Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Xenon lyser utan tändning NG9-3

  1. #1

    Xenon lyser utan tändning NG9-3

    Som rubriken säger så har mitt högra xenon ljus börjat strula riktigt ordentligt.

    Bakgrund:

    Lyset dog en dag på höger sida och jag har fastnat i felsökningen.
    Jag har bytt ballast(som var trasig),tänddelen(fungerade),lampa och provat allt på vänstersidan där allt fungerar.

    Har bytt batteri!

    Problemet jag har nu är att när jag kopplar in ström till högersidan så börjar Xenon lampan att lysa. Nyckeln sitter inte ens i bilen.

    Jag har hittat säkringen i motorutrymmet och det är nr:26
    Tar jag bort den och kopplar in lampan så lyser den inte!

    Det pratas om att det ska finnas ett relä till lysena men jag har provat att tagit ut varenda relä och kopplat in högersidan utan resultat. Vart sitter det om det finns ett?

    Har febrilt letat efter någon med samma problem men har inte hittat något

    Det är en Saab 93 vector SC från 2006 det handlar om.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Her har du utført mye god feilisolasjon, slik at det gjenstår bare én mulighet slik jeg ser det.

    I din 9-3 er det ikke et relé som styrer spenningen til halvlyset/xenonsystemet, men elsentralen (UEC) i motorrommet. Den får bussmelding om at xenon skal tennes, og setter så ut spenning fra sikring via intern elektronikk og ut til lykta.

    Så her virker det som at spenningen til høyre xenon nå settes ut på permanent basis. Der er desverre en del rapporter om (andre) feil i UEC, og som betinger skifte av sentralen. Det at fenomenet oppstod samtidig som styringsmodulen døde, kan tyde på at den kanskje kortsluttet utgangen (emitterfølger?) i UEC.

    Men med tanke på at UEC KAN ha "hengt seg opp" programmessig, så kan det kanskje være en tanke å nullstille den ved å koble fra batteriet i noen minutter.

    Ulempen ved dette er at dato/tid må (kanskje) settes på nytt i SID, synkronisering av fjernkontrollen må foretas ved å sette nøkkelen i tenningslåset, og klemsbeskyttelsen til vinduene må innlæres på nytt.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Her har du utført mye god feilisolasjon, slik at det gjenstår bare én mulighet slik jeg ser det.

    I din 9-3 er det ikke et relé som styrer spenningen til halvlyset/xenonsystemet, men elsentralen (UEC) i motorrommet. Den får bussmelding om at xenon skal tennes, og setter så ut spenning fra sikring via intern elektronikk og ut til lykta.

    Så her virker det som at spenningen til høyre xenon nå settes ut på permanent basis. Der er desverre en del rapporter om (andre) feil i UEC, og som betinger skifte av sentralen. Det at fenomenet oppstod samtidig som styringsmodulen døde, kan tyde på at den kanskje kortsluttet utgangen (emitterfølger?) i UEC.

    Men med tanke på at UEC KAN ha "hengt seg opp" programmessig, så kan det kanskje være en tanke å nullstille den ved å koble fra batteriet i noen minutter.

    Ulempen ved dette er at dato/tid må (kanskje) settes på nytt i SID, synkronisering av fjernkontrollen må foretas ved å sette nøkkelen i tenningslåset, og klemsbeskyttelsen til vinduene må innlæres på nytt.

    Hej. Jätte tacksam för svar.

    Jag ska kolla upp om det beror på UEC så återkommer jag.

    Tack

    //Mathias

    - - - Uppdaterad - - -

    Ps. Vart sitter UEC och vad är det? Hehe känner inte igen namnet.
    Ds

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Hei.

    Som nevnt i posten min, er det elsentralen i motorrommet, den som er plassert langsmed batteriet.

    I tilfelle nullstilling av UEC ikke fjerner problemet, noe jeg desverre tror ikke skjer, har jeg forslag til en måling du kan foreta for om mulig verifisere eventuell kortslutning på utgangen for høyre halvlys.

    Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Nu har jag bytt elcentral och lyset lyser inte längre utan tändning.

    Problemet jag har nu istället är att slår jag på tändningen så fungerar allt, men när jag startar bilen så slocknar lysena efter typ 2 sekunder.

    Måste jag lämna in bilen så elcentralen får "gifta" in sig med bilen eller vad kan det vara?

    Har provat att ta bort batteriet men det hjälpte inte.

    Får inte felkod i min SID när tändningen är på men det kommer upp att lysena inte fungerar efter jag startat bilen.

    Känns som om att det måste vara något sådant eftersom allt fungerar som det ska innan.

    Mvh

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Ved bytte av UEC skal Tech2 kobles til for med TIS 2000 kontrollere OM reservedelsprogrammering behøves - hvilket nok er nødvendig i de fleste tilfeller, og som jeg tror kan være behov for å avhjelpe ditt fenomen.

    Hvilke lys er det som slukker?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Okej. Jag får åka in till verkstan senare idag och göra en felsökning/ta bort felkoder med tech 2 och se om det löser problemet.

    Det är båda lysena som slocknar, efter ungefär 2 sekunder.

    Skulle det vara så att jag får ordning på lysena så ska jag skriva ihop ett inlägg steg för steg vad jag har gjort för att få problemet ut världen, det verkar vara många som har problem med sitt xenon.

    Jättetack till dig norrbagge som kommer med tips som hittills har varit till stor hjälp. All respekt till dig min vän.

    Mvh Mathias

Liknande ämnen

  1. Felmeddelande vid tändning av xenon extraljus.
    Av fredriknordstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-29, 17:30
  2. Ström 12V-uttag utan tändning 9-3 -08
    Av m00nie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 16:27
  3. Ström ligger på Xenon ljus utan tändning 9-3 SS års 04
    Av ChristianAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •