Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: AS1 högtalare i framdörrar utan extra steg?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Hellsingland
    Inlägg
    12

    AS1 högtalare i framdörrar utan extra steg?

    Hej.

    Jag har läst mig både klok och oklok runt på detta forum några nätter nu.
    Jag har kommit fram till mycket och många lösningar på samma problem.
    Men jag saknar ett svar på en specifik fråga jag har, som säkert andra också borde ha, men jag har inte lyckats hitta frågan tidigare, iaf inget vettigt svar.

    Eftersom jag har AS1 så har jag ett väldigt fattigt ljud orginal.
    Jag upptäckte till min stora förvåning att det saknades högtalare i dörrarna. Jag har löst mig till att det ska vara 6.5" högtalare där, blir det bra med 2vägshögtalare?

    Den stora fråga:
    Behövs det ett extra slutsteg om jag tänker montera in högtalare i dörrarna? eller kan jag använda mig av det inbyggda direkt från stereon?

    Jag har tänkt koppla in ett steg i bakluckan med en 10" bas, möjligt att jag använder min egenhändigt gjorda 2x10" baslåda sen tidigare bil, men jag ska få plats med en hundbur nu också :/

    Kommer det fungera med högtalare i framdörrarna utan ett extra steg?
    fungerar det bra eller fungerar det halvbra eller dåligt?

    Vet någon hur djup högtalarna får vara MAX för att passa i dörrarna?

    Denna adapter som alla skriver om från backesljudbygg.se antar jag är artnr: SAAB3 för att få 2st RCA, men denna s.k. adapter måste väl finnas att köpa någon annanstans för mindre mängd pengar?

    Kopplar jag in framdörrhögtalarna i de fördragna kablarna och sedan hittar igen kablarna på insidan bilen vid fötterna som jag sedan kopplar själv (?) in i ISOkontakten på baksidan av stereon? stämmer detta eller sitter de kablarna redan på plats i stereon?

    En fråga till.
    på AS1 stereon finns det "center" högtalare då? om ej, hur lättast kopplar man in den? måste man ta bort hela instrumentpanelen då? är det den som kallas brädan?

    Tilllägg:
    Vilket jävla helvete det var att koppla pluskabel från batteriet till bakluckan, fy fan!
    Saab 9-5 2.3t -00 Kombi AS1 (än så länge)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Hej.
    Hur djupt det är i dörrarna vet jag inte men Dls 6,5" är ganska djupa och får plats.

    Slutsteg bör du nog ha till högtalarna.

    Skall du ändå ha baslåda så köp ett 4kanalssteg och använd två kanaler till dörrarna fram.

    2vägs duger men ännu bättre är ett kitsystem alltså midbas och diskanter.

    Adaptern från backes kanske finns att köpa på fler ställen men jag köpte min på backes.

    Kontakten du hittar till höger om passagerarens fötter är inte kopplad till stereon. Det finns ingen ledig kontakt på baksidan av stereon heller att koppla in den så enklast och bäst blir ett slutsteg.

    As1 har ingen center och det är nog inte lätt att koppla in den heller.

    Själv har jag dragit +kabel från batteriet och jag vet inte hur du gjort men jag tyckte inte det var mycket jobb.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117

    Re: AS1 högtalare i framdörrar utan extra steg?

    Citat Ursprungligen postat av MacBlade

    Denna adapter som alla skriver om från backesljudbygg.se antar jag är artnr: SAAB3 för att få 2st RCA, men denna s.k. adapter måste väl finnas att köpa någon annanstans för mindre mängd pengar?
    Är inte SAAB3 avsedd för att ta ut lågnivå från ISO-kontakten? Jag trodde att AS1 enbart hade högnivå i ISO-kontakten medan AS2 och AS3 har lågnivå?!

    Även jag har plöjt forumet i jakt på information om AS1 men inte riktigt blivit klok på vad som gäller.. "Ryktet" säger att det finns en DIN-kontakt med lågnivåutgång, men om det stämmer vet jag inte.

    Mvh,
    Mattias

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Ja det finns en Dinkontakt som man pluggar i ett ledigt uttag på baksidan och sen får man dubbel lågnivå. Jag har denna adapter själv och använder ett 4kanalssteg till det. Detta gäller As1.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Hellsingland
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Hej.
    Hur djupt det är i dörrarna vet jag inte men Dls 6,5" är ganska djupa och får plats.

    Slutsteg bör du nog ha till högtalarna.

    Skall du ändå ha baslåda så köp ett 4kanalssteg och använd två kanaler till dörrarna fram.

    2vägs duger men ännu bättre är ett kitsystem alltså midbas och diskanter.

    Adaptern från backes kanske finns att köpa på fler ställen men jag köpte min på backes.

    Kontakten du hittar till höger om passagerarens fötter är inte kopplad till stereon. Det finns ingen ledig kontakt på baksidan av stereon heller att koppla in den så enklast och bäst blir ett slutsteg.

    As1 har ingen center och det är nog inte lätt att koppla in den heller.

    Själv har jag dragit +kabel från batteriet och jag vet inte hur du gjort men jag tyckte inte det var mycket jobb.

    Mvh jocke

    Tack för ditt svar.

    Ok jag kollade på DLS Classic Series B6 och C6 som är 6.5" och de tar 63mm inbyggnadsdjup.

    Precis, jag kollade bak på min stereo och det finns en DIN kontakt där som väntar på en adapter, det får nog bli en från backes ändå, ingen verkar ha hittat ett mer ekonomiskt ställe?

    Jag har ett fyrkanaligt steg redan, men det innebär att jag måste öppna listerna och mattorna igen för att plantera en till kabel från slutsteget i bakluckan till kontakten fram på passargerarsidan, eller?

    Har jag förstått det rätt att kontakterna från de fördragna kablarna till dörrhögtalarna både på vänster och höger dörr finns alltså på högersida nere vid fötterna på passargeraren?

    När jag anslutit den kontakten till slutsteget så har jag alltså ljud i båda dörrarna?

    En fråga.

    Ryggstödet bak går ju att fälla, det är delat i 1/3 och 2/3 delar.
    Den största delen alltså 2/3 sätet sitter det fast en metalgömma för ett galler av tyg som går att dra upp och fästa i taket på bilen, alltså lastgaller, men det är av tyg inte stål eller metal av något slag, bara själva lådan eller vad man ska kalla den som den ligger i från början ouppfäld är av metal, denna låda skulle jag hemskt gärna vilja ha bort.

    Jag har idag införskaffat en hundbur som får plats, nästan. Det fattas ca: 1-2cm för att det ska gå att stänga bagageluckan, så om jag får bort denna låda med lastgaller så är allt frid och fröjd för min del. Men hur?

    Om jag öppnar luckan som man måste göra för att kunna fälla upp lastnätet så ser det ut som om lådan är nitad i sätet, men det verkar ju inte klokt det måste vara gjort på något enklare sätt tycker jag?

    Någon som vet och / eller ge tips?

    Tack så länge.
    Saab 9-5 2.3t -00 Kombi AS1 (än så länge)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av MacBlade

    Jag har ett fyrkanaligt steg redan, men det innebär att jag måste öppna listerna och mattorna igen för att plantera en till kabel från slutsteget i bakluckan till kontakten fram på passargerarsidan, eller?

    Har jag förstått det rätt att kontakterna från de fördragna kablarna till dörrhögtalarna både på vänster och höger dörr finns alltså på högersida nere vid fötterna på passargeraren?

    När jag anslutit den kontakten till slutsteget så har jag alltså ljud i båda dörrarna?


    Tack så länge.
    Hej.
    Ja du får öppna lister och mattor igen men lägg inte dom andra kablarna på samma sida som +kabeln för då kan det bli störningar.

    Kontakten på höger sida som är till dörrarna är till båda högtalarna ja.

    När du fått igång ditt steg och kopplat i din adapter samt högtalarna fram så har du ljud ja.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Ja det finns en Dinkontakt som man pluggar i ett ledigt uttag på baksidan och sen får man dubbel lågnivå. Jag har denna adapter själv och använder ett 4kanalssteg till det. Detta gäller As1.

    Mvh jocke
    Lånar tråden lite...
    Den här dinkontakten till AS1, är det saab1,saab2 eller saab3?
    Aero, Aero, Aero....Härliga Aero!
    Saab 93 Aero Coupe -01
    Team Exclusive

Liknande ämnen

  1. Eftermontera högtalare framdörrar OG9-5
    Av Ante_K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 22:00
  2. Kablar till högtalare i framdörrar.
    Av Nora i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 15:14
  3. Eftermontera högtalare i framdörrar OG9-3 AS2->AS3
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 15:46
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 01:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •