Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Väldigt känslig farthållare OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Väldigt känslig farthållare OG9-5

    Farthållaren på min 9-5 är mkt känslig, så det blir lite ryckigt. Går den att justera?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, det är inget som går att justera, men ryckig farthållare brukar bero på dåligt spjällhus.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Men kan också bero på dåligt trim! Original kan vissa versioner av programvaran faktiskt vara ryckiga, framförallt vid en "RESUME", sånt kan fixas genom uppgradering till nyare version.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Jag har en 9-3 -99 130 hk också. Den går mjukt som en dröm. Man kan verkligen inte känna den, om det inte går upp och ner lite för mkt...
    Vad är det som är dåligt med spjällhuset, om det nu skulle bero på det?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    På bilar utan T7 (om vi nu talar og9-3/9-5) så är farthållaren ett helt eget system med en liten motor som drar i en extra gasvajer. I T7 däremot är det programvaran i boxen som styr gasspjället så att farten hålls. Det finns någonstans runt 50 olika värden och mappar som kan ändras för hur "farthållaren" (styrning av gasspjäll för att hålla inställd hastighet) skall fungera. Det säger sig själv att ökat moment i vissa lägen kan förändra farthållarens ingrepp och feedback.
    Sen kan det som Brisse säger vara själva spjällhuset i sig som inte riktigt fungerar som det skall så gasspjället gör oväntade hopp mellan olika lägen. Det påstås att man kan fixa spjällhusen hjälpligt genom att ta isär och rengöra, men enligt mig så kommer det aldrig bli bättre när det väl börjat strula för då är ledningsbanorna slitna och även om man tillfälligt kan förbättra det så är ett byta till slut nödvändigt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tack för ett mkt tydligt och informativt inlägg, bollman!
    Jag misstänker att spjällhuset nog inte är det bästa. Har ett litet oljeläckage där någonstans. Försöker ta reda på var just nu, men det är inte så lätt...
    Saab 9-5 2.0t 2002

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Kanske ska förtydliga att det upplevs ryckigt pga att den reagerar för snabbt. På en vägbana som ser ut att vara jämn så finns det ju alltid små "gupp" och i varje litet gupp så justerar den farten. Gasen är inte still en sekund knappt... Jag menar att den borde tillåta någon km upp eller ner i fart men i stället är den enormt på hugget... Är mjukvaran sådan eller är det något annat? Hur är era farthållare?
    Om det är något fel i spjällhuset så skulle jag väl uppleva en viss ryckighet utan farthållaren också, vilket jag inte gör.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Riktigt så hetsig är inte min farthållare iaf. Men oljeläckage vid spjällhuset finns inte, går ingen olja där, men det kan ju rinna ner från sidorna om tryckröret eller du kanske har någon liten läcka från vacuum slangen från den vita backventilen där det passerar oljedimma. Men det är aldrig fel att rengöra spjällhuset lite inuti, så kanske t7 lättare kan finjustera luftmängden och spjället inte kärvar

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Men oljeläckage vid spjällhuset finns inte, går ingen olja där
    Har sett spjällhus som har varit helt nerkletade av olja och koks. Det tar sig dit som oljedimma från vevhusventilation och eventuellt läckage i turbons axeltätning på kompressorsidan. En gammal sliten motor kan ösa på med massor av oljedimma den vägen.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    En bekant till mig, nu pensionär, har mekat mkt med saab. Han säger att det är bättre att ha vevhusventilationen som saab 9000 har det, dvs rakt ut. Det får man väl inte för SBP, men vad får det för effekt om man gör det?

    Min backventil är svart.

    Har kört lite mer med farthållaren nu för att bekanta mig med den, och den drar ju på som bara den i backarna... Nä, men en sak som slog mig, var att det borde synas tydligt på bensinförbrukning, men döm om min förvåning när det verkar som att den går snålare med farthållare. Kanske är det så att motorn går in i något ekonomiläge, för det verkar ju inte logiskt annars, att ett sådant pumpande på gasen skulle kunna dra mindre bensin...?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Verkningsgraden på förbränningsmotorer ökar faktiskt med ökande belastning, upp till en viss punkt (farthållaren på moderna bilar vet var den punkten är), så att låta farthållaren gasa på i uppförsbackarna är ekonomiskt. Sen när du kommer till motsvarande nerförsbacke så motorbromsar den, och då sprutas inget bränsle in och motorn blir bara en luftpump. Bilens rörelseenergi driver då generator, AC, servostyrning och sånt utan att motorn behöver tillföra energi till de prylarna, vilket den gör under normal körning. Förövrigt är det inget som ändras när du aktiverar farthållaren.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-04-14 klockan 23:38.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Om du drar ut vevhusventilationen i atmosfären så får du utöver möjligen ett oljigt motorrum och dåligt samvete också inte det undertryck vid veven som annars finns (om kolvringarna fortfarande funkar), men tror inte det gör mycket till eller från prestandamässigt. om sedan oljan håller sig fräschare om du har undertrycket som suger ut gaser låter jag någon annan bekräfta.
    Och som brisse förtydligade så blir det skitigt inuti spjällhuset, men oljan som läcker kommer inte från själva spjällhuset, utan det är då från turbo eller vevhusventilationen. att ha fräsch fungerande vevhusventilation minimerar detta, men på en gammal bil vid lite fullgasrepor kommer du inte undan ändå. Som sagt rengör spjällhuset. bilen skall gasa och motorbromsa friskt, men känns det väldigt ryckigt så låter det som att något kärvar.
    Klart det kan ju vara motorupphängningen som är sunkig som ger förstärkta ryck också.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Man har ju alltid läst att farthållare drar mer bensin om man inte är så medveten förare. Men jag är definitivt medveten...på gott och ont. Så det borde dra mer bensin att låta farthållaren gasa på uppför och släppa nerför, men den ekonomiska gasar försiktigt upp och låter bilen dra på lite i nerförbacken. Ska testa lite mer...

    bartender76. Som jag skrivit förut så är det inget ryck på det viset, utan bara att farthållaren är extremt känslig. Den reagerar på minsta lilla gupp...
    Saab 9-5 2.0t 2002

Liknande ämnen

  1. Hur känslig är WG-klocka mot vridning?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •