Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ram/Vevlager känslighet "T5 motorerna"

  1. #1

    Ram/Vevlager känslighet "T5 motorerna"

    Tja!
    Är lite nojjig över ett möjligt misstag men det lär visa sig inom snar framtid...

    Jag böt lager och kolvringar i min B234L motor till volvon för ett bra tag sedan innan jag egentligen började pilla ned den motorn i volvon, och nu i efterhand hittade jag bilder på när allt gjordes och där när jag ser det kommer jag ju ihåg att mittersta ramlagret var nära gränsen, dock kände jag på veven och kontrollmätte , inga grova repor eller jack och måtten verkade stämma enligt instruktioner.

    Inte heller några lagerbitar som lossnat

    Han jag köpte maskin av hade haft turboras och såg även ut som det var dåliga intervaller på oljebyten. 32.000km

    Till saken jag undrar över, hur mycket tollerans har motorerna? Har pillat mycket med dom men inte så mycket ingående med just lager

    IMAG0160.jpg

    IMAG0159.jpg

    Det är ju svårt att bedöma på bild men nån som kan komma med lugnande besked kanske, så jag slipper gräva ner mig totalt med att hiva ur skiten o lämna veven för slipning

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Är det där bilder på lager som satt på innan du bytte eller har du tagit av dom du bytte och dom ser nu ut så? Det mittersta ramlagret ser inte ut att vara nära gränsen någonstans utan jätteslut.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  3. #3
    Det är de gamla lagrena, ja mittersta är ju slut helt klart, det jag menar med på nära gränsen är att det gått ner sig så mycket men inte så att det blivit totalt haveri utav lagret så flagnor har lossnat osv

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 295
    Tycker inte veven ser ut att vara något att oroa sig för.
    Jag skulle nog funderat mer på varför just det lagret är så mycket sämre än övriga
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Tycker inte veven ser ut att vara något att oroa sig för.
    Jag skulle nog funderat mer på varför just det lagret är så mycket sämre än övriga
    Bra bra , nä tyckte allt verkade helt ok när jag monterade ihop allt.
    Ja den tanken har ju slagit mig ett antal gånger faktiskt, det var ju grovt med oljekoks när jag öppnade upp motorn i både block och topp

    Pratade lite med en motorrenoverare till Cat maskiner där jag brukar jobba lite ibland och han tyckte inte det var något märkvärdigt, så länge det inte är djupa revor i tappen...

    Iallafall det lär visa sig nån vacker dag ifall jag tappar oljetryck och rasar skiten
    Senast redigerat av T.hedberg den 2016-04-15 klockan 15:46.

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Sådär såg min vev ut med. Ja körde på. Som många påpekar är det alltid 3e ramlagret / kolveb som ger upp först. Varför vet ja inte.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    När ja skulle fixa motorn i min 9-5 så hade jag tre vevar, två t5 o en t7 2,3... Alla var snea! Så därför det tagit mest på mittersta. Varför dom var det vet jag inte. Någon sa att det kan vara dålig växellåda som gör det... Att det skulle få veven att kröka sig sakta sakta över tid då... Men han som satte i kolvar osv tog den finaste och riktade den.

  8. #8
    Får helt enkelt bara hålla koll på oljetrycket, känns iallafall lugnt nu när det är fler som haft liknande situation Det är ju trots allt test motorn men skulle vara kul om den hängde med ett tag

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 07:26
  2. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-08-01, 00:52
  3. Vad är det som gör T7-motorerna "low-friction" ???
    Av Mr_Nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •