Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Prisbild OG Saab 900 cab?

  1. #1

    Prisbild OG Saab 900 cab?

    Upptäckte denna pärla på Blocket.

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab....htm?ca=11&w=3

    Det förefaller vara en sällsynt fin Saab 900 cab, og modellår 1993, men uttagen 1994.
    Enligt annonsen ska bilen vara den fjärde sist tillverkade og 900 caben....
    Men, är det verkligen realistiskt att begära 260 tkr för bilen? Bilen är visserligen i väldigt fint
    skick, men har trots allt rullat 12 tusen mil.

    Hur mycket värt är det förresten i allmänhet att ha den "först"/"sist" tillverkade av en viss bilmodell?
    Kanske mer betydelsefullt ju ovanligare och äldre bil?
    Den fjärde första/sista tillverkade OG9-5:an kanske inte smäller lika högt? Eller?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    vilket chassinummer, min är nog senare och inte lika dyr

  3. #3
    Gick in på Transportstyrelsen och sökte på reg.nr.

    AD76LXR7003844
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Upptäckte denna pärla på Blocket.

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab....htm?ca=11&w=3
    Den har diskuterats i Blockettråden
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det är ju en 94a, och så värst många såna gjordes ju inte.
    Det såldes faktiskt bara 2st 94or i Sverige, och denna har högst nummer, så man kan ju säga att den var sist.
    2007 fanns det 5st 94or i Sverige, säkert fler nu, och av de 5 som fanns då hade denna högst nummer.
    Dock, den med lägre nummer (1295) registrerades inte in förrän 951102 så den är ju senare såld

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Som bollman skriver då är det en -94. (Cabrioleten växlade generation ett år efter "vanliga" 900 gjorde det.) De kan ha kollat på mobile.de snarare än blocket.se när de satte priset till 260.000 kr. Sedan så har en köpare som kollar på blocket inte så mycket att välja på om hon/han vill ha en og900cv idag. När annonsen lades ut var detta enda og900cv som var till salu. Det var denna eller ingen alls. Nu finns det två till. Dock inga andra -94 eller TurboS.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Som bollman skriver då är det en -94. (Cabrioleten växlade generation ett år efter "vanliga" 900 gjorde det.) De kan ha kollat på mobile.de snarare än blocket.se när de satte priset till 260.000 kr. Sedan så har en köpare som kollar på blocket inte så mycket att välja på om hon/han vill ha en og900cv idag. När annonsen lades ut var detta enda og900cv som var till salu. Det var denna eller ingen alls. Nu finns det två till. Dock inga andra -94 eller TurboS.
    Okej! Visste inte att OG 900 cab tillverkades även som modellår 1994, men då har jag lärt mig något nytt idag med. :-)
    Den röda för 260 tkr ser visserligen väldigt fin ut, men även de två andra ser rätt skapliga ut. Den svarta är nog nästan snyggare också kan jag tycka.
    Till på köpet får man 180 lax över till något annat.

    Vad tror ni om det här med den första/sista tillverkade av en viss modellserie - är det något man ska betala extra för?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det har varit mycket snack kring dessa 94or, de skiljer ju sig inte direkt från 92-93or, men som sagt, 94 var ju alla andra modeller av og900 nerlagda, så skall man ha "det sista" så är det ju dessa cabbar man talar om.
    Dessutom är 92 och uppåt rätt så ovanliga eftersom det var allmänt känt att SAAB jobbade på en helt ny 900 som skulle bli modernare och vid den tiden var ju inte og900 en klassiker, bara en bilmodell med väldigt många år på nacken som många såg fram emot en uppgradering av.
    Modellen kom ju 79, men var i stort rätt lika som 99 som introducerades 67, så det var ju liksom på tiden med en uppgradering, många tyckte ju den var ohjälpligt ålderstigen, lite visste de att man nog borde ha kunnat köpa en och stoppa i ett garage för att ta fram den 20 år senare och gjort en bra investering.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    2007 fanns det 5st 94or i Sverige, säkert fler nu, och av de 5 som fanns då hade denna högst nummer.
    En USA-import var till salu just våren 2007. En vinröd -94 som hade misslyckats att tas in i Finland som import. Vilket är lite "kul" då den faktiskt byggts där. Någon här som vet var den tagit vägen. Hade omklädd inredning i en lite gul-beige ton vill jag minnas.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det har varit mycket snack kring dessa 94or, de skiljer ju sig inte direkt från 92-93or, men som sagt, 94 var ju alla andra modeller av og900 nerlagda, så skall man ha "det sista" så är det ju dessa cabbar man talar om.
    Dessutom är 92 och uppåt rätt så ovanliga eftersom det var allmänt känt att SAAB jobbade på en helt ny 900 som skulle bli modernare och vid den tiden var ju inte og900 en klassiker, bara en bilmodell med väldigt många år på nacken som många såg fram emot en uppgradering av.
    Modellen kom ju 79, men var i stort rätt lika som 99 som introducerades 67, så det var ju liksom på tiden med en uppgradering, många tyckte ju den var ohjälpligt ålderstigen, lite visste de att man nog borde ha kunnat köpa en och stoppa i ett garage för att ta fram den 20 år senare och gjort en bra investering.
    Japp, nog ansågs OG SAAB 900 som väldigt omodern en bit in på 90-talet. Den borde nog egentligen lagts ned några år efter 9000 introducerades. Stora överhäng fram och bak, upprättstående A-stolpar, dropplister på taket m.m. Den ansågs nog inte helt up to date vid den tiden. Jag undrar om man egentligen inte kan utnämna OG900 till den SAAB som varit mest omodern vid tiden för dess nedläggning. Saab 95/96 med V4 måste ju ansetts skapligt omodern den med, men på den tiden tror jag man hade mer förståelse och acceptans för ett gammalt modellprogram.

    Minns förresten när jag följde med min far och hämtade hans nyinköpta Saab 900 GLs av årsmodell 1979. Året bör ha varit 1980. Bilen hade den där vit/gröna nyansen. Grön plyschklädsel, taklucka och de lux utrustad med kasettbandspelare som uppskattades inte minst av min äldre bror. På den tiden när 70-talet precis övergått i 80-tal tror jag bilen sågs som relativt modern, kanske tom lite nyskapande? Instrumentbrädan var nog det modernaste tänkbara vid den tiden. Turbon skänkte förstås status till hela bilmärket.

    Appropå första/sista av varje bilmodell fick jag ju en lista av dig Bollman. Rörande reg.nr på alla tidigt reggade 9-5:or av årsmodell 1998 - uttagna hösten 1997. Jag har nämligen en sådan stående fortfarande. Kan nu konstatera att det enbart finns en enda kvarvarande SAAB 9-5:a i trafik i Sverige som är tidigare tillverkad än den jag har stående, vilken förvisso inte heller är i trafik.... , när jag fick listan av dig tror jag det fanns sex eller sju kvar som var äldre än min. De rensas ut snabbt nu...
    Känner mig dock tveksam till att jag skulle kunna få 260 tkr för den om jag renoverade upp den... Jag undrar om en sådan bil någonsin kommer få något samlarvärde? Vad tror ni? Många har ju trots allt haft en relation till sina 9-5:or, men jag tror bilen fortfarande anses för ny..., kanske om 20-30 år....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    saab 900 og är egentligen en riktigt bra bil som fortfarande duger bra att åka lång distans med, med bra däck och dämpare samt rätt kassett i spelaren är världen öppen, dessutom väldigt prisvärd
    OG cab är bättre utrustad ju senare årsmodell man väljer och chassit förstärkt från 1991 och framåt, bra om man vill dra husvagn eller biltrailer, de ligger i ungefär samma prisklass som 9-3 NG cabbarna
    funderar att byta bort min 900 OG till en 9-3 NG när jag njutit ett tag för att ha den nyare cabben som enda bruksbil
    förresten kan en Saab bli omodern överhuvudtaget? enda jag kan klaga på är vägljudet som är högre än i 9000

Liknande ämnen

  1. Prisbild av tuningfirmor för saab 9-5 aero 2002
    Av BadBoyRA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:32
  2. Prisbild 9-5 -06
    Av imported_Hakan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •