Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 115

Ämne: Avläsa, se aktuell programvara eller om bilen är trimmad OG9-5

  1. #41
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Avläsa, se aktuell programvara eller om bilen är trimmad OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har sedan många år (ca10år sedan) smidda JE kolvar i min B235R. Wössner har ofta material ( 4032 ) som expanderar mindre än JE ( 2618 ) som expanderar mer. Men Wössner använder även ( 2618 ) & JE ( 4032 ), så man får kolla upp vad det är man köper. JE till SAAB brukar vara ( 2618 ) & Wössner till SAAB brukar vara ( 4032 ). ( 4032 ) är mer "vardagsanpassade".

    De JE 2618 jag har, har hitintills fungerat bra & jag har inget problem med oljeförbrukning. Kan dock tänka mig om man bara gör kortkörningar där kolvarna inte hinner bli varma & materialet expandera fullt, då kanske det kan generera oljeförbrukning.

    https://www.jepistons.com/PDFs/TechC...instrc2618.pdf
    https://www.jepistons.com/PDFs/TechC...instrc4032.pdf

    Har fått bud på att det är bättre att byta motorn till en begagnad än att bara byta kolvar.
    Det kan eventuellt även finnas en möjlighet att det är toppackningen eftersom det är två kolvar som gick samtidigt.

    Vad anser ni?
    Senast redigerat av Groolo den 2016-04-17 klockan 14:55.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  2. #42
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Groolo Visa inlägg
    Har fått bud på att det är bättre att byta motorn till en begagnad än att bara byta kolvar.

    Vad anser ni?
    Du vet aldrig skick/status på en begagnad motor. Det kan hända samma sak igen. Renoverad motor med andra kolvar nya lager kedjor mm är rätt väg att gå om du nu tänker behålla bilen och köra trimmat.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #43
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Groolo Visa inlägg
    Har fått bud på att det är bättre att byta motorn till en begagnad än att bara byta kolvar.

    Vad anser ni?
    Hej,

    Har du inte lärt dig något utav det som hänt ?

    Jag tycker det är bättre att renovera den du har så vet du vad du har,istället för att köpa något som kan rasa andra månad.

    När man renoverar motor så byter man ut ramlager ,vevlager ,packningar mm.Monterar du smidda kolvar då har du skott säker motor dessutom.

    Men det är jag i alla fall..

    Förresten hur långt har din bil gått ?

    Köpte du den privat eller på bilfirma ?
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #44
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Har du inte lärt dig något utav det som hänt ?

    Jag tycker det är bättre att renovera den du har så vet du vad du har,istället för att köpa något som kan rasa andra månad.

    När man renoverar motor så byter man ut ramlager ,vevlager ,packningar mm.Monterar du smidda kolvar då har du skott säker motor dessutom.

    Men det är jag i alla fall..

    Förresten hur långt har din bil gått ?

    Köpte du den privat eller på bilfirma ?
    Mvh
    Bilen har gått 19000 mil.
    Tack för input, jag siktar på att få bytt till andra kolvar och packningar som förslag ovan. Ska undersöka i veckan.

    Bilen är köpt privat, ringde upp säljaren idag och han var förvånad att den gått sönder. Han hade kört 7000mil med den utan problem.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  5. #45
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det är rent bullshit. Han kan aldrig ha kört 7000 mil med den, om det inte är så att han aldrig gasat på. Chansen/risken att man rasar 2 kolvar mer eller mindre första gången man ger gas är mycket nära noll.
    I så fall har han kanske haft annat program i den och sålt bilen med nått skit, eller plockat hårdvara som borde ha varit där. Han kanske hade större spridare som han behöll. I så fall är det ju inte alls märkligt att motorn rasade för då lär den ju ha gått magert så det skrek om det.

    Mitt bud är iaf att du skaffar en uppsättning T5-kolvar och byter lager och kamdrivning. Min prisbedömning är att en sån operation bör gå på runt 15000 på en verkstad i arbete, sen tillkommer delar, som du till stor del kan köpa från någon av klubbens rabattgivare, om du är medlem, annars är nu ett bra tillfälle att betala de där 300 kronorna och få fin rabatt på delar
    En köpesannons på T5-kolvar här på forumet kan säkert ge resultat.

  6. #46
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Groolo Visa inlägg
    Bilen är köpt privat, ringde upp säljaren idag och han var förvånad att den gått sönder. Han hade kört 7000mil med den utan problem.
    Undrar hur folk kör där dom inte gasar en enda gång.I ditt fall krävdes det typ en-två repor för att märka av att något inte stämmer.
    Du märkte inget vid provkörningen?

    Tror ägaren aldrig skulle erkänna att något inte var helt 100.

    Nu är det nog försent ,men när du väl renoverat motor mm så säg till innan att läsa ur mjukvara för att se vart mjukvaran kommer ifrån så att det inte träffar likande igen..

    Lycka till !
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #47
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Avläsa, se aktuell programvara eller om bilen är trimmad OG9-5

    Tydligen så hade hans sambo haft den till och från jobb.
    Han hade inte bytt program och turbonålen gick aldrig upp till det röda under hans körning.

    När jag testade den innan köp så gick den upp i slutet av det gula. Igår vid omkörningen på motorvägen så var första gången den gick upp på det röda och därefter hände detta.

    Jag har fått ett erbjudande att köpa beg. T5-kolvar med stakar i fint skick av en här på forumet, vilket jag är väldigt intresserad av.
    Nu vet jag inte hur bra/hållbara beg. T5-kolvar är men det blir prisvärt.
    Har även fått erbjudande att få hjälp med att läsa ut programmet när bilen är ok igen.

    Har en gammal kontakt som jag lämnat mina tidigare saabar till och som är väldigt duktig.
    Han ger sig dock inte på att byta kamkedja på 9-5:an.
    Men resten kan han göra.
    Det blir en halvering av arbetskostnaden.
    Som jag förstår det så ska jag ge mig på att byta kamkejdan med och det har jag inte råd med, eftersom jag inte kan lämna in den på en verkstad för den kostnaden.
    Nu är min fråga, är det möjligt att behålla nuvarande kedja?

    Åter igen, tack för att ni kommer med input.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  8. #48
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag skulle nog läsa detta för du har även rättigheter när man köper bil av privatpersoner.
    Och det är klokt att göra INNAN du skruvar isär bilen.
    Kanske du kan få tillbaka en del av köpeskillingen så ni delar på materialet till reparationen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Är kolvarna nersvarvade ?
    Kedjebytet måste vell alla dagar i veckan vara värt de även på en avbetalning? Förutsatt att den är sliten.
    Kontrollera spännaren så får du kanske svar på det?

    Usch vet hur de känns när nått sådant här händer precis efter inköp.
    Trygghetskänslan är dock enorm när man bytt allt till tåliga grejer istället för t7 skit kolvar och ringar

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  10. #50
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    T5-kolvar håller lätt 30000 mil så om de är fina när man köper dem så kan man räkna med att ha bra kolvar i många mil framöver.

  11. #51
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Glöm inte skaffa nya kolvringar till de begagnade T5-kolvarna.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #52
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Hej,
    Idag fick jag besked...

    3:ans kolv var illa skadad/sprucken.
    Där till så var spännaren för kedja halvvägs ute och plastskenan var tydligen trasig.

    Blir att byta:
    - 4 beg t-5 kolvar (med nya kolvringar)
    - Ny kamkedjesats med balanskedja och tillhörande.
    - Vevlager och sotningssats (packningar)
    - Olja, filter och tändstift

    Ingen rolig kostnad alls, tyvärr hinner jag inte bli medlem här för att få rabatten men men, alltid lätt att vara efterklok
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Klart du hinner! Eller har du redan beställt?

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Tråkigt att det blev såhär...
    Idé att kontrollera skicket på ramlager också när du har allt nere.
    Tråkigt om veven skulle skära när allt e nytt.

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Har man isär motorn så mkt som går är det bara dum snålt att inte byta allt i lager väg, packningar, oringar etc etc.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Att bli medlem nu är ju hög tid och med Swish går det smidigt, det dyker alltid upp behov att handla grejor...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Klart du hinner! Eller har du redan beställt?
    Jag har swish, men läste reglerna för medlemskap och det ska betalas via plusgiro och medlemskapet tar ca 4veckor, det går heller inte att skynda på för att få ev rabatter.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  18. #58
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag tror att reglerna som en del annat behöver uppdateras på hemsidan. Såg senast idag ett anslag från STCS med 2 olika Swishnummer , ett för klubbshop och ett för medlemskap. Tyvärr har jag inte det för medlemskap men bollman kanske kan upplysa oss i ämnet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #59
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tror att reglerna som en del annat behöver uppdateras på hemsidan. Såg senast idag ett anslag från STCS med 2 olika Swishnummer , ett för klubbshop och ett för medlemskap. Tyvärr har jag inte det för medlemskap men bollman kanske kan upplysa oss i ämnet
    Jag har i alla fall betalt medlemskapet nu, förstår inte varför jag undvikit det så länge.
    Är ju Saab-biten sedan länge..

    Återkommer med uppdaterad info när jag vet mer om bilen.

    2 användare gillar detta inlägg


    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  20. #60
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av snurrbo Visa inlägg
    Tråkigt att det blev såhär...
    Idé att kontrollera skicket på ramlager också när du har allt nere.
    Tråkigt om veven skulle skära när allt e nytt.

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
    Vevlager kommer att bytas ut, men inte ramlager. Motorn kommer inte tas ut helt och då är det som jag förstått det svårt att byta.

    Vet inte om det är svårt att kolla skicket på dem med motorn i?

    Värt att nämna är att vevlagren var fina men kommer att bytas ändå.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

Liknande ämnen

  1. Ska man nämna att bilen är steg 2 trimmad vid försäljning?
    Av Oceans12 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 18:14
  2. Hur vet jag om bilen är trimmad?
    Av Lupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:47
  3. Koppla in dator i bilen och avläsa tryck mm.
    Av DankaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 21:14
  4. Hur vet jag om bilen är trimmad?
    Av Werner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 20:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •