel på backspegelinfästningarna samt fönsterlisterna runt om och däcken (så klart!). Resultatet blev skitbra, får se hur länge det håller bara. Men jag kan leva med att bättra på varannan tvätt eller så.

    Sedan blev det en motortvätt när motorn hade svalnat, på med avfettning och skrubba och sedan skölja av med Biltemas tryckspruta (fylld med varmt vatten). Kan verkligen rekommendera denna trycksprutan (det är ingen högtryck vi pratar om här, blir mer som en portabel trädgårdslang). Tänkte även använda den till att tvätta mountain biken efter turer. Smidigt när man bor i lägenhet - bara in på innegården och fram med trycksprutan.

    Sen sprayade jag på bilens interiör med vinylmedlet och torkade rent - Blev väldigt fräscht och snyggt.

    Avslutade med att lägga på vinylmedlet på plastytorna i motorutrymmet. Dock så skulle jag behöva gå på ventilkåpan och dylikt med autosol eller liknande (ser ju tråkiga ut när dom är ärgade) men det få bli en annan gång.

    Avslutade med fönsterputs runt om!

    Här är resultatet:













    (såg att bilderna blev lite små men man får kanske en helhetsbild ändå)
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Mina lister behandlas en gång per år med Concept Vista och ser nästan lika fina ut som när jag köpte bilen -07
    Kör med bilen året runt och kör i maskintvätt.
    413721_10151089741288453_160106832_o.jpg
    Senast redigerat av Hamilton den 2016-04-16 klockan 15:46.

Liknande ämnen

  1. Vart kan man köpa gummimattor till OG9-3 till bra pris
    Av Pajjon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 13:10
  2. Snygga till jalusi, stöt, "gummi spoiler" m.m? (og900)
    Av Grotesk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 10:13
  3. Vaselin på plast och gummi?
    Av Conny L i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 12:46
  4. Plast/gummi list till 9000 airflow,Var finns det att köpa??
    Av billinge saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •