Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab 9000 2.3t 98a Startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86

    Saab 9000 2.3t 98a Startar inte

    Problemet är då att bränslepumpen inte lät ifrån sig, bytte till en bättre beg den pumpade fram soppa o bilen startades. Plockade sedan ihop allt o satte allt på plats. Bilen startar inte igen? pumpen är tyst, funkade ju klockrent nyss.. Även är varvräknaren död, har gjort något dödsryck nån gång. Har hört att vevgivaren kan ställa till problem om den är kass?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Låter som vevaxelgivare alt tändkasett.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Tändkassett köpte ja ny för 1 månad sen hos saab åf

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Går den igång på startgas?

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av baze881116 Visa inlägg
    Problemet är då att bränslepumpen inte lät ifrån sig, bytte till en bättre beg den pumpade fram soppa o bilen startades.
    Begagnade soppapumpar kan vara luriga, de kärvar lätt ihop när de inte sitter i soppa.

    Om du tar en multimeter och mäter ström med tändningen AVSLAGEN mellan ett av testuttaget på säkring 14 och testuttaget på någon säkring med permanent 12V, då ska du ha ett antal Ampere om pumpen är hel, jag mätte nyligen 6A på min -96:a med originalpump och standardkonfiguration. Får du 0A när du mäter så har du nästan garanterat trasig pump, mäter du runt mina 6A har du inte pumpproblem, mäter du en mycket låg ström har du antagligen bränsletrycksproblem.

    Varvräknartestet fungerar normalt inte på sena 9000 pga. en filterkondensator i varvräknaren. Om man däremot mäter på säkring 14 med en multimeter när man kör startmotorn ska den visa 12V, utöver de 2 sekundernas förinsprutning som sker när man slår på tändningen efter en paus med tändningen av, 45 sekunders (startad) / 15 minuters (ostartad).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    kan vara taskig jordpunkt osså... men en ny pump verkar ju oxå behövligt då beggade inte är riktigt tillförlitliga.....

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  7. #7
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Har du larmat på och av mellan gångerna? Tänkte mest på den där startspärren..

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Har du larmat på och av mellan gångerna? Tänkte mest på den där startspärren..
    Ja det är jag medveten om :P haft saab i ca 4 år dock inte haft några bekymmer förän nu typ haha

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Begagnade soppapumpar kan vara luriga, de kärvar lätt ihop när de inte sitter i soppa.

    Om du tar en multimeter och mäter ström med tändningen AVSLAGEN mellan ett av testuttaget på säkring 14 och testuttaget på någon säkring med permanent 12V, då ska du ha ett antal Ampere om pumpen är hel, jag mätte nyligen 6A på min -96:a med originalpump och standardkonfiguration. Får du 0A när du mäter så har du nästan garanterat trasig pump, mäter du runt mina 6A har du inte pumpproblem, mäter du en mycket låg ström har du antagligen bränsletrycksproblem.

    Varvräknartestet fungerar normalt inte på sena 9000 pga. en filterkondensator i varvräknaren. Om man däremot mäter på säkring 14 med en multimeter när man kör startmotorn ska den visa 12V, utöver de 2 sekundernas förinsprutning som sker när man slår på tändningen efter en paus med tändningen av, 45 sekunders (startad) / 15 minuters (ostartad).
    Ja tog bort säkringen för radio o antennen, går de mäta mellan 14 och den?

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Det är bättre att låta säkringarna sitta kvar, det är enklare att få kontakt då (använd testuttagen på säkringen), det är inte helt lätt att få stabil kontakt med kontaktblecket under säkringen med vanliga testpinnar. Alla originalsäkringar har testuttag.

    Jag har ingen verkstadshandbok för -98 här just nu, men på en -95:a (troligen ingen skillnad) så ska säkringarna 16-26 alla ha permanent 12V, dock är säkring 23 för testuttaget bara 5A så just den säkringen kanske inte tål det (om man tar "fel" sida av testuttaget). Men säkring 19 för radion är en av många som funkar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är bättre att låta säkringarna sitta kvar, det är enklare att få kontakt då (använd testuttagen på säkringen), det är inte helt lätt att få stabil kontakt med kontaktblecket under säkringen med vanliga testpinnar. Alla originalsäkringar har testuttag.

    Jag har ingen verkstadshandbok för -98 här just nu, men på en -95:a (troligen ingen skillnad) så ska säkringarna 16-26 alla ha permanent 12V, dock är säkring 23 för testuttaget bara 5A så just den säkringen kanske inte tål det (om man tar "fel" sida av testuttaget). Men säkring 19 för radion är en av många som funkar.
    Har sådana "täckande" säkringar så ja kan inte mäta ibak på säkringen

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Jag är inte jätte vän med elektronik och mäta o sånt där är typ nytt för mig. Mätte med och utan tändning på bilen och i massa olika men fick ingen respons hur ja än gjorde med min multimeter

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av baze881116 Visa inlägg
    Jag är inte jätte vän med elektronik och mäta o sånt där är typ nytt för mig. Mätte med och utan tändning på bilen och i massa olika men fick ingen respons hur ja än gjorde med min multimeter
    Försök att hitta några säkringar med testuttag och byt till sådana för säkrint 14 och någon av dem med permanent 12V, för jag gissar på att problemen beror på att du inte får kontakt. När det gäller strömmätningen, gör enbart denna mellan säkring 14 och någon med permanent 12V med avslagen tändning (eftersom den kortsluter mellan olika saker, och åtminstone blåsa säkringen i multimetern). Spänning kan man mäta var som helst utan några skadliga effekter, lätthittade jordpunkt kan vara t.ex. cig-tändaren, tändningslåsringen eller dörrgångjärnen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Finns de sådana säkringar kvar? haha

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Både biltemas och Julas flatsäkringar har testuttag (precis som Saabs original).

    Testuttagen är alltså de små platta metallytorna som sitter på motsatt sida jämför med flatkontakterna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Va ska ja ställa min multimeter på när ja ska mäta de? Vet inte hur man lägger in bild här.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om du tycker det är krångligt att mäta, kan du ju sätta i (offra) en 5 amperare - den bör smälta av omgående om pumpen tar emot ström. Annat sätt att kolla soppan är ju "analogt", att plocka av slangen från Fuel Rail:en och sedan får ngn stå och hålla den i en burk medan du vrider på startmotorn. Fast om det inte är fel i bränsleleveransen, så tänk då på att det kan vara några bar tryck om du nyligen gjort startförsök, och då måste man akta så inte soppan sprutar hejvilt åt alla håll när man skruvar av banjoskruven.

    När jag byter pump, byter jag alltid soppafilter också. Dels för att det känns klokt allmänt, och dels för att det kan (ur en beggad pump) komma lite skit som sätter igen det eventuellt lilla flöde man hade kvar innan. Kan också vara så, om jag bara funderar hypotetiskt, att den nyare pumpen har en starkare matarpump som tar med sig skräp från tankens botten som den tidigare inte gjorde, för det är alltid lite skräp där nere - fast det är bara vild spekulation som jag inte skulle se så jättesannolik ändå.

    Finns en sista grej med pumpen som är lite ovanligare, men förekommer. Det är att backventilen i nippeln på trycksidan ovanpå pumpen kan ha kärvat fast. Det är bara en liten rund fjäderbelastad kula som man då kan få tillfällig ordning på genom att helt sonika trycka in den lite med en smal pryl. Om den rör sig ledigt redan i utgångslsäget och liksom inte ger en känsla av att den "släpper", så var det nog inte detta som var felet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av baze881116 Visa inlägg
    Va ska ja ställa min multimeter på när ja ska mäta de? Vet inte hur man lägger in bild här.
    Ställ in multimetern på 10A (eller 20A, beror på modell), och flytta sladden för den röda testpinnen på multimetern så du använder uttagen för strömmätning, brukar vara märkt 10A (eller 20A).

    Låt bli att slå på tändningen, och gör bara mätningen nedan, inga andra placeringar på testpinnarna i detta läge, och när du är klar flyttar du lämpligen tillbaka den röda sladden till det vanliga uttaget för spänningsmätning, detta för att undvika oavsiktliga tråkigheter.

    Ställ/lägg multimetern så du lätt kan se displayen innan du mäter, under mätningen så behöver du båda händerna till testpinnarna.

    Sedan sätter du multimeterns testpinnar så här på säkringarna (säkringsfärgerna stämmer säkert inte riktigt):

    measure_electrical_current_on_car_fuse.jpg

    Den vänstra sätter du på säkring 14, den högra på någon av säkring 16 till 26 som är gul, blå eller röd (t.ex. radiosäkringen).

    Får du runt 6A är pumpen frisk, får du runt 3A har du troligen slangbrott i tankarmaturen (har det visat sig i en annan tråd på saab9000.se), har du 0A är pumpen död.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ställ in multimetern på 10A (eller 20A, beror på modell), och flytta sladden för den röda testpinnen på multimetern så du använder uttagen för strömmätning, brukar vara märkt 10A (eller 20A).

    Låt bli att slå på tändningen, och gör bara mätningen nedan, inga andra placeringar på testpinnarna i detta läge, och när du är klar flyttar du lämpligen tillbaka den röda sladden till det vanliga uttaget för spänningsmätning, detta för att undvika oavsiktliga tråkigheter.

    Ställ/lägg multimetern så du lätt kan se displayen innan du mäter, under mätningen så behöver du båda händerna till testpinnarna.

    Sedan sätter du multimeterns testpinnar så här på säkringarna (säkringsfärgerna stämmer säkert inte riktigt):

    measure_electrical_current_on_car_fuse.jpg

    Den vänstra sätter du på säkring 14, den högra på någon av säkring 16 till 26 som är gul, blå eller röd (t.ex. radiosäkringen).

    Får du runt 6A är pumpen frisk, får du runt 3A har du troligen slangbrott i tankarmaturen (har det visat sig i en annan tråd på saab9000.se), har du 0A är pumpen död.
    Hur kan ett slangbrott få pump att enbart dra 3 ampere?

  19. #19
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    När en elmotor belastas mer ökar strömförbrukningen, och tvärtom. Trasig slang, mindre mottryck och lägre motstånd för motorn att arbeta mot. Samma sak om du håller fast chucken på en borrmaskin, strömmen genom motorn ökar radikalt.

    Har inte mätt på en bensinpump, men det bör vara förklaringen.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Felet åtgärdats! Tack för alla svar

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 2.0t -98 startar inte.
    Av Toz_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 20:40
  2. Saab 9000 -93 startar inte
    Av johanmek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 16:52
  3. Saab 9000 startar inte.
    Av Hanning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 21:43
  4. Saab 9000 startar inte
    Av mattiascarlsson81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •