Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Färgkod/Lack Super Aero fälgar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Färgkod/Lack Super Aero fälgar

    Hej!
    Har sökt lite på forumet, men ingen som har ett riktigt svar, mer bara "jag använde det och det blev rätt likt". Ingen som vet vad det är för färgkod på fälgarna, eller vad lacken heter? Funderar nämligen på om jag ska lacka om mina fälgar och då vill man givetvis ha rätt färg.
    Någon som vet ungefär hur mycket det kan kosta att lämna in fälgarna på renovering/lackering? Bor i Sundsvall.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    172H Silver har varit en vanlig färg på fälgar, om det stämmer för dig vet jag ej men det är ju enkelt att jämföra
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    172H Silver har varit en vanlig färg på fälgar, om det stämmer för dig vet jag ej men det är ju enkelt att jämföra
    Skulle kunna vara! Men det jag fick fram var att den användes mellan 81-86. Sen är det svårt att veta om det är en fälgfärg eller en färg som använts som lack. Fick upp några färgprover på nån hemsida, men det är svårt att jämföra så. Såg dock rätt lik ut.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    172H användes som lack på kaross men tror även den förekommit på fälgar, köp ett lackstift och prova?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    172H användes som lack på kaross men tror även den förekommit på fälgar, köp ett lackstift och prova?
    Ja, kanske det. Lär ju dock inte vara den enda som undrar och borde vara någon som provat och vet. Tack för bra svar iaf!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    31
    Medlem#
    10010
    Citat Ursprungligen postat av sjodain6 Visa inlägg
    Ja, kanske det. Lär ju dock inte vara den enda som undrar och borde vara någon som provat och vet. Tack för bra svar iaf!
    Om du provar så lägg gärna upp resultatet, då lär det finnas någon som provat och vet

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Saab 9-5 MY98 2.3t "Launch".

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det mesta är nog bara gissningar och bra nära. Finns mig veterligen inga fälgar som är lackade i nå normala 2k system typ billacker. De flesta fälgtillverkare lackar med egna pulverlack system och har allt som oftast egna kulörer som inte kommer utanför grindarna. Så de koder som dyker upp är kulörer som är så nära man kan komma rent tekniskt om man vill måla en fälg och få det lika som original.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Så är det förmodligen och pulverlacker använder ju inte samma typ av recept och färgkoder som vanliga billacker gör men det kan ju vara gott nog att komma nära, lite beroende på syftet.
    Lacka nya fälgar eller bättra en skada?
    För hellack skulle jag nog rekommendera pulverlack med klarlack före 2k-billack
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    vad jag förstår så har intera egen linje för pulverlack och det ska tydligen vara ganska nära men ändå inte. Det är väl lika där, säkert inga problem att köpa silvermetallic färg för pulverlack men det blir ju ändå inte lika som originalkulören från tex ronal eller vem som nu gör fälgar åt saab.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så är det förmodligen och pulverlacker använder ju inte samma typ av recept och färgkoder som vanliga billacker gör men det kan ju vara gott nog att komma nära, lite beroende på syftet.
    Lacka nya fälgar eller bättra en skada?
    För hellack skulle jag nog rekommendera pulverlack med klarlack före 2k-billack
    Fast det där är inte hela sanningen.

    Väldigt många av Saabs ALU-fälgar upp till slutet av 90-talet hade lackade navkapslar i form av plastlock med 15cm diameter för att täcka hjulmuttrarna/hjulbultarna (som Saab 4425476 / 400100707 silver, den släta som fanns bl.a. på soft spoke). Och de har lack i samma färg som fälgarna (som fanns i mer en en variant men den ljusa silvriga var överlägset vanligast, och samma över mer än 10 år.)

    Locken saknar helt referenser till andra tillverkare än Saab, och finns gjorda i olika material och med olika produktnummer, passare till ett otal fälgar. Saab måste, åtminstone internt, haft en färgkod för dem. Pä 80-talet hade Saab en original fälgfärg, avsedd för plåtfälgarna, men jag vet inte om det var den soim användes som (den ljusa silvriga) fälgfärgen.

    (Samt de flagnar, vilket är just varför jag letade efter färgkod just nu - de behöver slipas och ny lack.)

    Men, på Swadeology hittade jag detta i arkivet för Trollhattan Saab http://www.swadeology.com/2005/05/got_wheel_issue/ :

    Saab wheel colours
    Silver metallic (most pre-1996 cars) – ICI (PPG) ref# 7PC4B
    Coarse silver metallic (1997-on) – ICI (PPG) ref# 1737B

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Naturligtvis kan saab speca vilken kulör som ska användas i produktionen av fälgar och lock. Frågan är ju bara om koderna ovan är för pulverlack eller nån som ändå bara hittat branäranog i 2K billack?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Swade är inte en person som okritiskt vidarebefordrar något han hittat. De där färgkoderna kommer helst säkert från en insatt källa, och är helt säkert inte uppmäta/höftade.

    Den ena färgkoden hittade jag på ett annat ställe också (https://www.saabcentral.com/threads/...l-silver.3683/), med lite trevlig tilläggsinformation - den äldre har samma färgkod i ICI (PPG) system som Saab 247:

    "During the course of some paint code cross-referencing today I discovered that the Aero metallic wheel silver (also used on the other c900 alloy rims) is the same formula as that listed for Saab car color 247. Both colours reference the same shade number, 7pc4b!!!"
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag ifrågasätter inte koder eller information på något vis. Jag menar bara att det är helt olika system mellan pulverlack och vanlig billack. En del färgtillverkare jobbar ju hårt på bra ersättningar också och då koderna ovan nämns ihop med en vanlig färgkod så lutar det ju mer åt att tillverkaren helt enkelt har en 2K färg som fungerar även på fälgar.
    Kan man sen även stega in hos en som säljer pulverlack och få den i 7PC4B så blir det ju ännu mer trovärdigt.

Liknande ämnen

  1. Färgkod på typ 16" Super Aero fälgar?
    Av Mr Aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-02, 10:48
  2. Färgkod Super Aero
    Av mazurka i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 21:15
  3. Super aero fälgar
    Av SAAB SCANIA i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 16:20
  4. Nån som kan nåt om super aero fälgar??
    Av Röd9000 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •