Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Plötsligt missljud från framvagnen 9-3 SC -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Plötsligt missljud från framvagnen 9-3 SC -08

    Helt plötsligt uppkom idag ett ganska rejält missljud från framvagnen av karaktären KLONK. Det skedde vid en vänstersväng över ett fartgupp. Efter det så klonkar det till och från vid vissa gupp, framförallt vid lägre hastigheter.

    Det låter som att det kommer från mitten av motorutrymmet. Jag plockade bort hjulen och kunde inte hitta något i hjulupphängningen som glappar. Bland annat så är stabiliseringsstagen, yttre styrändar och fjäderlagringarna nyligen bytta. Vid belastning/vridning kl 3 till 9 så tycker jag att det glappar från styrservon. Det gäller på båda sidor. Håller någon fast det ena hjulet så försvinner glappet och ljudet vid belastning/vridning på motsatt sida. Det finns inget glapp i ratten, varken vid stillastående eller fart. Kan det vara bussningarna för infästning av styrservon som glappar? Förslag på möjliga fel?

    Bilen är en 9-3 SC 2-8T XWD 2008.


    Mvh
    Kristian
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej igen!

    I dag lyfte jag upp bilen fram på pallbockar och gick igenom hela framvagnen för att hitta källan till missljudet. V/H hjulupphängning, styrningen, subframe, motorinfästningar osv. Trots att jag gjorde vad jag tycker var en väldigt noggrann genomgång så kunde jag inte hitta något som glappar ens det minsta. Det finns lite spel i styrningen, men inte mer än vad jag tycker är normalt.

    Bara för att jag inte hittar något så betyder det inte att det inte finns något fel på någon av de delar som jag granskat. Jag är lekman. Att det inte kommer från hjulupphängningen är jag dock förhållandevis säker på.

    När jag först hörde missljudet så tänkte jag att det här hittar jag lätt när det är så tydligt. Och missljudet är ljudligt, med ett tydligt oregelbundet klonkande. Låter inte som tyngden från en hel motor, men tyngre än när ett stabiliseringsstag glappar. Känslan är att det är något som glappar rejält. Så som om gummit i en bussning helt har försvunnit, vilket medger en glappmån på upp emot 5-10 mm. Missljudet är relativt fartoberoende, men hörs sämre vid högre fart på grund av vägljud och vindbrus.

    Har googlat och sökt på forumet utan att hitta något som liknar det jag har. Jag har inte heller hittat information om några egentliga typfel på framvagnen på en ng9-3, bortsett från stabiliseringsstag och fjäderbenslager.


    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Hej
    har du löst det ännu?
    Om inte så sätter jag mina slantar på "små" stenar bakom bromsplåten.
    (har också letat på min 9-3 2,8;a)

    //N

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Jag har inte hittat felet än, men jag är säker på att det inte är stenar bakom bromsplåten.

    Har ringt ett par bilmekaniker och de har olika tankar kring vad det kan vara. Inga av dessa tror jag på. Om felet inte är hittas inom kort så åker bilen in på verkstad i slutet av denna eller början på nästa vecka.

    Jag är allt mer inne på att det är ett motorfäste som har havererat. Det sitter ett baktill in mot torpedväggen och det är i den regionen som jag tycker att missljudet kommer ifrån. Har inte lyckats att framkalla felet med bilen stillaståendes. När bilen står utan åtdragen handbroms och med växellådan i P så går det att få motorn att röra sig ganska mycket fram och tillbaks om bilen gungas fram och tillbaks mellan de ändlägen som finns för det flex som drivaxlarna har mot fördelningslådan. Om det är onormalt mycket är jag osäker på.

    /K


    Citat Ursprungligen postat av Nettis^^ Visa inlägg
    Hej
    har du löst det ännu?
    Om inte så sätter jag mina slantar på "små" stenar bakom bromsplåten.
    (har också letat på min 9-3 2,8;a)

    //N
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det är ju inte helt ovanligt att krängningshämmarstagens kulleder ger upp. Kan börja med knäppande lite då & då. Eller så knäpper det bara vid vissa specifika vinklingar.

    http://www.mapco.com/en/online-shop/...ut-stabiliser/

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det är ju inte helt ovanligt att krängningshämmarstagens kulleder ger upp. Kan börja med knäppande lite då & då. Eller så knäpper det bara vid vissa specifika vinklingar.

    http://www.mapco.com/en/online-shop/...ut-stabiliser/
    Hej.

    Krängningshämmarstagen är nyligen bytta. Och ljudet från ett glappande stag känner jag igen. Det missljud jag har nu är "tyngre".

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Krängstagen kan ge sig snabbt om man lyckats skada damasken.

    Jag hade för något år sedan ett klonkande som kom plötsligt på min V6. Inte helt konsekvent när det hördes. På servicen drog de åt subframe, styrväxel & bromsokshållarna, om jag minns rätt. Därefter var det tyst.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Krängstagen kan ge sig snabbt om man lyckats skada damasken.

    Jag hade för något år sedan ett klonkande som kom plötsligt på min V6. Inte helt konsekvent när det hördes. På servicen drog de åt subframe, styrväxel & bromsokshållarna, om jag minns rätt. Därefter var det tyst.
    Uttryckte mig lite luddigt angående när de byttes. Det gjordes för mindre än en månad sen. De är än så länge hela.

    Subframe och styrväxel kan jag absolut inte utesluta. Missljudet finns där även när jag bromsar över ojämnheter så det bör utesluta hållarna.

    Tack för hjälpen än så länge.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    Det gjordes för mindre än en månad sen. De är än så länge hela.
    Ta det inte för uteslutet ändå. Jag monterade billiga kopior en gång & de höll knappt från "frukost till lunch". Dålig kvalitet på damaskerna som släppte in fukt & smuts. Så för att testa kan man skruva loss ena ändan på varje stag & köra utan.
    Men börja lämpligen med att efterdra subframe & styrväxel.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det är lätt att diagnostisera krängningshämmarstagen. Tag tag mitt på och ryck ganska kraftigt fram-bak. Glapp både hörs och känns.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    De jag köpte är en HD (Heavy Duty) modell, som utseendemässig är en hel del kraftigare än de vanliga. Kraftigare gummi m.m. Har både bankat, ryckt och vridit på dem utan att notera något glapp.

    Ska se om sambon kan köra bilen på vår väg så kan jag lägga mig i motorutrymmet med öppen motorhuv. Det tar ju en stund innan motorn blir varm.

    Nu senast så vansinnesgungade jag bilen från sida till sida. Inte det minsta missljud. Det hela är mycket frustrerande!

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Du har förstås kolla så att fjädrarna är Ok , sitter som dom ska och inte rör sig i tallriken
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Ja, fjädrarna förefaller sitta rätt och vara oskadade.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    jag haft nått klonkande ljud när man kör sakta i flera år utan veta vad det är . 3 besiktningar har jag på talat fel o utan hitta felet. men i år när jag skifta till sommar däck så tog jag hjälp av grabben o nu fick vi fram att det är bussningen fram i subframen...fick fram ljuden då satt kofot under krängningshämmarstaget som sitter på fjäder benet..o lyftet upp o ner. då hördes ljudet från kylaren först :/- men satt i mellan en mejsel så blev det tyst...nu drog jag fast en lång bult bredvid den så den inte kan röra sig..hittar bara till 9-5 o inte till 9-3II .
    mvh
    stefan
    Senast redigerat av bolin 107 den 2016-04-14 klockan 12:22.
    9-3 verII -04 175hk

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    På servicen drog de åt subframe, styrväxel & bromsokshållarna, om jag minns rätt. Därefter var det tyst.
    Även de 3x2 6-kantsskruvarna till fjäderbenen efterdrogs uppe på fjäderbenstornen.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Nu är den inlämnad. Återstår att se vad som felar. Förhoppningsvis så vet jag det redan imorgon.

    /Kristian
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Hur har det gått?

    /Jonas

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Han har faktiskt inte hittat felet än. Han hör missljudet, men har inte lyckats lokalisera det. Ska ta hjälp av en kollega för att underlätta felsökningen.

    Återkommer när felet är funnet.

    /K


    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Hur har det gått?

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Till slut hittade vi felet, men det satt långt inne. Det visade sig att skruvdiametern på de nyligen monterade krängningshämmarstagen var för liten för hålen i fjäderbenen och krängningshämmaren. Ett av de skruvförband som håller stagen på plats var draget lite lösare än de övriga, vilket gjorde att det där blev möjligt för skruven att röra sig fram och tillbaks i hålet. För att det skulle bli en rörelse krävdes en del belastning. Med handkraft gick det inte att notera.

    Vi valde att dra alla muttrar så hård det bara går. Så får vi se om det duger eller ej. Uppkommer felet igen så blir det till att byta stagen.

    Om någon undrar över det så köptes dessa stag på Mekonomen. De har två modeller till min bil. Den jag köpte är deras Heavy Duty. Säkert bra kvalitet på produkten i övrigt, men passningen är för dålig för att jag ska rekommendera någon att köpta samma modell.

    /K

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Tack för att du redovisade felet!! Mycket uppskattat

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Ljud från framvagnen.
    Av patriksthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 20:37
  2. Plötsligt turbopys från 9-3 ltt, -99:a.. hmm?
    Av widde84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •