Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: 95 eller 98 oktan till Hirschtrimmad 9-5 2.0t?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Nej alla spikningar är inte farliga. Det beror på när var och hur under förbränningen de sker. Vissa tror att spikningar alltid rör sig om att precis hela blandningen av bränsle/luft exploderar samtidigt. Det är mkt skadligt när det sker, för det kan inträffa, men är mkt ovanligt.

    Många som tycker att man är en idiot som kör på 95 oktan trots trim, har inte sällan ett steg 3 fast med original IC. Jag skulle vilja påstå att en redig effektiv Intercooler är en mkt viktigare säkerhetsåtgärd. För om man tänker sig att motorn är adapterad efter en viss soppa, så måste den vid raskt ökad insugsluft jättesnabbt anpassa parametrarna när man gasar på lite mer än 5 sekunder. Det är olika varmt väder från dag till dag - det kan vi inte göra så mkt åt. Men med en bra IC kan vi se till att motorn får jobba med mkt jämnare förhållanden när vi håller gasen nere en längre sträcka eller tätt upprepade fullgasaccelerationer. Så, IC är det första jag bytt på mina trionic-bilar när jag satt igång och trimma. Att jag sedan kanske tappar de där sista 10 hästarna när jag tankar 95 oktan, det spelar inte så stor roll. Om jag drar mot en likadan bil som har 10 häst fler på papperet, så kommer det kanske vara jag som har 10 fler i slutet av rejset om den andra har original IC.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Mina 9-5 reggade också en hel del spik, men det var ju på låg last och ganska låga varv, tex motorvägskörning i jämn fart.
    Tror aldrig jag såg någon spik i openSid vid full gas.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Största anledningen är att jag har gratis bensin
    Världen är inte rättvis!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Världen är inte rättvis!
    Nja, det är ju inte så märkvärdigt egentligen. Lite kanske, men gåvor förekommer i olika slag. Det är ju inte så att jag är Sverigechef på St1 och därför har en löneförmån eller liknande. Det var helt enkelt så att för en sisådär 5 år sedan stack min svärfar åt oss ett St1-kort och sade att vi fick använda det hur vi ville, så satte han in pengar vartefter. Man kan ju inte, som ordspråket säger, "skåda given häst i mun", och fråga om han inte kunde byta till ett Statoilkort som har 98 oktan (det är möjligt att jag skulle kunna, men vill inte göra så). Vi kör bara ca 1.000 mil om året, så det är ju inte så stor kostnad för honom.

    Det är lite dilemma det där, för han brukar ibland besviket säga att han så sällan behöver sätta in pengar på detta kort. Men jag vill ju inte utnyttja honom. Det är klart att kunde jag trolla fram bensin med knäna i obegränsad mängd, skulle jag nog åka fler mil per år. Men det är ju lite skillnad på inkomster också. Jag tror nog att du har högre inkomst än jag, men jag tror också att han har högre inkomst än du - bara en gissning. Visst är världen orättvis på många sätt, men just detta ser jag inte som så stor jätteskillnad. Räcker ju med att du har en vän med 5.000 kr högre lön i månaden, så kan man i praktiken säga att han har gratis soppa i förhållande till dig även fast ni båda får betala när ni tankar, om ni lägger samma pengar på allt annat diverse. Ser man det så, är det många som har mkt "gratis" i förhållande till andra.

    Men jag kan ju medge, att man inte blir lika less som tidigare, ifall soppapriset stiger. Brukar dock ändå försöka passa på att tanka före aviserade prishöjningar, då jag tänker ekonomiskt i precis allt jag gör och känner ansvar inför andras pengar också.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #25
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg

    Jag kanske har fel..Men väntar fortfarande på mitt fråga varför är spik farliga.

    Mvh Kemal
    Hej
    Jag citerar Tommy U som skrev detta i ämnet för många år sedan.

    "Vad kan hända om man trimmar Saabs family 3 motorer med trionic 7 styrsystem?
    Varför kan kolvarna gå sönder?
    När flera tuning företag i dag inkl. där jag jobbar trimmar Saab, så vill man inte byta för mycket grejor, för det blir krångligt med kalibrering, efter som det är komplicerad och dyrt för kunden som ska köpa trimmet senare, liten vinst kan man säga.
    Problemet som kan uppstå om man inte gör det rätt från början är många och ett av dem är trasiga kolvar.
    I de flesta fallen i kolvhaverier så är det utmattning av kolv, för högt förbränningstryck (pmax) som åstadkommas av för hög tändning i samband med höga laddtryck som i sin tur ger knackning, eller andra ytor som kan ge spikningar/knackningar.
    Om vi börjar med en Normal förbränning.
    Ett förbränningsförlopp som uteslutande initieras av en i tiden bestämd tändande gnista och där flamfronten sprids komplett över förbränningsutrymmet i en normal hastighet.
    Detta är det önskvärda man kan sålunda genom att variera tidpunkten för gnistan bestämma när förbränningsföloppet skall starta.
    Ofta sker detta några grader före det att kolven nått sitt övre vändläge i kompressionstakten.
    Det finns ett tändläge som ger maximalt moment på vevaxeln kallad MBT. (Bästa förbrukning och vridmoment)
    I denna punkt utbalanseras de krafter som kolven utövar på förbrännings-gasblandningen - alltså under kompressionstakten - av de krafter som den antända gasblandningen utövar på kolven - under förbränningstakten.
    Inga problem.
    Men man kan även få en onormal förbränning. Genom dålig bensin, trimning, varmt väder, dålig kylning eller andra orsaker.
    Ett förbränningsförlopp som kan ha initieras av hot-spots
    dvs sot avlagringar, ett för hett tändstift etc., i förbrännigsutrymmet antingen före eller efter gnistan från tändstiftet eller ett förlopp där delar av gasblandningen förbränns med mycket höga hastigheter.
    Här kan vi alltså skilja på:
    ytantändning/spikning eller surface-ignition beroende på just sot avlagringar och andra hot-spots/glöd-områden i förbränningsutrymmet, kan inträffa före tändgnistan = PREIGNITION eller efter gnistan från stiftet = POSTIGNITION.
    I vissa fall kan man få yt-antändning/(spikning) som inträffar allt tidigare i förbränningscykeln så kallad Run-away spikning som är den mest ödesdigra formen.
    Oftast beroende på överhettad avgasventil, eller tändstift. Därav oftast Natrium kylda avgasventiler, som inte finns på Saab family 3 motorer utan på de nya L850 motorerna som sitter i 93ss.
    Ingen oljeförbrukning, olja i förbränningsutrymmena som orsakar dåliga förbränningar.
    Detta kan leda till överhettning och strukturella skador på motorn som kan resultera i trasiga kolvar/ventiler.
    Knackning d.v.s. okontrollerat snabb förbränning hos delar av eller hela gasblandningen, ofta kolliderande flamfronter som föregås av spikning.
    Om knackningen blir riktigt allvarlig så uppstår mycket höga oscillerande förbränningstryck (pmax) som kan skada en kolv relativt snabbt.
    Tyvärr så är det så i dag bland flera firmor som trimmar Saab man har inte tittat över hur mycket det spikar samt kollat lambda och temperaturer i olika körfall.
    Tro inte att man kan nå dröm effekter utan at byta rätt många komponenter som bidrar med lägre temperaturer och tryckfall för att göra det lättare for motorn att andas och mindre spik/knack känslig. Vridmoment kan lätt uppnås i mellan register, men effekt på höga varv är den svåra biten.

    Hela stycket finns här
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/149382-Varf%C3%B6r-spricker-kolvarna-i-T7-motorn-s%C3%A5-l%C3%A4tt-Hur-undvika-det

    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  6. #26
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag har en helt orginal t7 9-3 Aero -01 som jag köpt nyligen. Insåg när jag läste den medföljande instruktionsboken att den kanske är gjord för att helst gå på 98-oktan. Jag trodde inte 98-oktan fanns längre tills jag kollade på den lokala ok-macken. 98-oktan är ju typ 60 öre/liter dyrare men det betalar jag ju gärna om bilen presterar bättre på 98-oktan?

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Prestandan blir inte bättre med 98 oktan, utan lägre med 95 under vissa förhållanden, dvs värme.
    Jag kör trimmade bilar(og95 Aero, NG95 Aero, 9-3X, 9000), Hirsch/Maptun om det är +25 grader varmt ute eller varmare så märker jag av att motorstyrningen drar ned effekten om jag kör på BF95.

    Mvh
    Johan

    PS. Jag tankar aldrig BF98, främst BF95 och E85 beroende på pris. DS:
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #28
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Ja, ja.. Det var länge sedan jag tankade 98 oktan och trodde nästan att det inte fanns längre eftersom jag bara tankat på obemannade stationer. Jag såg dock att det finns på min lokala OK mack så det blir väl att tanka där framöver. Det negativa är ju att 98 kostar 60 öre mer/lit men å andra sidan har jag bara tänkt köra denna bilen på sommarhalvåret och det blir inte jättemånga mil så det kan det vara värt.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är det någon som kan säga om motorkomponenterna mår bättre av att man tankar 98 istället?
    Pump, slangar m.m!
    Jag skulle tro att den (åtminstone periodvis) mindre etanolinblandningen i 98 är att föredra för älre bilar som inte är gjorda för att hantera E85. Pumpen spelar nog oftast ingen roll eftersom det vad jag förstått är brist på bensin för smörjning och inte förekomsten av etanol som är huvudproblemet, men slangar och rörsystem kan ha material som helst bör slippa etanol. Dessutom gör högre etanolinblandning att bränslet inte blir lika stabilt över tiden. Men vi pratar långtidseffekter här.

    Sedan märker åtminstone jag en skillnad på fullgas en varm dag på mina bilar som idag går med 234L-programvara, med 95 oktan känns små, relativt marginella, effektvariationer uppe på toppen. Effekktmässigt ser antagligen tappet närmast ut som mätfel, men jag tankar hellre 98 och slipper det. Jag antar att det beror på att den reglerar ner tändning och/eller laddtryck samt eventuellt även mer soppa, men både slitagemässigt och bränsleförbrukningsmässigt så måste man antagligen göra väldigt mycket fullgaskörning för att detta ska ha någon som helst betydelse.

    Så, för en entusiastbil som inte går många mil och så är 98 med låg inblandning av etanol uppenbart att föredra. För en bruksbil där kr/mil är avgörande, och speciellt om bilen sjunger på sista versen (av andra orsaker än motorn), så är 95 ett lika uppenbart val.

    Förresten, är det någon som provat hur det fungerar akrylatbensin i T5/T7-bilarna, jag har en reservdelsbil som jag brukar varmköra varje år för att de roterande komponeterna inte ska bäcka ihop, där är det bara långtidsegenskaperna som räknas - är akrylatbensin så bra som förespeglas, bilen börjar bli svårstartad på den 95 oktan som förre ägaren hällde i för drygt 3 år sedan...
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-09-09 klockan 14:16.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ingen erfarenhet av alkylatbensin i bilmotor men däremot i snöslunga (4-takt) och trimmer/röjsåg (2-takt) där det fungerar väldigt bra. Det blir ingen beläggning som kleggar igen förgasarna samt den åldras inte på samma sätt som vanlig bensin. Att vanlig bensin åldras ganska fort är väldigt tydligt i motorcykeln efter en vinter. Hmm den är tydligen inte avsedd för bilmotorer enligt databladet.

    Från OKs datablad (delmängd):

    Q8 Alkylate 4T är en miljöanpassad bensin för användning som drivmedel i olika motorredskap med fyrtaktsmotorer så som i gräsklippare, åkgräsklippare, snöskotrar, snöslungor, båtmotorer mm.
    Lämplig även i tvåtaktsmotorer utrustade med separat smörjning t.ex snöskotrar, utombordsmotorer. Obs! Om denna bensin används i bilmotorer gäller inte
    garantin från tillverkaren på grund av att alkylatbensin inte uppfyller gällande bränslestandarder för bilmotorer.

    FÖRDELAR
    Minimal aromathalt - nedsotade motorer och svällda packningar undviks.
    Lägre ångtryck ger reducerad avdunstningen medför bättre miljö och lägre hälsorisker.
    Inga alkener, inga oxygenater och ingen cancerframkallande bensen.
    Lågt hartstal och låg slutkokpunkt ger renare motor.
    Oxidationsstabil - bildar ej slam eller avlagringar samt är lagringsstabil.
    Rätt avpassad destillationskurva ger lätt start sommar och vinter.
    Knappt mätbar svavelhalt - ger låg belastning på miljön

    KVALITETSNIVÅ
    Uppfyller Svensk Standard SS 15 54 61 (alkylatbensin).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Steg 1 eller 2 till T5 och 95 oktan?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 18:53
  2. 95 eller 98 oktan?
    Av drutten66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 23:27
  3. 95 eller 98 oktan till 9-5 Aero?
    Av need4speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 00:18
  4. 95 eller 98 oktan till NG900 2.0T ?
    Av LimpizII i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 12:27
  5. 95 eller 98 oktan
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •