Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Tappat laddtryck 9000 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    Tappat laddtryck 9000 Aero

    Som rubriken lyder har min 9000 Aero plötsligt tappat effekt. Har kollat alla slangar. Vakum å allt. Verkar inte finnas nått där turbon har ja ej inspekterat. Men de känns inte sannolikt att de är den som spökar. Som ni säkert vet så är de ju en fulltryckare och just nu så känn hon som en lätt tryckare. Innan när man gav fullgas på ettan så spann hon som vet inte vad men nu händer de knappt inget förutom när man kmr till 5000 rpm då kommer ett bra tryck. Så som sagt vet ej va felet kan vara så jätte tacksam för hjälp

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    magnetventil?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Magnetventil kan de va men hur vet ja säkert om de är det finns det nått sett å veta? Dem är ju rätt dyra!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Har du ngn i bekantskapskretsen med Saab T5 MV, så är enklaste sättet att låna den MV:n och testa. Tar bara ett par minuter att byta även om man aldrig gjort det tidigare.

    Edit: Har du ens GLT, eller rör den sig inte ens in en bit i det gula innan höga varv? För de brukar orka dra loss framhjulen på 1:an redan på GLT.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-08 klockan 18:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Ah ja vet en som ja kanske kan låna av. Nej den går inte förbi det gula på mätarn

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Förbi nej, det gör den ju bara med en hårsmån när den laddar fullt. Det jag undrar är om den alls går in i gula, och i så fall hur långt. Ungefär mitt i gula, kanske en aning mindre än på mitten, men det är vad GLT ger när allt fungerar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Jo den går in i det gula precis som den ska göra precis innan det röda men får liksom inte de laddtrycket som ja fick innan när mätarn va på exakt samma ställe:/

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Då måste det vara ngt annat trasigt fel som gått sönder... . Det är ju ingen låtsas-mätare som på T7, utan visar mätaren bra tryck, så är det för att den verkligen mätt upp det trycket i plenumkammaren.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Ja jo de förstår ja ju men undrar då vafan felet kan va hade liksom gärna sluppit å åka te bilverkstad å felsöka för vill gärna fixa själv älskar mecka Saab vettu

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Kollat så WG armen inte lossnat från wg på turbinhuset?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Fast då skulle han ju inte få upp laddtrycket på låga varv.

    Om bilen laddar som den skall, låter normalt, men går som en trasig häck upp till 5.000 rpm och där plötsligt börjar gå som den skall. Då har jag tyvärr inga idéer om vad som är fel - det är helt enkelt en obegriplig kombination för mig.

    Antingen är inte symtomen och laddtrycket korrekt beskrivet, eller så har den ett fel som inträffar en gång på miljonen - typ en ilsken utomjording som sitter i ECU:n och retas...

    Jag hade nog börjat med att anlita en välrenommerad exorcist .
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-08 klockan 18:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Wg armen sitter som den ska men aa håller med tomtefar de är obegripligt men symtomet är rätt beskrivit men ja tar nog henne te verkstad å felsöker så får ja se då. Kan nog få de billigt ändå

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Förlåt mitt fel! Ja har skrivit lite fel här. Mätaren går ungefär till mitten på de gula sedan vid ungefär 5000rpm så går hon precis i slutet på de gula så är de! Skyller på att de va mörkt ute när ja testade :P

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Skenande laddtryck på höga varv beror på att wastegaten flödar för lite när den är fullt öppen. Det kan bero på flera saker, som t.ex. att WG-armen är för hårt åtspänd vilket minskar dess slaglängd, vilket gör att den inte kan öppna så mycket som den ska kunna göra. Det kan också vara att den kärvar och därmed inte klarar öppna ordentligt. Det kan också bero på att WG-porten är för liten, vilket är uteslutet om det är en originalturbo, men det är möjligt om det är en eftermarknadsturbo eller kinakopia.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    okej tackar för detta! alltså kan jag utesluta MV:N då är det nått galet med WG:N då. och det är orginal turbon på

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Inga sprickor i turbinhuset?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Har inte fått tid å kolla turbon men ska göras. Nu är de oxå så att en polare hjälpte mig med felsökning på bilen och hittade koden p1641. Någon som vet nått om detta? Har de nått å göra med bränslepumps relät. Men va har de med tappat laddtryck å göra isåfall:/

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    31
    Medlem#
    10010
    Det är en immofelkod, sätts när du försöker starta med aktiv immobilisering.
    Brukar kunna ses lite då o då, går bilen bortse från felkoden.
    .

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Nu har ja oxå testat att dra ut vac slangen från mv:n te wg:n hon är precis som hon va innan, slö

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    I så fall är det nog fel på turbon. Jag skulle gå vidare med att lossa antingen avgassystem, eller inloppsrör, beroende på vilket som är enklast för dig, och känna på turbon om den snurrar lätt, om den är glapp, och kolla hur det ser ut i den.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappat laddtryck OG9-5 Aero
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 12:22
  2. Tappat laddtryck på 9000-96
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 21:02
  3. Varför har min bil tappat laddtryck?
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 22:58
  4. Tappat Laddtryck 9000 2,3 200hk (Nordic st2) Tips/råd?
    Av 9000cse95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 01:51
  5. Tappat laddtryck Og 9-3 *löst*
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •