Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorrenovering/byte SAAB 9-5 Aero -00 tips/hjälp

  1. #1
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33

    Motorrenovering/byte SAAB 9-5 Aero -00 tips/hjälp

    Tjena allesammans!

    Ny här i forumet å tänkte be om lite tips å svar på mina funderingar ang motorbytet/renoveringen jag planerar att göra på på min Saab 9-5 Aero.


    Lite historia om vad som hänt då.

    Jag bytte bort min Volvo V70N -01 mot en Saab 9-5 Aero som vi trodde att turbon hade rasat på.
    När vi väl hade bytt turbo så lät de färjävligt, kanackade, de rykte från grenröret, de va vatten i oljan och en massa annan skit. Så jag tänker att motorn rasat.

    Nu är tanken att vi ska köpa en bättre begagnad motor och renovera den med ny, fräscha och starkare komponenter.
    Under renoveringen så vill jag utrusta motorn så den kan hantera mer kraft, jag skulle villja få ut mellan 350hk-400hk men med förberedning att mata ut ännu mer än så om jag skulle villja de i framtiden.


    MEN
    Jag har aldrig lyft ut en motor och har inte renoverat en motor, med endel meckvana så tyckte jag att de va dags att göra. Så man lär sig nåt!

    Här kommer några frågor som jag skulle villja ha svar på:

    1. Yes, jag har ju fått höra om att de bästa skulle vara att ta en T5 topp och en T7 botten, men skulle detta spela någon roll om jag ändå ska byta ut alla komponenter?
    Vad är de som gör T7-toppen så dålig? Får så många olika svar.

    2. Den motorn jag funderar på är den senare som satt i sista versionen av OG 9-5 (2006-2011) den med 260hk. Då undrar jag om jag även ska databoxen från en sån? Eller spelar de ingen roll om bilen ska mappas om? Har även läst att de va mindre strul med dom motorerna, stämmer de?

    3. Vad tycker ni om Maptunes delar? Bra kvalite?
    Eller är de helt enkelt så att ju dyrare ju bättre?



    självklart ska chassit, bromsar, däck mm uppgraderas.

    Ändamålet är lite av allt!

    Är redo att lägga tid, pengar och svordomar på bilen.

    Jag hoppas att ni kan ge svar på mina frågor, å sen vill jag be om ursäkt för min stavning som inte är min starka sida!

    Tack på förhand!

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det du har hört om att man bör ha T7-botten med T5-topp är helt bakvänt. En original T7-botten håller bara för strax över 300hk. En helt original T5-botten håller för mer än de 350-400hk du tänkt plocka ut. Dock så håller en T7-botten lika bra om du byter till smidda kolvar, eftersom det är T7-kolvarna som är den svaga punkten. Vevstakarna är redan smidda i originalutförande i båda varianterna, och håller för dina planer. Angående topp så kan du ta din gamla T7-topp, kolla om den är i okej skick, annars renoverar du den. Ventiler och kanaler i T7-toppen flödar lite bättre än T5-toppen, men å andra sidan har de ganska restriktiva kamaxlar, så man tar gärna T5-kammar och monterar i en T7-topp, vilket passar rakt på. Använd T7 topplockspackning. Inte ovanligt att T5-packningen går sönder vid lite högre effekt, men T7-varianten håller. Notera dock att de är olika tjocka så du måste fundera på vad ditt kompressionsförhållande blir tillsammans med de andra prylarna du väljer.

    Glöm det här med databox (motorstyrdon kallar vi det) för tillfället. Du måste ändå få den mappad och då kan du lika gärna behålla den du har.

  3. #3
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Ok, tack för svaret

    Men då förstår jag!

    Hur är de med andra delar, t. ex packningar, bränslefilter, oljefilter, tändstift/tändsystem?

    Duger dessa orginal från Saab eller Speedparts?

    Har tidigare bara meckat med min 740, har aldrig hållt på med trim så då är ju inte dessa saker nåt man behövt hålla på me!

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS ChrissDaMan


    Ang. frågor om komponentval skulle jag rekommendera OEM alla dagar i veckan före billigare eftermarknads komponenter, speciellt när det handlar om delar som ingår i vitala system som t.ex. smörjsystemet och även delar som är bökigare att byte, t.ex. slavcylinder etc.
    Prestanda delar finns från flera olika leverantörer men glöm ej att vi har Marknadsplatsen

    där du kan hitta delar för projektet eller söka det du saknar

    Ang. recept på motor och val av komponenter för din planering finns det mycket att läsa av det som redan skrivits.
    Skumma och sök igenom grenarna Motor och motorstyrning och Projekt Så kommer du att hitta massor
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -01 Vägrar starta efter motorrenovering. HJÄLP!!!!
    Av Saab9_3aero01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 08:50
  2. Tips inför motorrenovering B202
    Av _Strongman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 21:10
  3. Motorrenovering, tips!
    Av gregerhummlan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 05:10
  4. Tips för motorrenovering
    Av beatone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 17:03
  5. Motorrenovering - tips efterfrågas
    Av eklund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •