Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Generator frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137

    Generator frågor

    jag har ett problem med 9000 2.3t -94 aut

    den generatorn jag har nu laddar kring 12.5<13.8 beror på vilket humör den är på. jag har bytat kol och laddningsregulatorn utan några större framgångar. har ett nytt batteri me så där ska de inte vara några problem.

    just nu har jag en 90A generator, men vad händer om jag sätter i en 115A generator i min bil nu (om den har samma fästen dvs)?? kommer man förstöra något? eller är det vara att pressa in den tuta och köra? de på saab avrådde mig från att testa men är det någon som har testat att sätta in en starkare generator någongång?

    kan remspännaren göra så att generatorn inte laddar som den ska? för remen känns lite slapp.
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du får börja med att kolla upp det grundläggande, alltså, ut o jaga spänningsfall ! Har du mätt spänningen mellan B+ terminalen på generatorn o generatorhuset ? Den kan ibland försvinna rätt skapligt med spänning på vägen mot batteriet där du för modligen mätt ?

    Betr. byta upp sig till värre generator, betänk att elsystemet, då primärt ledningen från generator är inte avsedd för de högre strömmarna. Byt upp till fetare ledningar där det går fett med strömmning från generatorn.
    Gör du inte detta, ge tusan i att byta generator.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    har jagat spänningsfall i hela bilen... men hittar det inte någonstans. jag kollade upp det där med att mäta på generatorn men det är samma som om man mätter på batteriet.

    om du vet något annat så skulle jag gärna testat det... om du inte vet något annat så får jag tacka för den infon jag har fått
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Antar att du mätt precis som Pappa Boost beskrev. Det värde du får genom att mäta på generatorn är det bästa som du kan få och ger dig en referens (och om det är för lågt, då är generatorn i sig i behov av service)

    En kraftigare generator ger dig inte högre spänning, den ger dig mer resurser om du skulle ha tunga förbrukare.

    1) Kolla spänning på generatorn (bägge mätpunkterna på generator)
    Låg spänning => Serva eller byt generator (men du hade ju servat redan)

    2) Spänning ok på generator. Mät mellan + på skon (ej polen i sig) och till jord (helst på generatorn).
    Låg spänning => Problemet ligger troligen mellan generator och batteri. Gå igenom anslutningar och smörj (slipa bort oxid vid behov)

    3) Fortfarande inte OK?, koppla bort så mycket som möjligt i elväg och se om det gör nån skillnad (enklast är väl att plocka bort säkringar).

    Happy hunting
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Förutom kolen så skulle jag även kollat släpbanorna till kolen. Har själv haft en generator där dom var så slut att det la av helt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Hade samma som dej tills igår. Jag gjorde rent där alla + och - kablar satt. Testa med att skruva bort de två jordpunkterna och gör rent där under (självklart kabelsona oxå). Sen tar du och lossar generator + startmotor + och gör rent där oxå. bildas endel oxid och skit så det blir dålig kontakt.

    Detta hjälpte för mej och nu så laddar/har jag spänning som normalt igen..

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Hade samma som dej tills igår. Jag gjorde rent där alla + och - kablar satt. Testa med att skruva bort de två jordpunkterna och gör rent där under (självklart kabelsona oxå). Sen tar du och lossar generator + startmotor + och gör rent där oxå. bildas endel oxid och skit så det blir dålig kontakt.

    Detta hjälpte för mej och nu så laddar/har jag spänning som normalt igen..
    Har en kompis hemma i Linde som skramlar runt i en sunkig Volvo 745. På den får jag göra denna behandling varje år...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Har en kompis hemma i Linde som skramlar runt i en sunkig Volvo 745. På den får jag göra denna behandling varje år...
    Eller så kan man smeta på kopparpasta eller elektronik lack. Då slipper man att göra det varje år

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Har en kompis hemma i Linde som skramlar runt i en sunkig Volvo 745. På den får jag göra denna behandling varje år...
    Eller så kan man smeta på kopparpasta eller elektronik lack. Då slipper man att göra det varje år
    Nej, det slipper man inte...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    nej kanske inte på en traktor....? tänkte inte på det..sorry

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    " Hade samma som dej tills igår. Jag gjorde rent där alla + och - kablar satt. Testa med att skruva bort de två jordpunkterna och gör rent där under (självklart kabelsona oxå). Sen tar du och lossar generator + startmotor + och gör rent där oxå. bildas endel oxid och skit så det blir dålig kontakt.

    Detta hjälpte för mej och nu så laddar/har jag spänning som normalt igen.. "

    vart hittar man jorden från batteriet? är den så jobbig att den går under batteri hyllan? Vart hittar man startmotorn?
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av 666SaaB666
    "
    vart hittar man jorden från batteriet? är den så jobbig att den går under batteri hyllan? Vart hittar man startmotorn?
    Jag är inte 100% på din bil, men min sitter jorden bakom batteriet, lyft bort batteriet så hittar du isf.
    Sen sitter det en jordpungt på min aut. lådehus som oxå går till batt.

    Startmotorn hittar du under insuget kan man säga. Om du kan följa + kabeln neråt så är det den första punkten som den kommer till ifrån batteriet eller från generatorn om du hittat den.
    Startmotorn kommer du lättast åt underifrån och så även generatorn..

    Lycka till..

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572

    Re: Generator frågor

    Citat Ursprungligen postat av 666SaaB666
    jag har ett problem med 9000 2.3t -94 aut

    den generatorn jag har nu laddar kring 12.5<13.8 beror på vilket humör den är på. jag har bytat kol och laddningsregulatorn utan några större framgångar. har ett nytt batteri me så där ska de inte vara några problem.

    just nu har jag en 90A generator, men vad händer om jag sätter i en 115A generator i min bil nu (om den har samma fästen dvs)?? kommer man förstöra något? eller är det vara att pressa in den tuta och köra? de på saab avrådde mig från att testa men är det någon som har testat att sätta in en starkare generator någongång?

    kan remspännaren göra så att generatorn inte laddar som den ska? för remen känns lite slapp.
    Hur går det? har du fått ordning på det än?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    nja vet inte riktigt ännu... men den laddar stabilare än vad den har gjort förut, tackvare att jag gjorde rent + kopplingen som sitter under batteriet. så det var ett bra råd att man skulle göra rent + kablarna som man kommer åt. orkar inte med startmotorn känns som om jag ska bryta armen för att komma åt den
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Generatorbyte 90-110

    Klart de går att byta generator, gäller bara att regulatorn från på den nya funkar ordentligt. Så man inte kokar batteriet eller liknande.

    Själv undrar jag vilka storlekar som finns att få tag på som passar rakt av till en saab 9000 -92 2.3T.

    Annars får jag ta en bosh 115 eller något och bygga om lite.

    //Patrik
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

Liknande ämnen

  1. Generator 9-3 '02
    Av vampens i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 11:35
  2. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  3. [LÖST] Passande generator till NG900
    Av MORGAN_LARSSON i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •