Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Värdering Saab OG9-3 2003

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    4

    Vad är en SAAB 9-3 S 5D 2.0T POLAR -03 värd?

    Hej!

    Jag har en SAAB 9-3 S 5D 2.0T POLAR från sista året de tillverkades, 2003. Jag försöker ta reda på vad denna bil är värd. Den är i gott skick och har förvarats i varmgarage när den inte har körts de senaste 8 åren. Bilen har gått 9 000 mil.

    Den är i samma skick och har samma utrustning som http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9....htm?ca=18&w=3 förutom att min är röd, manuell och har gått lite längre.

    Den är ägd av pensionär de senaste 8 åren och har knappt körts de senaste 2 åren.

    Så vad säger ni, vad är denna skönhet värd tro?

    //rulleman

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Jag skulle gissa på 20.000:- om du har tur.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Sugmotor EliasAs avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    En polare till mig pröjsade 16000kr för en automat som hade rullat 11000 mil, han har haft den i några månader nu. Riktigt fräsch bil som han bara tankar och kör

    1 användare gillar detta inlägg


    Skit i Oljetrycket Öka Turbotrycket

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    En "Polar" betingar i sig inget extra värde än en standard og9-3a. Modellen är snålt utrustad, har minsta motorn och är därför inte eftertraktad som samlarmodell. Den har bara ett bruksvärde och köpkretsen är någon som vill ha en billig bil att frakta rumpan i men som hoppas att det låga miltalet och skicket gör att den håller lite längre än genomsnittsbilen från samma generation.

    Så 20k kanske du kan få om den är besiktigad, servad och är så fräsch man kan förvänta sig av en 9000-milabil. Minsta märkbara skavank så sjunker priset fort.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Polar för OG9-3 -03 är väl vad Classic är på en Volvo
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Polar för OG9-3 -03 är väl vad Classic är på en Volvo
    Mycket utrustning och bra pris?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om man kollar min eminenta og9-3-FAQ: http://forum.saabturboclub.com/showt...-genom-tiderna
    Så ser man att Polar var en riktig snikmodell som levererades med gummituta runt växelspaken, minsta SIDen och ingen farthållare.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om man kollar min eminenta og9-3-FAQ...
    Plus på den!!! Fy tusan va bra!

    (Ursäkta trådkapningen)

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    4
    Hej!

    Tack för alla svar. Nae jag är medveten om att den inte är något utöver det vanliga. Hade den varit välutrustad hade jag tagit den själv En av kusinerna får köpa den av farmor för en vettig peng istället

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Og9-3 är en underskattad bil och man får mycket värde för pengarna om man köper en sån idag. Välj en vårdad bil utan rost. Krocksäker med flexibla utrymmen tack vare stora bakluckan och med turbomotorn är det lätt få extra snurr på den om man tycker det är nåt problem. Og9-3 får oförtjänt mycket negativ kritik men det tror jag beror på att snarlika ng900 var en quick fix där Trollhättan fick utgå från Opel prylar. Bilen är bättre än så.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    utan lucka och skinn 8000:-

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Og9-3 är en underskattad bil och man får mycket värde för pengarna om man köper en sån idag. Välj en vårdad bil utan rost. Krocksäker med flexibla utrymmen tack vare stora bakluckan och med turbomotorn är det lätt få extra snurr på den om man tycker det är nåt problem. Og9-3 får oförtjänt mycket negativ kritik men det tror jag beror på att snarlika ng900 var en quick fix där Trollhättan fick utgå från Opel prylar. Bilen är bättre än så.
    Instämmer. Visst har den brister och vissa helt idiotiska konstruktionsmissar men det är välkända fel och inga fel man inte kan leva med.
    Har själv en og9-3 Aero och har i flera år tänkt byta bil, men faktum är att jag inte hittar något som ger mig lika mycket bil för pengarna. Varje gång jag sätter mig i 9-3'an så känns det som att komma hem, trots dess fel och brister.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är lätt att bli hemma i en og9-3
    Kanske för att jag ägt, hm, 6st (inklusive 2 ng900).
    Jag tror att det är kombinationen av gammal "hederlig och rekorderlig" teknik tillsammans med vettig och lagom komplicerad elektronik som gör att både den som vill bli oljig om nävarna och den som vill pilla med elen kan få sitt utan att behöva komplicerad utrustning eller verktyg.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är lätt att bli hemma i en og9-3
    Kanske för att jag ägt, hm, 6st (inklusive 2 ng900).
    Jag tror att det är kombinationen av gammal "hederlig och rekorderlig" teknik tillsammans med vettig och lagom komplicerad elektronik som gör att både den som vill bli oljig om nävarna och den som vill pilla med elen kan få sitt utan att behöva komplicerad utrustning eller verktyg.
    Så kan det nog vara, plus att jag alltid ansett halvkombi vara en alldeles förträfflig kompromiss.
    Min 9-3 är en relativt liten och smidig bil, men den spöar många moderna "stora" bilar vad gäller lastutrymme.
    Sen tycker jag personligen att den ser fantastiskt bra ut som halvkombi.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    När og9-3 funkar så är den hur bra som helst men när magnetkopplingen till AC:n, SID:en, minnet i radion, ACC-panelen och några grejer till viker ner sig med jämna mellanrum så är den inget kul. Jag kommer aldrig köpa en igen. ng9-3 är en mycket bättre bil på alla punkter utom just halvkombiluckan om man prompt vill ha en sån.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Öh, och om man gillar elektronikproblem... CIM, till exempel. Dessutom har jag förstått att rosten härjar rätt friskt i botten på de äldre ng9-3, faktiskt värre än den rost som kommer på og9-3.
    Visst är det en modernare och bättre bil på många punkter, men den har sin elektronik emot sig, framförallt nu när även de börjar bli till åren komna.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    När og9-3 funkar så är den hur bra som helst men när magnetkopplingen till AC:n, SID:en, minnet i radion, ACC-panelen och några grejer till viker ner sig med jämna mellanrum så är den inget kul. Jag kommer aldrig köpa en igen. ng9-3 är en mycket bättre bil på alla punkter utom just halvkombiluckan om man prompt vill ha en sån.
    Med jämna mellanrum? Visst är det vanliga fel, men åtgärdar man dom har jag aldrig varit med om att dom återkommer.
    Till skillnad från exempelvis brustna fjädrar på ng9-3.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eller CIM-modulen...

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Med jämna mellanrum? Visst är det vanliga fel, men åtgärdar man dom har jag aldrig varit med om att dom återkommer.
    Till skillnad från exempelvis brustna fjädrar på ng9-3.
    Brustna fjädrar eller fel på CIM har aldrig drabbat mig. Nån rost har jag inte heller sett. Då rostar og9-5 och og9-3 betydligt mer och då inte bara för att de är äldre.

    Jag bytte Magnetkoppling fem gånger(!) på tio år på min -98:a. Satte alltid dit fabriksny koppling. En gång bytte jag dessutom hela AC-kompressorn.
    På min -01:a bytte jag faktiskt AC-koppling bara en enda gång.

    SID- bytte jag en gång på varje bil och AC-panel bytte jag en gång på -98:an. Då var den tre år gammal.
    Radiominnet ger upp på alla apparater efter viss tid så att byta till ny radio hjälper bara ett tag. Bytte radio två gånger på min -98:a men nöjde mig med att använda andra delen av minnet(AS2) när radion i -01:an tröttnade. I -98:an gav båda minnessektionerna upp så där fick man söka upp stationerna varje gång man satte sig i bilen.
    Airbaglarm(sidoairbagen) är nästan lika vanligt som att AC-kopplingen ger upp eftersom de på alla tidiga årsmodeller monterade kabeln under förarstolen fel, dvs för sträckt så att det blev glappkontakt när nån med långa ben satte sig i bilen och sköt bak stolen så långt det gick. Att airbagen i ratten larmar är också ett vanligt fel då systemet är extremt känsligt för fel resistans på airbagen.

    Men som sagt, snygga bilar som är hur bra som helst när ovanstående fel inte visar sig.

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Brustna fjädrar eller fel på CIM har aldrig drabbat mig. Nån rost har jag inte heller sett. Då rostar og9-5 och og9-3 betydligt mer och då inte bara för att de är äldre.

    Jag bytte Magnetkoppling fem gånger(!) på tio år på min -98:a. Satte alltid dit fabriksny koppling. En gång bytte jag dessutom hela AC-kompressorn.
    På min -01:a bytte jag faktiskt AC-koppling bara en enda gång.
    Har hänt mig en gång på 25.000 mil.
    Om dina magnetkopplingar har en livslängd på två år så skulle jag börja undersöka varför, hade det varit normalt hade det idag inte funnits en enda og900 eller og9-3 med fungerande AC, och så är inte fallet.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    SID- bytte jag en gång på varje bil och AC-panel bytte jag en gång på -98:an. Då var den tre år gammal.
    Radiominnet ger upp på alla apparater efter viss tid så att byta till ny radio hjälper bara ett tag. Bytte radio två gånger på min -98:a men nöjde mig med att använda andra delen av minnet(AS2) när radion i -01:an tröttnade. I -98:an gav båda minnessektionerna upp så där fick man söka upp stationerna varje gång man satte sig i bilen.
    Jag brukar byta kabeln i SID, har aldrig haft något problem efter det.
    Jag bytte även minneskretsarna i radion och har aldrig drabbats av felet igen.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Airbaglarm(sidoairbagen) är nästan lika vanligt som att AC-kopplingen ger upp eftersom de på alla tidiga årsmodeller monterade kabeln under förarstolen fel, dvs för sträckt så att det blev glappkontakt när nån med långa ben satte sig i bilen och sköt bak stolen så långt det gick. Att airbagen i ratten larmar är också ett vanligt fel då systemet är extremt känsligt för fel resistans på airbagen.
    Har haft både og900 och og9-3 i många år och många mil, aldrig upplevt någon av dom felen och faktiskt aldrig ens hört talas om dom trots väldigt många år i saab-kretsar och på forum.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Men som sagt, snygga bilar som är hur bra som helst när ovanstående fel inte visar sig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Värdering Saab 9-3 -00 12k mil
    Av eKzor i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 17:58
  2. Värdering Saab 900 -88
    Av maccis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 20:51
  3. Värdering 9-5 Hirsch 305Hk sedan årsm. 2003??
    Av Ricchie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 08:31
  4. Värdering av 9-3 Cab - 2003
    Av Rayzor i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •