Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 64

Ämne: 3 000 mil med stiften, är det dags att byta eller? 9-5 med trim till 240 hk.

  1. #41
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Att en steg2-bil går bättre på 98 MilesPLUS är inget annat än ren placebo.
    Du har ju openSID. Notera antalet spikningar och misständningar och kör en hård runda. Upprepa sen med billigast tänkbara BF95 så skall du få se att skillnaden är minimal.
    Maximal förtändning brukar man få även med BF95 varför förbrukningen på låg/mellanlast knappast skiljer sig mot 98.

    I varmare väder kan det tänkas att man kan upprätthålla högre effekt under längre tid med 98, men det är väl det enda, och då kan man lika gärna tanka 15 liter E85 på en full tank 95 så blir det dessutom billigare!

    Man skall ju vara medveten om att energiinnehållet inte skiljer sig mellan 95 och 98, det är bara för att minska risken för spikning.

  2. #42
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okynnesbyta? Okej, men då byter man inte luftfilter förrän motorn känns slö, inte tändstift förrän den börjar hacka och inte olja förrän den har tjocknat till asfalt då.
    Bravo !
    Bästa kommentar på stcs under 2016

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att en steg2-bil går bättre på 98 MilesPLUS är inget annat än ren placebo.
    Du har ju openSID. Notera antalet spikningar och misständningar och kör en hård runda. Upprepa sen med billigast tänkbara BF95 så skall du få se att skillnaden är minimal.
    Maximal förtändning brukar man få även med BF95 varför förbrukningen på låg/mellanlast knappast skiljer sig mot 98.

    I varmare väder kan det tänkas att man kan upprätthålla högre effekt under längre tid med 98, men det är väl det enda, och då kan man lika gärna tanka 15 liter E85 på en full tank 95 så blir det dessutom billigare!

    Man skall ju vara medveten om att energiinnehållet inte skiljer sig mellan 95 och 98, det är bara för att minska risken för spikning.
    Placebo är placebo och värt något det också. Mjukvaran är ju dock optimerad för 98 oktan och Plus är väl att ta i kanske.

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Men precis som sockerpiller så kostar det extra.
    Om du vill ha en pigg och bränslesnål bil använder du pengarna betydligt bättre på tätare service. Om du vill behålla "placebo" så kan du ju som sagt spä ut med lite E85 och faktiskt spara pengar!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Men precis som sockerpiller så kostar det extra.
    Om du vill ha en pigg och bränslesnål bil använder du pengarna betydligt bättre på tätare service. Om du vill behålla "placebo" så kan du ju som sagt spä ut med lite E85 och faktiskt spara pengar!
    Så Maptuns optimering för 98 oktan kan man helt bortse ifrån tycker du av ekonomiska skäl? Av prestandaskäl kanske man kan tanka 98 eller inse ens av den anledningen? Jo jag skrev att bilen drar aningen mindre med 98 plus, kanske också med 98. Skiter egentligen i vilket för jag har råd att betala bensinen oavsett. Ska man köra snålt ska man absolut inte köra en bensindriven trimmad Saab med en gammaldags automatlåda.

  6. #46
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vetenskapliga studier har visat att om man optimerar en motor för RON98 istället för RON95 så kan man i bästa fall få 1% bättre bränsleförbrukning i en modern turbomotor. Prisskillnaden är just nu 4,5% hos min lokala bensinmack. Vilket som blir mest ekonomiskt kan ni nog klura ut själva. Den stora skillnaden ligger i hur högt IMEP man kan köra vilket i sin tur påverkar motorns maximala vridmoment. Med RON98 kan man öka IMEP med 1-2bar jämfört med RON95 innan knackningar uppstår, vilket gör att man kan få ut 10-15% mer vridmoment, men det förutsätter att motorn är optimerad för det. Vill man verkligen slänga pengar i sjön så tankar man RON98 i en 150hk lättrycksturbo, för det gör absolut ingenting förutom att tömma plånboken snabbare.

    Något som kan vara intressant att veta i Bosses fall är att insugstemperaturen också har stor inverkan på knackresistens. Jag gissar på att Bosse kör original laddluftkylare och därför kan han få ganska hög insugstemperatur under sommarhalvåret. Bilen går säkert väldigt bra på RON95 tills dess att insugstemperaturen stiger över 40-50°C, för då kommer det börja knacka. Tankar man RON98 istället så kanske knackningarna inte kommer förrän 50-60°C, så man får lite mer marginal. Vid vanlig körning på gatan kanske man inte märker det, eftersom det då är ovanligt att man kommer upp i dessa temperaturer någon längre stund, men vid t.ex. bankörning kommer det göra skillnad.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-04-11 klockan 19:09. Anledning: Lagt till länkar i texten

  7. #47
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Ibland måste man testa för att komma fram till om det behövs högre oktan.

    Har MapTun skrivit att man uppnår max effekt med 98 så ser jag ingen annledning att köra med 95..

    Jag har inte testat på min med Racelogic hur den påverkar prestanda med 95 oktan kontra 98, men en sak har jag märkt att vid normal körning och mellan register känns bilen på 95 som på 98, men börjar man varva så känns att motor jobbar jämnare med 98 oktan och inte går lika tungt som på 95 oktan.

    Gillar du att köra 4500-6000 rpm så tanka 98 enligt mig..

    Tankar du 95 så har jag svårt att tro att din bil kommer att försätta gå som ett skott

    Mvh
    Senast redigerat av Aero++ den 2016-04-11 klockan 18:51.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #48
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Bilen går säkert väldigt bra på RON95 tills dess att insugstemperaturen stiger över 40-50°C, för då kommer det börja knacka. Tankar man RON98 istället så kanske knackningarna inte kommer förrän 50-60°C, så man får lite mer marginal. Vid vanlig körning på gatan kanske man inte märker det, eftersom det då är ovanligt att man kommer upp i dessa temperaturer någon längre stund, men vid t.ex. bankörning kommer det göra skillnad.
    Så att investera en riktigt bra IC är ett argument för att kunna köra på RON95 ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #49
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så att investera en riktigt bra IC är ett argument för att kunna köra på RON95 ?
    Säg att du har en bil med ineffektiv IC och den behöver RON98 för att ge full effekt. Då är det mycket möjligt (men inte 100% säkert) att den klarar att ge full effekt på RON95 om man byter till en effektivare IC ja.

    Är det ekonomiskt försvarbart? Låt oss säga att vi har dessa förutsättningarna:
    95: 13.22kr/l
    98: 13.82kr/l
    Förbrukning: 0,9l/mil
    Kostnad IC: 6000kr
    Kompensationsfaktor för skillnaden i verkningsgrad: 1,01
    Kostnadsbesparing per mil genom att köra 95-oktan: (13,82-(13,22*1,01))*0,9 = 0,42102kr
    Körsträcka för att spara in kostnaden för IC: 6000/0,42102 = 14251mil
    Svar: Nej, det är inte ekonomiskt försvarbart om du inte kör väldigt mycket bil.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Ingen som räknar med kostnadsbesparingar för att slippa byta spruckna kolvar?
    om en spridare börjar kärva lite och ger t.ex. 10% mindre soppa i en cylinder med medföljande temperaturhöjning på den cylindern, vill man då inte ha mer marginal på knackkänsligheten på soppan?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  11. #51
    Det blir alltid intressanta inlägg här på forumet!

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Ingen som räknar med kostnadsbesparingar för att slippa byta spruckna kolvar?
    om en spridare börjar kärva lite och ger t.ex. 10% mindre soppa i en cylinder med medföljande temperaturhöjning på den cylindern, vill man då inte ha mer marginal på knackkänsligheten på soppan?
    Fast du har ju oftast ingen extra marginal i det läget, utan det kan snarare bli tvärtom. Ifall ECU:n adapterat för soppan i båda fallen, så kanske du ligger på 450 Nm med 98 oktan och 430 Nm på 95 - och då kan det bli mindre skada ifall en spridare fallerar vid lägre vrid, som ofta betyder lite lägre luftfyllnad i cylindern.

    Trimfirmorna brukar vara noga med att inte garantera utlovad EFFEKT och VRID om man kör 95 när den är mappad för 98. Däremot skriver de oftast av förklarlig anledning att det inte är skadligt att köra på 95.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Om jag skall vara helt ärlig så menar jag att trimfirmornas snack om att de "optimerat" för BF98 är rent nys. Skit samma hur stora trimfirmorna är, de flesta höftar ändå till största delen när de gör vanliga stegtrim. Visserligen har många av dem bra kunskaper och mycket erfarenhet av motorer och vissa mycket om SAAB, men de har absolut inte tillgång till några avancerade mätmetoder för att verkligen analysera och verifiera sina trim. Såvitt jag vet är det inga andra än Hirsch som gör faktiska tester av mer vetenskaplig karaktär.
    Anledningen till att de rekommenderar BF98 är för att öka knackresistensen och minska antalet kunder som kommer tillbaka med rasade motorer och klagar, inget annat. Dessutom köper de sig lite alibi genom att kunna skylla på kunden när motorn rasar och bilen körts på 95.

    Sen trionic-sviterna kom och man kunde börja analysera trimfirmornas arbete så har väldigt mycket av den mystiken försvunnit, det kan jag lova.

  14. #54
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Anledningen till att de rekommenderar BF98 är för att öka knackresistensen och minska antalet kunder som kommer tillbaka med rasade motorer och klagar, inget annat. Dessutom köper de sig lite alibi genom att kunna skylla på kunden när motorn rasar och bilen körts på 95.
    Vad menar du öka knackresistansen ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #55
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Vad menar du öka knackresistansen ?
    Oktantalet är ett mått på bränslets knackresistans, så "öka knackresistensen" = öka oktantalet och vice versa.

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Men kan en bil ta skada av 95 ist för 98? Oavsett om det är original eller trim.

    Jag tankar alltid 95 i min 9-5 Aero men har för mig att dom rekommenderar 98 i boken.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  17. #57
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ditt motorstyrsystem upptäcker knackningar och vidtar lämpliga åtgärder för att de ska försvinna innan de blir allvarliga, och så länge det funkar som det ska så behöver du inte oroa dig för att något tar skada.

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Ok. Men upptäcker en trimmad bil det senare?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  19. #59
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Ok. Men upptäcker en trimmad bil det senare?
    Nej, inte om det är korrekt utfört.

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    och hur vet man att just sitt trim är korrekt utfört?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Liknande ämnen

  1. Hur vet man om det är dags o byta spännaren till multirem? B235e
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-29, 17:48
  2. kontakt till spridarna, hur få ur stiften?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 00:15
  3. Dags att byta toppackning eller efterdra toppen?
    Av Marcus J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •