Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: vad göra med en billig saab 900 1986 100 hp 5-d

  1. #1
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688

    Cool vad göra med en billig saab 900 1986 100 hp 5-d

    är erbjuden att köpa en 900 som stått avställd i garage i 10 år för en billig peng
    är det lönt att väcka liv i den?
    hur mycket kan bromsar, koppling och växellåda ha tatt stryk?
    den är ju skattebefriad , men,,,,,,,,,,

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Okulärbesiktning runt, i och under. Sedan i med ett friskt laddat batteri och några liter färsk soppa. Starta (om den nu vill starta - tänkt på att det tar lite längre tid med mekanisk soppapump - och 100 år om membramet är paj), testa kopplingen, lägg i och ur ngn växel. Därefter vet du tillräckligt för att göra en vidare bedömning. Du kommer dock inte få den ur fläcken, utan ska du köra hem den får du med stor sannolikhet skruva loss och vålda bort bromsbeläggen för en försiktig hemresa (om du inte ska 20 mil motorväg hem, för då är ju trailer att föredra framför enbart motorbroms). Känn också på tempreglaget så kranen inte kärvat fast. När du stängt av den kan du testa olika lägen på luftreglaget, att det finns vakuum som kan pysa några olika lägen.

    Innan du startar kollar du så klart alla vätskor (inkl. förgasarolja), inte minst kylarvätskan som brukar även utan större läckage ha en förmåga att försvinna på 10 år. Sist men inte minst, och GISSA (Grr ) om det kommer från egen erfarenhet. Ifall inget kupéfilter suttit i, så kan du ge dig tusan på att ngn råtta byggt ett bo i fläkthuset så att motorn står still och bilen börjar brinna... eh, eller förresten jag känner en kompis som råkade ut för det... .

    Jobba med bromsarna får du räkna med. Hur mkt, kan ju variera.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Saab 90T16 RWD 1986 - Lite bilder
    Av jonka i forum Projekt
    Svar: 410
    Senaste inlägg: 2015-10-26, 13:16
  2. dålig tomgång Saab 900 T-8, 1986
    Av Pelle.t.strom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 16:32
  3. SAAB-prototyp från 1986
    Av PeniX i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •