Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Högljudda däck på en 9-3 SC 2008

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015

    Högljudda däck på en 9-3 SC 2008

    Hej, har en 9-3 SC 2008.
    I vintras med normal körning kunde jag hamna på 0,79 på 95 oktan, sen la jag på sommardäcken, och oj vad högljutt det blev och sämre bränsle.. nu hamnar normal körning på ca 0,91..

    Sommaren är 225/45/18 och vinter är 195/65/15!

    Men två av mina framdäck är nu rätt dags att byta.. ( sitter en skruv i det ena också )

    Så min fråga är.. var påverkar det ljudnivån i bilen mest ?
    tysta däck bak eller fram?
    Och vilket påverkar bränslet mest? om det finns någon skillnad på den biten

    Jag pendlar 12,5 mil om dagen, och de däcken jag har idag är helt hemska på ljudnivån.. trött i öronen efter kört en sträcka på 30 mil typ..

    hittat dessa : http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=D-119942

    Hur är märket Dunlop?
    Aldrig haft det tidigare, haft Michellin på tidigare bilar, nu sitter det på denna något Nokian Hakka Black på en Axel och något annat på den andra. :/

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Intressant fråga! Jag har inget att komma med mer än att du bör sätta nya däck bak av säkerhetsskäl.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Dem som sitter bak har faktiskt bara rullat en säsong
    Men självklart vet jag att bästa bör sitta bak
    Men skiljer det inte så mycket och det påverkar ljudnivån mer med nya fram så får det bli så..

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Vad gäller ljudnivån på olika däck, så välj ett tyst däck från början. På min 9-3SS hade jag Nokian zLine sista åren på rekommendation från andra. Dom var klart tystare än dom Dunlop som satt tidigare iaf.

    Jag fick den ytterligare tystare genom att dämpa hatthyllan, efter tips från "Fredrik / 1941". Nu har du en kombi och då kan du inte göra hatthylla-fixen plus att den säkert har mycket mera ljud bakifrån än sedanen. Jag tror nog att bak är det som gör mest på kombin iaf. Men det är ju inte så mycket jobb att kolla när du fått hem nya däck. Bara att skifta fram/bak och prova vad som blir tystast.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Tycker bränsleförbrukningsskillnaden låter normal.
    Förbrukningsmässigt spelar det ingen roll om bästa däcken sitter fram eller bak.
    Min erfarenhet, iaf 10-15 år gammal, av Dunlop är ingen höjdare. Jag skulle satsa på GooodYear EfficientGrip som verkar finnas i ungefär samma prisklass.
    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Då spelar det såklart ingen praktisk roll, trodde de andra var nära gränsen också

    Jag tänkte själv ljudisolera min ng9-3 i vår, inte för att det är någon katastrof men tystare är ju alltid bättre Imo verkar det väldigt straight forward att ljudisolera bak (vid reservhjulet, lägg några stripes dynamat/motsvarande på plåten) men fram är värre eftersom det är mer utsatt i motorrummet (värme, väta...). Således, tystaste fram och ljudisolera bak vore min way to go

    Edit: givetvis letar sig ljud in via upphängning osv, men hur det skiljer mellan bak och fram vet jag inte.
    Senast redigerat av AX3L den 2016-04-10 klockan 11:26.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Tycker bränsleförbrukningsskillnaden låter normal.
    Förbrukningsmässigt spelar det ingen roll om bästa däcken sitter fram eller bak.
    Min erfarenhet, iaf 10-15 år gammal, av Dunlop är ingen höjdare. Jag skulle satsa på GooodYear EfficientGrip som verkar finnas i ungefär samma prisklass.
    /Johan
    Jag tycker det är för högt med 0,90 när man kör lugnt på 100 väg, och pendlar med bilen :/
    Och bilen är även optimerad så skall ha 210 hk på 95 oktan

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Då spelar det såklart ingen praktisk roll, trodde de andra var nära gränsen också

    Jag tänkte själv ljudisolera min ng9-3 i vår, inte för att det är någon katastrof men tystare är ju alltid bättre Imo verkar det väldigt straight forward att ljudisolera bak (vid reservhjulet, lägg några stripes dynamat/motsvarande på plåten) men fram är värre eftersom det är mer utsatt i motorrummet (värme, väta...). Således, tystaste fram och ljudisolera bak vore min way to go

    Edit: givetvis letar sig ljud in via upphängning osv, men hur det skiljer mellan bak och fram vet jag inte.
    Jo.. men när det brummar mycket mer med sommardäck än vinterdäck så är det inga vidare däck haha!

    Oftast blir det ju tystare med sommardäck än vinterdäck.. dock bara friktion på vintern men ändå..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Vad gäller ljudnivån på olika däck, så välj ett tyst däck från början. På min 9-3SS hade jag Nokian zLine sista åren på rekommendation från andra. Dom var klart tystare än dom Dunlop som satt tidigare iaf.

    Jag fick den ytterligare tystare genom att dämpa hatthyllan, efter tips från "Fredrik / 1941". Nu har du en kombi och då kan du inte göra hatthylla-fixen plus att den säkert har mycket mera ljud bakifrån än sedanen. Jag tror nog att bak är det som gör mest på kombin iaf. Men det är ju inte så mycket jobb att kolla när du fått hem nya däck. Bara att skifta fram/bak och prova vad som blir tystast.

    Jag funderar lite på GoodYear EfficientGrip som jag har på en annan bil och dem var faktiskt ganska tysta!
    Även prisvärda när jag köpte dem till den bilen i somras

    Skall se lite vad det blir..

    Något som kan tipsa om bra och tysta däck?
    225-45-18.

    Fälgarna är Saab Alu65. kan man kanske köra 235/40 istället?

    Prisklass högst 1800kr st är tanken!

    Dessa var det jag tänkte på..
    Har dem på en annan bil och är faktiskt ganska nöjd med dem.. vad säger ni andra om dem?
    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-273221
    Senast redigerat av amoreex den 2016-04-10 klockan 11:51.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Hade liknande funderingar i fjol...
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-Sport-Maxx-RT
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Du har säkert Continental nu.

    Personligen skulle jag köpa Michelin 225 40 18.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Jag har nu två Nokian hakka black bak, och Nokian Z g2 fram

    Det är dem fram som behöver bytas!

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Dunlop Sport Bluerespons fungerar bra på vår 9-3sc -09 med 225 45 17. Lågt rullmotstånd och ljudnivå
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Visst är det en hel del bränsle, men det var inte det jag skrev. Jag skrev att skillnaden i förbrukningen mellan vinter och sommardäck verkar normal, du går ändå upp 3" i diameter och 3cm i bredd samt en del i vikt - allt detta ökar förbrukningen. Vill du köra billigt så kör 195/65-15 på sommarhjulen också
    Samma med skillnaden i ljudnivå mellan sommar och vinterdäck, det är en betydligt större anläggningsyta på sommarhjulen (typ 15%) som kommer generera mer ljud.
    /Johan

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    EfficientGrip är också väldigt tysta däck.

    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    kan man kanske köra 235/40 istället?
    Det kan du absolut göra. Men tycker du att dom nuvarande låter för mycket, så är det ju fel håll att gå på ännu bredare däck med lägre profil. Det är absolut ingen jätteskillnad, men när du redan har problem med ljudet så är det fel väg att gå. Jag skulle gått på 215/45 istället för att gå i rätt rikning mot tystare hjul.

    Sedan kommer du sannolikt att märka en stor skillnad avsett med nya däck. Nya fräscha däck är ofta tystare än gamla slitna. Ofta är den skillnaden större än skillnaden mellan olika nya däck.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    EfficientGrip är också väldigt tysta däck.



    Det kan du absolut göra. Men tycker du att dom nuvarande låter för mycket, så är det ju fel håll att gå på ännu bredare däck med lägre profil. Det är absolut ingen jätteskillnad, men när du redan har problem med ljudet så är det fel väg att gå. Jag skulle gått på 215/45 istället för att gå i rätt rikning mot tystare hjul.

    Sedan kommer du sannolikt att märka en stor skillnad avsett med nya däck. Nya fräscha däck är ofta tystare än gamla slitna. Ofta är den skillnaden större än skillnaden mellan olika nya däck.
    *Är mer rädd om fälgarna där.. smalare däck ger ju högre risk för fälgskrap
    Dock har jag inte fått något än, men bara en tidsfråga.. :/

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Jag tycker det är för högt med 0,90 när man kör lugnt på 100 väg, och pendlar med bilen :/
    Och bilen är även optimerad så skall ha 210 hk på 95 oktan



    Jo.. men när det brummar mycket mer med sommardäck än vinterdäck så är det inga vidare däck haha!

    Oftast blir det ju tystare med sommardäck än vinterdäck.. dock bara friktion på vintern men ändå..

    - - - Uppdaterad - - -




    Jag funderar lite på GoodYear EfficientGrip som jag har på en annan bil och dem var faktiskt ganska tysta!
    Även prisvärda när jag köpte dem till den bilen i somras

    Skall se lite vad det blir..

    Något som kan tipsa om bra och tysta däck?
    225-45-18.

    Fälgarna är Saab Alu65. kan man kanske köra 235/40 istället?

    Prisklass högst 1800kr st är tanken!

    Dessa var det jag tänkte på..
    Har dem på en annan bil och är faktiskt ganska nöjd med dem.. vad säger ni andra om dem?
    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-273221
    Det är inte alls säkert när du har så olika profil och bredd på däcken. Lågprofil är snyggt, men verkligen inte varken komfortabelt eller tyst

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Vill bara påpeka det uppenbara med hjulinställning... fel inställning kan göra mycket oljud och rullmotstånd och det blir värre med bredare däck...
    Och däck som slitits ojämt typ "cupping" pga slitna bussningar dåliga stötdämpare eller fel inställning kan föra ett våldsamt oljud, nästan öronbedövande och kan låta som trasiga hjullager.
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-04-12 klockan 00:43.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Liknande ämnen

  1. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  2. Val av däck, v-däck eller ej
    Av _manne_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 18:04
  3. Tyfoon däck, är det bra däck?
    Av TURBO PUTTE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •