Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Klonkande OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Klonkande OG9-5

    Hej!
    Är ny här så jag ber om ursäkt om tråden är felplacerad.

    Men införskaffade mig nyss en första bil (9-5 2,3T från 02). Och fick då ett klonkljud här om dagen, en mekaniker sa dock att det var bussningen till motorfästet så det kommer (förhoppningsvis ) lösa sig nästa vecka.
    Men då jag är helt utan kunskap när det kommer till bilar så har jag lite frågor.

    Ska det låta när man lägger i en växel och bilen är avstängd? Får ett ljud ifrån motorn men inte högt alls.
    Då nyckeln sitter vid handbromsen så kan jag ibland glömma bort det när jag inte känner någon nyckel vid ratten, och kan då släppa koppling och broms när bilen är på, är det skadligt?
    Ska bilen rulla om man trycker ner kopplingen och handbromsen är i? (När bilen är avstängd då dvs.)


    Ni får ursäkta för frågorna, de är säkert otroligt simpla, men kan verkligen noll om detta.
    Senast redigerat av Harling den 2016-04-06 klockan 22:36.
    Saab 9-5 2,3T 2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Hmm, jag för väl börja gratulera till att du tydligen lyckades med förarprovet
    Man hör ljud från växelförararmen samt kanske ett litet klinkande ljud när du får in en växel, om något motorfäste är slut så kan det ju tänkas att du får jobba hårdare för att få in en växel då växellådan hamnat i ett annat läge och det låter mera..
    skadligt? ja, för personer som råkar befinna sig runt din bil när du gör detta kan det vara livsfarligt, för bilen är det mest skadligt om du är nära en vägg eller andra hårda föremål eller kanske ett stup. släpper du koppling och broms så kör ju bilen iväg om du har växel i, eller så hoppar den till och dör om du släpper kopplingen för fort. inte nyttigt men inget kommer väl sprängas direkt. Du får lära dig titta på sid/stereo displayen eller ac displayen, är dom på är troligen bilen på.... eller kolla på varvräknaren....
    Bilen skall inte kunna rulla med handbromsen åtdragen, gör den det behöver den justeras. kopplingen kopplar bara bort växellådan och därigenom framhjulen, handbromsen sitter på bakhjulen.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS Harling


    Läs gärna denna tråd och reglerna

    Tycker det låter som det är postat i fel gren så jag flyttar den och sätter en relevant rubrik
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    §3.2 Trådar och inlägg skall skrivas i därför avsett forum.

    Men det är ju inte lätt i början Man lär så länge man lever
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Hmm, jag för väl börja gratulera till att du tydligen lyckades med förarprovet
    Man hör ljud från växelförararmen samt kanske ett litet klinkande ljud när du får in en växel, om något motorfäste är slut så kan det ju tänkas att du får jobba hårdare för att få in en växel då växellådan hamnat i ett annat läge och det låter mera..
    skadligt? ja, för personer som råkar befinna sig runt din bil när du gör detta kan det vara livsfarligt, för bilen är det mest skadligt om du är nära en vägg eller andra hårda föremål eller kanske ett stup. släpper du koppling och broms så kör ju bilen iväg om du har växel i, eller så hoppar den till och dör om du släpper kopplingen för fort. inte nyttigt men inget kommer väl sprängas direkt. Du får lära dig titta på sid/stereo displayen eller ac displayen, är dom på är troligen bilen på.... eller kolla på varvräknaren....
    Bilen skall inte kunna rulla med handbromsen åtdragen, gör den det behöver den justeras. kopplingen kopplar bara bort växellådan och därigenom framhjulen, handbromsen sitter på bakhjulen.
    Tack för svaret!
    Har varit lite smånojjig över växlellådan då mina kompisar har sagt att Saabs växellådor är kända för att rasa, och då jag inte kan något gällande bilar så passar jag på att fråga här.
    Men då blev man lite klokare iallafall
    Saab 9-5 2,3T 2002

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Harling Visa inlägg
    då mina kompisar har sagt att Saabs växellådor är kända för att rasa
    Det kan vara både sant och falsk, beroende på i vilket sammanhang dina kompisar har sagt så. På bilar i originalskick som är körda på ett normalt sätt är risken för växellådsras nästan obefintlig. Det är i samband med trimning och hård körning som de rasar.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-04-07 klockan 21:56. Anledning: Stavfel!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det kan vara både sant och falsk, beroende på i vilket sammanhang dina kompisar har sagt så. På bilar i originalskick som är körda på ett normalt sett är risken för växellådsras nästan obefintlig. Det är i samband med trimning och hård körning som de rasar.
    Då får vi hoppas att den äldre herren jag köpte den hos inte buskört den då!
    Den är dock servad varje år och inga anmärkningar på senaste besiktningen.
    Nu ska jag bara hoppas på att "klonket" försvinner i samband med bussningsbyte, samt motorfästbyten (Kanske är samma sak som bussning?).
    Ibland är det lite svårt att få i backen, kan det bero på det med motorfästet?
    Saab 9-5 2,3T 2002

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS Harling


    Läs gärna denna tråd och reglerna

    Tycker det låter som det är postat i fel gren så jag flyttar den och sätter en relevant rubrik
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    §3.2 Trådar och inlägg skall skrivas i därför avsett forum.

    Men det är ju inte lätt i början Man lär så länge man lever
    Tack!
    Saab 9-5 2,3T 2002

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det senare kan vara backsynken eller kopplingen och kopplingen kan man ju avlufta för att utesluta luft
    Det är skrivet om det tidigare om du provar att söka
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Tjena Harling!

    Rasade växellådor är som sagt inte direkt värre än andra lätt/billig trimmade bilar.
    Däremot problem med backen är mycket vanligt på OG 9-5. (OG=Old Generation) Alltså de tidigare åren. Vet att du själv skrivit OG i rubrik så du vet säkert redan. Men jag själv visste inte det när jag blev med saab o detta utmärka forum, så jag bara överförtydligar
    Det är ofta synkringen i lådan som slits mer då man alltid lägger i backen för att ta ur nyckel. Skrapar/rosslar det högljutt när du lägger i backen? Då kan du prova att bara föra växelspaken till 2an eller 4an efter du bromsat till stillastående, och sedan back. Hjälper mig iallafall.
    Annars är lösning av det renovering eller byte av låda. = ca 6-8000 riksdaler
    Men som Herman skriver så kan det även vara koppling, du bör kolla det i första hand.
    Dåliga motorfästen kan påverka till en viss del enligt min verkstad, men jag märkte ingen skillnad när jag behövde byta.

    Om du använder sökfunktionen finns många dagars läsning
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Tjena Harling!

    Rasade växellådor är som sagt inte direkt värre än andra lätt/billig trimmade bilar.
    Däremot problem med backen är mycket vanligt på OG 9-5. (OG=Old Generation) Alltså de tidigare åren. Vet att du själv skrivit OG i rubrik så du vet säkert redan. Men jag själv visste inte det när jag blev med saab o detta utmärka forum, så jag bara överförtydligar
    Det är ofta synkringen i lådan som slits mer då man alltid lägger i backen för att ta ur nyckel. Skrapar/rosslar det högljutt när du lägger i backen? Då kan du prova att bara föra växelspaken till 2an eller 4an efter du bromsat till stillastående, och sedan back. Hjälper mig iallafall.
    Annars är lösning av det renovering eller byte av låda. = ca 6-8000 riksdaler
    Men som Herman skriver så kan det även vara koppling, du bör kolla det i första hand.
    Dåliga motorfästen kan påverka till en viss del enligt min verkstad, men jag märkte ingen skillnad när jag behövde byta.

    Om du använder sökfunktionen finns många dagars läsning
    Hej!
    Det var faktiskt en mod som ändrade rubriken så hade ingen aning om att OG betydde Old Generation (Fast hade väl mina aningar). Så tack för att du förtydligade!
    Det skrapade/rosslade någorlunda idag, men det var bara om jag tryckte växelspaken mycket åt höger, la jag i den lite mer "försiktigt" så lät det ingenting!
    Ska dock be verkstaden att byta olja till växellådan när de byter motorfästena.
    Saab 9-5 2,3T 2002

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Va skönt att min vetskap va till nåns glädje hehe.
    Byta olja i lådan har gjort stora förbättringar för många. Om du lämnar till en kunnig verkstad ska de nog lösa detta på bästa sätt.
    Oljan ska enl saab vara MTF 0063, (motsv eller bättre).
    Under "Chassi, bromsar och transmission" finns en klistrad tråd överst som heter just "växellådsoljor" där det delas diverse erfarenheter osv. Den är dock nästan 40 sidor lång så du lär va mer förvirrad efter
    Men som sagt, en bra verkstad löser det!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Harling Visa inlägg
    Det var faktiskt en mod som ändrade rubriken så hade ingen aning om att OG betydde Old Generation (Fast hade väl mina aningar). Så tack för att du förtydligade!
    Och här har du en FAQ i ämnet Saabakrynomer

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Oljan ska enl saab vara MTF 0063, (motsv eller bättre)
    Notera att det finns en brytpunkt var MTF0063 började originalfyllas samt att lådan kan fått oljan utbytt.
    Byter man typ (eller inte känner till vad man har) skall lådan sköljas med den nya oljetypen.
    Alla verkstäder (Även Saab) har tyvärr inte koll på det.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och här har du en FAQ i ämnet Saabakrynomer



    Notera att det finns en brytpunkt var MTF0063 började originalfyllas samt att lådan kan fått oljan utbytt.
    Byter man typ (eller inte känner till vad man har) skall lådan sköljas med den nya oljetypen.
    Alla verkstäder (Även Saab) har tyvärr inte koll på det.
    Så då kan det vara bra att be dem skölja lådan?
    Saab 9-5 2,3T 2002

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154
    När jag var på Vianor i Västerås och frågade dom huruvida dom kunde hjälpa mig med ett oljebyte i växellådan gjorde dom gällande att dom: "Aldrig hört talas om någon som gjort, eller behövt det..."
    Då tog jag beslutet att jag byter oljan själv minst lika bra som dom på Vianor gör.
    Jag hade gärna gjort ett oljebyte då jag gillar den psykologiska aspekten i att ha "Fräscha vätskor och filter" oavsett vad för häck jag kör...

    Tillbaka till topic:

    Min bil klonkade också när jag petade i växlar. Jag bytte momentsteget mellan växellådan och ramen och mitt blev jättebra. Jag köpte den "röda" bussningen som är för dieselbilar för det skulle tydligen ge mindre vibrationer vid tomgångskörning, något jag är mycket nöjd med... Klonkandet försvann och drivlinan känns mer harmonisk och rapp. Det blev inte helt 100%-igt så någon snäll själ kan säkert tipsa om ytterligare motorfästen/stag som behöver dras åt/ bytas...

    MVH

    J

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    motor/växellåds kudden under batteriet kan vara slut, motorkudden på höger sida under älghornet kan ha säckat ihop förmycket, bakre mortorkudden under bilen (jobbig att byta) kan vara slut. Subframebussningar kan säkert göra sitt när det kommer till klonkljud. någon hylsa i länkaget brukar slitas (osäker på om det käller från -02 eller -05). Man kan dessutom justera växellänkaget/spaken eller kanske mest kontrollera att det sitter i rätt läge, gör den inte det så är antagligen något i motorupphängningen väldigt slitet.
    Byta växelådsolja är starkt rekommenderat om växlar är svåra att få i, gjorde enorm skillnad för mig personligen, jag bytte dock till redline MTL.
    Om backen är knepig och det känns som du försöker rensa kugg när du lägger i den så kan det kanske vara slavcylindern/urtrampningslagret som börjar kärva. annars funkar det ju alltid att lägga i lite andra växlar och försöka igen.
    och slutligen tips, håll aldrig i växelspaken annat än just när du skall växla, det sliter på lådan om du håller spaken åt något håll
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Ger man sig på att byta växellådsoljan själv så skall men veta att pluggarna sitter hårt med loctite, så det gäller att ha rätt bits med bra kvalitet för att inte pajja dessa, och börja med att lossa påfyllningspluggen först innan du tappar ut. det finns en nivåplugg som det är meningen att man skall ta ut för att fylla till rätt nivå och denna sitter sjukt trångt och man behöver nog tillverka ett verktyg för att få plats. eller så mäter man hur mycket som skall fyllas och kör på det istället. Annars är det inte vidare komplicerat, finns guider att söka.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    ÖStergötland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    motor/växellåds kudden under batteriet kan vara slut, motorkudden på höger sida under älghornet kan ha säckat ihop förmycket, bakre mortorkudden under bilen (jobbig att byta) kan vara slut. Subframebussningar kan säkert göra sitt när det kommer till klonkljud. någon hylsa i länkaget brukar slitas (osäker på om det käller från -02 eller -05). Man kan dessutom justera växellänkaget/spaken eller kanske mest kontrollera att det sitter i rätt läge, gör den inte det så är antagligen något i motorupphängningen väldigt slitet.
    Byta växelådsolja är starkt rekommenderat om växlar är svåra att få i, gjorde enorm skillnad för mig personligen, jag bytte dock till redline MTL.
    Om backen är knepig och det känns som du försöker rensa kugg när du lägger i den så kan det kanske vara slavcylindern/urtrampningslagret som börjar kärva. annars funkar det ju alltid att lägga i lite andra växlar och försöka igen.
    och slutligen tips, håll aldrig i växelspaken annat än just när du skall växla, det sliter på lådan om du håller spaken åt något håll
    Hej!
    Tack för alla tips, och angående det att inte hålla växellådan lärde jag mig faktiskt rätt nyligen, är bara farsans tur att lära sig det nu när han lånar bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a Visa inlägg
    När jag var på Vianor i Västerås och frågade dom huruvida dom kunde hjälpa mig med ett oljebyte i växellådan gjorde dom gällande att dom: "Aldrig hört talas om någon som gjort, eller behövt det..."
    Då tog jag beslutet att jag byter oljan själv minst lika bra som dom på Vianor gör.
    Jag hade gärna gjort ett oljebyte då jag gillar den psykologiska aspekten i att ha "Fräscha vätskor och filter" oavsett vad för häck jag kör...

    Tillbaka till topic:

    Min bil klonkade också när jag petade i växlar. Jag bytte momentsteget mellan växellådan och ramen och mitt blev jättebra. Jag köpte den "röda" bussningen som är för dieselbilar för det skulle tydligen ge mindre vibrationer vid tomgångskörning, något jag är mycket nöjd med... Klonkandet försvann och drivlinan känns mer harmonisk och rapp. Det blev inte helt 100%-igt så någon snäll själ kan säkert tipsa om ytterligare motorfästen/stag som behöver dras åt/ bytas...

    MVH

    J
    Funderar faktiskt på att byta de mesta bussningarna när man ändå är igång.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Ger man sig på att byta växellådsoljan själv så skall men veta att pluggarna sitter hårt med loctite, så det gäller att ha rätt bits med bra kvalitet för att inte pajja dessa, och börja med att lossa påfyllningspluggen först innan du tappar ut. det finns en nivåplugg som det är meningen att man skall ta ut för att fylla till rätt nivå och denna sitter sjukt trångt och man behöver nog tillverka ett verktyg för att få plats. eller så mäter man hur mycket som skall fyllas och kör på det istället. Annars är det inte vidare komplicerat, finns guider att söka.
    Okej!
    Tror dock att jag låter verkstaden byta oljan, är somsagt väldigt okunnig gällande detta.
    Saab 9-5 2,3T 2002

Liknande ämnen

  1. Klonkande i framvagn
    Av painball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 00:56
  2. Klonkande
    Av Lajndblow i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 22:39
  3. Klonkande framvagn og9-3
    Av Majkel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •