Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Turbon bytt! Det står GIK Turboteknik på den...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Turbon bytt! Det står GIK Turboteknik på den...

    Bytte oljan igen, efter ca 50 mil för att bättra på föregående ägares ev slarv. Såg då denna etikett på undersidan av turbon: GIK turboteknik nr 29056. Kollade på nätet men hittade ingen sådan beteckning. Någon som vet något?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    GIK Turboteknik har antagligen renoverat ditt aggregat, de kanske kan berätta mer exakt vad som är gjort om du ringer dem

    Sen kanske original typbeteckning på aggregatet sitter kvar nånstans också men ibland kan det vara svårt att se då det brukar va trångt å smutsigt.

    http://www.gikturbo.se/

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Ska kolla med GIK i morgon.
    Bytte nu till GM original olja och döm om min förvåning när det tickar vid kamkedan när jag startar motorn... Skulle behållt den lite "sämre" oljan då den var helt tyst innan...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Mitsuagget från fabrik är ganska hållbara, så om tidigare ägare behövt byta turbo, är det ingen överraskning att även kamkedjan närmar sig resans slut. Det var väl bra att du bytte till en olja som inte maskerade det oljudet. Planera in kedjebyte. Kan gå när som helst, men rimligen kan du nog köra ngt hundratal mil till utan större fara (lämnar inga garantier på det, men OFTAST "säger" kedjan till en bit innan den havererar).

    Det kan nog variera, vi kanske hade otur, men vi lämnade in en turbo för renovering GIK i mitten på 90-talet till en 900T8. Egentligen var det nog inga större fel på originalagget som suttit där 10.000 mil sedan den var ny, men min bror fick för sig att den långa spool up-tiden berodde på sprickor i avgashuset (standard efter ett par år, och inget att bry sig om så länge man inte börjat höra avgassmällar vid turbon). Utbytesturbon däremot skar efter ca 4.000 mil. Köpte då ett beggat för några hundralappar på skroten, med sprickor, som fungerade jättebra i 20.000 mil.

    Gamla T3:an i kombo med automat som gjorde 90 km/h vid 6.000 rpm på 1:an - det är förklaringen till att bilen var seg. Bytte senare till manuell låda, och då kändes turbon inte alls så jobbig.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Ops, ringde GIK i dag och turbon byttes 2004... originalet gick alltså bara 2 år! Det positiva är att den nya är bättre än original och den funkar ju bra!
    Tomtefar, jag bytte oljan för 50 mil sedan till en "noname" helsyntet 5-40 med specifikationer snäppet under original och motorn spann som en katt. GM oljan verkar iofs vara tunnare, då kanske oljuden kommer fram lättare...
    Saab 9-5 2.0t 2002

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Så ditt "problem" är löst?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Man ska inte tro det värsta, först, men det är lätt hänt ibland. Motorn behövde bara "vänja"sig vid den nya oljan. Den spinner som en katt nu

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bytt topp, nu går bilen dåligt. 9000 B234R
    Av Dab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-11-15, 15:16
  2. Funderar på att köpa 9-5 (-99) där turbon är bytt
    Av bascagge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-01-04, 21:58
  3. Hur står det till med turbon? Var kommer oljan ifrån?
    Av A.Chr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-05, 19:21
  4. Bytt turbon på 9-5
    Av peter60g i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 23:08
  5. Litteratur om turboteknik?
    Av AEracing i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •