Har du kopplat alla slangar rätt?
Det är ju synnerligen ovanligt att magnetventilen går sönder på T7-motorer.
Är GLT kontrollerat? Det börjar ju låta som att det är andra saker som det har pillats på.
Har du kopplat alla slangar rätt?
Det är ju synnerligen ovanligt att magnetventilen går sönder på T7-motorer.
Är GLT kontrollerat? Det börjar ju låta som att det är andra saker som det har pillats på.
Slangarna med backventilerna är kopplade precis som de var kopplade, även ventilerna är på rätt håll (trippelkollade slangsatsen utanför bilen).
GLT har jag inte kollat - hur kollar jag?
Innan backventilerna byttes så laddade den max 0,8bar enl opensid.
Jag har en extra MV (den med tre slanganslutningar) liggandes.
"Övertrycket" kommer efter 4000rpm om jag kollat rätt.
Var börjar jag?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Kontrollera GLT.
Den enkla metoden är inte 100% korrekt, men ger iaf en hygglig aning:
Ryck slangen märkt W från magnetventilen och anslut den till den nippel C-slangen sitter på (på turbon). Då går laddtrycket direkt från C (kompressor) till W (wastegate) och bilen kan inte ladda mer än GLT.
Du kan sen kolla Ladd i OpenSID vid acceleration. Om GLT är rätt skall Ladd visa 500, eller hyffsat nära.
På grund av att T7 kan använda spjället för att reglera laddtrycket är det inte säkert att det ligger helt stabilt så du får försöka skapa dig en uppfattning om var ungefär det ligger med flera försök.
Laddtrycket skall heller inte öka med varvet, eller åtminstone inte gå mycket över 500 med denna koppling oavsett varvtal.
Visar det hyfsat rätt kan du provbyta magnetventilen.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Och C-slangen skall hänga löst från ventilen.
Det skall alltså gå en slang från turbons Wastegate till nippeln som också sitter på turbon. Då går allt laddtryck direkt till wastegate-klockan och öppnar den vid förinställd tryck utan att bilens programvara har möjlighet att påverka.
Sätt ihop C och W...
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Grundladd kollat: 0.45bar.
Även ryckt i WG-armen och den är ok.
Det roliga är att bilen går bra nu.
Vet inte om det har med att mjukvaran anpassat sig eller om det var WG-armen som behövde motioneras.
Men nu följer mreq och mair varandra mycket bra, samt att turbon laddar inom rimliga gränser.
Fick dock en felkod när jag var ute och rastade henne idag.
Efter ett antal fullgasrepor så kom Fcod 4864, vilket jag översatt till P1300 = misständningar.
Fick även blinkande motorlampa under en kort sekvens.
Läste att det kan beror på allt från stift (har nya BCPR7ES 11), tändkasett och vakumslangar...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Spännande. Precis som du säger får du byta stift och kassett, men det brukar sällan bli så illa att lampan blinkar, för det är ju riktigt illa när den blinkar så då bör man omedelbart kliva av gasen!
Den började blinka i slutet av sista fullgasrepan, så släppte gasen precis när den började blinka.
Har en TK till så ska testa att byta i helgen.
Senast redigerat av Groolo den 2016-06-19 klockan 19:18.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Har bytt tändkasett/TK nu.
Rastade bilen ordentligt några repor, körde sedan en lugn runda och lät bilen stå på tomgång en bra stund innan jag stängde.
En stor skillnad i knack = endast 1-2 knackningar som kom i samband med att ESP:n gick in vid start.
Förra TK:n gav ett 20-tal på varje cylinder efter den testrundan.
Inget ryck eller knack vid fullgasacc i övrigt.
mReq och mAir följde varandra mycket bra.
Amul nere på 366= 3,6%, vilket bör vara godkänt (inom +/-500).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av Groolo den 2016-06-19 klockan 19:20.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Redigerat inlägg p.g.a felaktig uppgift.
Var ute någon runda idag på ca 1,5h 12mil, några starka accelerationer men mest vanlig motorvägskörning runt 100-120km/h.
Efter körningen är Amul -618 på ena sträckan och -530 andra sträckan (negativt värde).
Detta pekar vad jag kan förstå att styrsystemet drar tillbaka på bränsle.
Mreq och mair matchar varandra och bilen går felfritt i övrigt.
Detta tyder vad jag förstått inte på luftläckage eftersom bilen minskar bränsletillförseln, har jag rätt för mig?
Senast redigerat av Groolo den 2016-07-03 klockan 20:48.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Idag gick jag igenom slangarna lite snabbt En ventil var bruten och läckte samtidigt som den inte spärrade fullt bakåt.
Bytte ut den mot den fungerande blå som jag hade kvar från tidigare byte. Slangarna går in i underkant på gasspjället och någonstans längre ner under som är jäkligt svårt att komma åt.
Någon som har en idé på vd det är för någon?
Den gula i handen är den gamla och den blå sitter där den gula satt(syns under den gula):
Nu har jag mycket bättre värden (ta i trä) och den justerar bara bränslet 0,2-1,9% (amul +20 till +191)
Tidigare var det 5,5-9%(amul -550 till -900)
Endast en spikning på flera accelerationer och misständningarna kommer bara 1-2st/cyl när jag släpper gasen vid FULLGASaccelerationer. Troligtvis bränsle som inte blir förbrännt precis då.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av Groolo den 2016-07-17 klockan 21:26.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Det där är en del av vevhusventen. Är den av brukar det bli för mycket luft och sämre drag.
Börjar arta sig nu, eller?
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Då var problemet löst.
Har fått bekräftat att det är ett Maptun steg 3 som ligger i min originalbox. I veckan fick jag ingift maptun/originalboxen igen. Bilen fungerar felfritt med maptuns programvara (inga överslängar oavsett körsätt, växlingar etc.)
Troligtvis så är det en starkare WG/wg-fjäder med högre grundladd. Antingen är det bytt av maptun eller av tidigare ägare som sedan bett maptun anpassa programvaran till högre GLT/grundladd.
Hur som helst så fungerar mjukvaran med bilen.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2