Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bredbandslamda eller inte? Saab 9-5 2.3t BP -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Bredbandslamda eller inte? Saab 9-5 2.3t BP -08

    Hej folks,

    Har nu äntligen nästan nått målet på 400 hk som jag satt för våran 9-5 bruksis..

    Setup är följande:

    Renoverad T7 motor med T5 kolvar, T5 kamaxlar, DO.88 IC, samt 19T #6 som är på ingång...Bilen har givetvis fått alla nya packningar och kedjor bytta samt även sprillans TK. Har 3" DP med 200 cells racekatt för utandningen samt 2,5" efter kisse.

    Målet som sagt är att passera gamla setupen med 15t turbo på 306 hk och helst nå uppåt en 370-400hk.

    Frågan är: Är jag tvungen att installera en bredbandslamda permanent för att ha koll på bränslet? Enligt Maptuns egna mätningar på bränslepumpar så ska Biopower soppapumpen orka betydligt bättre än vanliga bensin pumpen och nästan vara i klass med deras egna racepumpar, så den behövdes inte bytas ut. Men han rekommenderade ändå bredbandslamda.

    Vad säger ni? Är det en tvungen investering? Ska den sitta där jämt? Har ingen aning riktigt vad den gör etc så jag skulle uppskatta era tips!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Om du mappar din bil hos en av dom duktiga Saab trimmarna så behöver du inte montera bredbandslambda enligt mig.
    Men det skadar inte att ha en sådan monterad, man får bra koll på bilens värden.
    Om du nu är orolig för soppa pumpens prestanda så ska du montera en elektronisk bränsletrycksmätare så du har koll på bränsletrycket vid fullast.
    Eller så köper du en riktig pump direkt och slipper oroa dig, billigare så
    Nabil

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vet man inte vad bredbandslambdan är till för så har man ingen nytta av den.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tackar för svaren.

    Som sagt Brisse så har jag personligen noll koll, men jag blev ombedd av personen som gör mjukvaran till bilen att installera en sådan. Då jag inte riktigt fattar funktionen men ser jobbet med att få dit den samt prislappen så undrar jag över nödvändigheten att ens ha en sådan. Programmeraren vill att jag ska ha en så jag kan ha koll på bränsletryck etc så bilen inte går magert och drar kolvarna åt helsike, medans Maptun säger att redan Biopower pumpen räcker till utan problem för mitt effekt mål på 370-400 hk. Men även Fredrik där tycker det kan vara en bra idé en lamda.

    Har denna liggandes ny hemma:https://www.maptunparts.se/branslesy...p-251-lph.html

    Skulle räcka utan problem alls enligt Fredrik på Maptun. Är det läge att slänga in den oavsett med tanke på att original pumpen knatat på nu i snart 14500mil?


    Om man byter pump, så borde ju behovet av bredbandsslamda försvinna eller?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Bredbandslambdan skiljer sig från en vanlig lambda genom att den har ett mycket bredare mätområde. En vanlig lambda klarar bara mäta i ett snävt område runt stökiometrisk förbränning. När man mappar så är man tvungen att ha bredbandslambda för att kunna pricka rätt bränsleblandning på höglast eftersom motorn då jobbar utanför den vanliga lambdans mätområde. Visst kan man även ha en permanent installerad bredbandslambda med ett visarinstrument, men då gäller det också att den som läser av instrumentet kan tolka värdena, annars är det bara dödvikt, eller till och med onödig distraktion. Själv har jag permanent installerad bredbandslambda i räsern, men jag har inget visarinstrument till den. Den finns där för att mata min laptop med data när jag mappar. Jag känner inget behov av att matas med information från den när jag är ute och vardagskör, men visst, den skulle kanske kunna ge en tidig hint om något skulle gå fel om man sitter och glor på den vid just det tillfället, men annars har Trionic utmärkt knackreglering som tar hand om såna situationer. Risken att man sitter och glor på bredbandslambdans visarinstrument just när något går fel är väl inte jättestor.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Bredbandslampa vid normal körning behövs verkligen inte,då är det nåt knas om man måste sitta och hålla koll på en massa mätare om när man kör. Vid utsortering/mappning/provkörning så är det bra att kolla parameterar på mycket men sen...... Nä,då ska det bara vara att köra!
    Och med den setup du kör så kommer det inte ställa till nåt,bara du sköter om din maskin.

    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tackar för killar!

    Känns skönt att slippa ha ytterligare en massa jox i bilen då den i grund och botten ska vara vår bruksbil.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 SS eller inte SS
    Av Sorra3D i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 11:06
  2. bredbandslamda
    Av Lotus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 01:25
  3. trionic i min saab eller inte?
    Av sukke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •