Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Garret g17 turbo påväg att rasa, uppgradering till TD04 15T tips och check uppskattas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -

    Garret g17 turbo påväg att rasa, uppgradering till TD04 15T tips och check uppskattas

    Godkväll kära Saab entusiaster!

    När jag åkte hem idag så tyckte jag först att "vad dammit det är på vägen" men så såg jag att det är min bil som det ryker lite lätt om..
    Det ryker inget alls vid normal körning, men mellan växlarna så kommer det ut lite blå rök, inget om jag gasar på förfullt på samma växel utan kommer då mellan växlarna.

    Jag misstänker att det har med turbon att göra då jag har garret g17 turbon och har steg 1 eller 2 från nordic (etanol konvertering) så troligen har jag varit lite för gasglad.
    Nu är det så att jag har läst på här och på andra sidor och hittat klockrena guider så tänker möjligen ge mig på att byta turbo själv, trots mina bristande kunskaper (noll) med bilmeck.

    Saaben är en 9-5 2002:a vector 185h modell på 2.3 liter som gått knappa 13 tusen mil.

    Även om det nu skulle vara som så att det är något enkelt som en packing som läcker så tror jag att en uppgradering till TD04 är vettigare, för den lär komma för eller senare då jag har planer på att höjja effekten ytterligare så småningom när plånboken tillåter.

    Min osäkerhet gör att jag vill fråga forumet först så jag beställer hem rätt delar.

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...1999-2005.html Turbon

    Vad är skillnaden på dessa olje/vattensatser?

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...td04-b207.html
    https://www.maptunparts.se/turbosyst...9-5-98-10.html

    Och behöver jag packingssatsen ? https://www.maptunparts.se/turbosyst...b205-b235.html

    Är det något mer jag kan tänka på? olja och filter bytes samtidigt, även försöka ge mig på att kolla oljesilen/tråget.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Läs rubrikerna och produktbeskrivningarna av de två olika rörsatserna så får du reda på vad skillnaden är. Hint: Den ena är till en helt annan bilmodell.

    Packningssats behöver du, men ibland medföljer det till turbon.

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag skulle nog börja med och kolla ifall din lilla backventil mellan ventilkåpan och spjällhuset är hel. Verkar som du trycksätter vevhuset, då blir det rökpuffar när man växlar. Billigast och kolla iaf.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    oj jäklar "Vatten‑/oljerörsats TD04 B207" var till 9-3....

    Kan kolla upp det där med backventilen, skulle vara smidigt om det var något enkelt nu så slipper jag stressa med byta turbo och diverse. Återkommer!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    vectorkarl>> Du har PM.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Jag skulle nog börja med och kolla ifall din lilla backventil mellan ventilkåpan och spjällhuset är hel. Verkar som du trycksätter vevhuset, då blir det rökpuffar när man växlar. Billigast och kolla iaf.
    Ja, det låter som en troligare förklaring än turbon. Oavsett är det en bra idé att kontrollera hela vevhusventilationen vid varje service, eftersom trasig vevhusventilation ger följdskador. Som att trycka sönder packningar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, det låter som en troligare förklaring än turbon. Oavsett är det en bra idé att kontrollera hela vevhusventilationen vid varje service, eftersom trasig vevhusventilation ger följdskador. Som att trycka sönder packningar.

    Bilen är väldigt välskött annars, full service bok med bra intervaller.
    Har senaste vevhusventilationen och var senast rengjord på service när den var inne innan jag köpte den (1år sedan).

    Ska som sagt beställa ny backventil från maptun, sen kolla trådar om vevhusventilationen så slipper jag gå offtopic i tråden.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    I väntan på att få plats i garaget för att byta turbon så har jag givit mig an att byta backventilen, den gamla var helt igen sotat och svartbränd, men detta gav ingen effekt, blir fortfarande blårök vid gaspådrag i stil med https://www.youtube.com/watch?v=ld8xg8ilZss vid 12 sek in i klippet, notera att det inte ryker något vid tomgångskörning eller om jag åker och ligger på konstant fart, kör jag så blir det som sagt mellan växlar och vid acceleration.

    Farsans polare som är väldigt hajj på bilar trodde sig att det kan vara ventiler som läcker eller påväg att gå sönder.

    Vilka fler alternativ kan det vara om vi spekulerar? Röken är blå och som sagt vid gaspådrag och acceleration, från vad jag läst så är det störst sannolikhet turbon, men finns det några andra unika saab fel?
    Bilen har bara gått 13k mil och jag står som andra ägaren, äldre par som hade den innan så inte buskörd och bra intervall i serviceboken.

    Tack på förhand.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    I väntan på att få plats i garaget för att byta turbon så har jag givit mig an att byta backventilen, den gamla var helt igen sotat och svartbränd, men detta gav ingen effekt, blir fortfarande blårök vid gaspådrag i stil med https://www.youtube.com/watch?v=ld8xg8ilZss vid 12 sek in i klippet, notera att det inte ryker något vid tomgångskörning eller om jag åker och ligger på konstant fart, kör jag så blir det som sagt mellan växlar och vid acceleration.
    Har du kollat av alla vakuum-slangarna i vevhusventilationen? Det är rätt hög sannolikhet att även de är dåliga om ventilen är igensotad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har du kollat av alla vakuum-slangarna i vevhusventilationen? Det är rätt hög sannolikhet att även de är dåliga om ventilen är igensotad.
    Kan de ge upphov till blåröken? Kan gå igenom dem också, den ska vara rätt ny men klart den kan ha sats igen eftersom backventilen var slut så.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Kan de ge upphov till blåröken? Kan gå igenom dem också, den ska vara rätt ny men klart den kan ha sats igen eftersom backventilen var slut så.
    Ja, är de igensatta så är det möjligt att det bli övertryck i vevhuset, vilket då trycks ut på fel ställe. Därför bör vevhusventilationen kontrolleras vid varje service.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, är de igensatta så är det möjligt att det bli övertryck i vevhuset, vilket då trycks ut på fel ställe. Därför bör vevhusventilationen kontrolleras vid varje service.
    Tack och bock! Ska kika på det nästa vecka när bilen har plats i garaget, återkommer!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Kan meddela att det var turbon som var helt slut, sista biten rök det så det var på håret.

    Tack och bock för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Kan en turbo rasa från en dag till en annan? B235E gt17
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-01-11, 12:37
  2. Turbo Tips till 9000cse A50 -97 Uppgradering? Typ?
    Av pappageno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •