Köp det jag skrev ovan istället för tändstiftnyckel. Och jo det går att byta en kolv och då går det åt lite mer verktyg vid lyft av toppen
Köp det jag skrev ovan istället för tändstiftnyckel. Och jo det går att byta en kolv och då går det åt lite mer verktyg vid lyft av toppen
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Okej, handlar tändstiftshylsa och komptest imorgon på biltema.
Jag har inte öppnat en motor tidigare så vad kan det kosta att byta kolv?
Senast redigerat av Groolo den 2016-04-16 klockan 20:36.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Själva kolven är inte så värst dyr, men det är ju ett jäkla jobb att byta, särskilt om man inte har tillgång till lyft och bra verktyg.
Hej,
Tråkigt att se detta.Tyvärr så är det nog precis som Bollman skrev.
Synd att du inte tog reda på mer historik om den innan köpet.Speciellt trim historik mm.
Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för dig på bästa möjliga sätt.
Mvh Kemal
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Det går ofta laga och och om du klarar jobbet själv behöver det inte bli så dyrt. Att lämna till en verkstad är däremot riktigt kostsamt och kanske inte värt det. Nu vet vi ju inte exakt vad som är fel än, så låt oss inte dra några förhastade slutsatser. Just nu bör tankarna bara vara inställda på komptest.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Tack för era snabba svar och ert engagemang!
Har en duktig tekniker som kommer och gör komptest och lyssnar på bilen imorgon.
Han misstänker också sprucken kolv.
Tydligen så är det en svag länk.
Får domen imorgon, så får vi se vad som händer sen.
Uppdaterar när jag vet mer.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Ny originalkolv vet jag inte ens om det går att få tag på nu för tiden. Letar man begagnat så behöver det inte bli mer än ett par hundralappar om man har tur, och då kompletterar man det men nya ringar, vilket du kan köpa t.ex. för 190kr på Speedparts just nu, och då är det fyra set så man passar på att byta på alla kolvarna när man ändå håller på.
Det är ju inte ovanligt att vi byter till T5 kolvar så det borde ligga T7 kolvar lite varstans, Lägg en köpesannons på Marknadsplatsen här på forumet om det behövs en hel kolv.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Är det styckvis eller för 4 st ?
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Det lär vara styckvis.
Jag hade letat begagnad jag, eller passat på att hinka i T5-kolvar och fått lite mer bekymmersfritt ägande.
Är det styckvis då är det bättre att köpa Wössner smidda kolvar.
Blir samma pris typ.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Fast wössner skulle jag inte sätta på en bruksbil, men det är kanske bara jag det.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
För att de inte riktigt är designade för "vardagskörning" så motorn kan börja dra olja om man kör mycket, försiktigt. Skall man ha smidda kolvar skall man köra hårt, enligt vad jag fått förklarat för mig.
T5 kolvar å stakar och byta lager och toppackning så har du ju en kanon Nice maskin sen...säkert laddtrycks topparna som spräckte kolven.omde nu e en spräckt kolv
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Lätt halva priset för t5 grejer. ..
http://www.jonasmotorverkstad.se/
Han kan säkert svarva till och skicka till dig.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Jag har sedan många år (ca10år sedan) smidda JE kolvar i min B235R. Wössner har ofta material ( 4032 ) som expanderar mindre än JE ( 2618 ) som expanderar mer. Men Wössner använder även ( 2618 ) & JE ( 4032 ), så man får kolla upp vad det är man köper. JE till SAAB brukar vara ( 2618 ) & Wössner till SAAB brukar vara ( 4032 ). ( 4032 ) är mer "vardagsanpassade".
De JE 2618 jag har, har hitintills fungerat bra & jag har inget problem med oljeförbrukning. Kan dock tänka mig om man bara gör kortkörningar där kolvarna inte hinner bli varma & materialet expandera fullt, då kanske det kan generera oljeförbrukning.
https://www.jepistons.com/PDFs/TechC...instrc2618.pdf
https://www.jepistons.com/PDFs/TechC...instrc4032.pdf