Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: 95 eller 98 oktan till Hirschtrimmad 9-5 2.0t?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32

    95 eller 98 oktan till Hirschtrimmad 9-5 2.0t?

    Har just köpt en 9-5 2.0t 2004.
    Den är original Hirschtrimmad med certifikat från Saab till 210 hk.

    Lönar det sig prestanda och ekonomiskt att tanka 98 oktan?
    I intruktionsboken rekomenderas 95 till 2.0t, men nu är den alltså chipstrimmad till 210hk.

    (På min förra bil, Saab9000Aero både gick bilen bättre och billigare med 9

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Då original Aero är optimerad för 98 så skulle ja nog gissa att hirschen oxå är det.
    Gör som många andra vinterdäck = 95 , Sommardäck = 98
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Lönar sig? Det är väl inte därför man köper et trimmad bil eller..
    98 året runt säger jag för lönsamheten på prestandan

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lönar sig? Det är väl inte därför man köper et trimmad bil eller..
    98 året runt säger jag för lönsamheten på prestandan
    Finns det nåt argument överhuvudtaget för att inte tanka 98 året runt (glöm literpriset) ?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nej!
    Amen

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jo, tyvärr finns det ett argument till förutom priset. Nämligen tillgången. Väldigt många mackar idag har lagt ner 98 helt. Framförallt automatstationerna. Det är klart att det alltid går att få tag i 98, men kanske inte så smidigt som man vill i vanlig vardagstrafik. Jobbpendlar man så vill man ju ha en mack som ligger någonstans på vägen mellan hemmet och jobbet. Gärna väldigt nära och smidigt då det blir en del tankande.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Det där med mackarna har inte stört mig, har en mack i närheten som har 98 och längs vägarna finns det gott om OKQ8 och Statoil som har 98.. Men bor man 5 mil till närmaste mack som endast har 95 så förstår jag problemet. (idioti att plocka bort 98 och inte 95.. men det är en annan historia!)

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag hade 95-oktan kvar i min räser (9-3 Aero 2001) sedan vintern, och jag lyckades plocka ut nästan 300hk på det, så jag tvivlar väldigt starkt på att trådskaparen har något att tjäna på att tanka 98-oktan. Jag noterade även att vid normal körning så fick jag exakt samma tändvinkel på 95- och 98-oktan, trots att det är en Aero i grunden. Det kan tolkas som att 98-oktan inte ger någon ökning av verkningsgraden, och därför drar exakt lika mycket per mil som 95-oktan i det fallet.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-04-05 klockan 10:32.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag håller med Brisse,. Jag tankade alltid högsta oktan förr i tiden. Idag kan det slinka ner en tank 98 om det är lågt pris eller att jag känner mig rik.

    Den största skillnaden ligger i skallen och i plånboken..... 95 är fortfarande en tillräckligt bra bensin för trimmade Saabar,och man kan ju inte veta vad man egentligen får i tanken mot vad det står på pumpen! Det kan skilja fån olika leveranser.

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Hur mycket skiljer det för er under en månad om ni tankar 98 istället för 95? (förutsätt att macken ligger precis bredvid och har både 95 o 9 1000 liters förbrukning per månad landar på 500 spänn mer för 98(?) Tankar ni dessa volymerna?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Nej,men iom att jag inte märker nån skillnad alls på mina rimligt trimmade Saabar så blir det 95.

    /M
    Akta skinnet!

  13. #13
    Är det någon som kan säga om motorkomponenterna mår bättre av att man tankar 98 istället?
    Pump, slangar m.m!

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är det någon som kan säga om motorkomponenterna mår bättre av att man tankar 98 istället?
    Pump, slangar m.m!
    Det finns några äldre bilmodeller (inga Saabar dock!) som har problem med etanolinblandning, och dessa kan eventuellt må bra av att få 98-oktan eftersom det har lägre etanolinnehåll. Iallafall var det så förr, men jag minns att det var snack om att öka inblandningen även i 98-oktan. Jag har inte hängt med i den utvecklingen på ett tag så jag kan ha fel...

    Knackningar är skadliga, och 98-oktan handlar ju helt om att göra bränslet mer resistent mot knackningar, men så länge bilen inte knackar på 95-oktan så gör det ju ingen skillnad, och som sagt, jag fick ut närmare 300hk innan min började knacka på 95-oktan. Normalt kör jag luftmassaflöde på 1300mg/c, men jag fick sänka det till 1200mg/c för att slippa knackningar på 95-oktan. 420Nm blev således ungefär 390Nm, vilket ändå bör vara betydligt mer än trådskaparens bil.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-04-05 klockan 12:04.

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg

    Knackningar är skadliga, och 98-oktan handlar ju helt om att göra bränslet mer resistent mot knackningar, men så länge bilen inte knackar på 95-oktan så gör det ju ingen skillnad,

    Hej,

    Kan du utveckla lite mer med det du nämnde att knackningar är skadliga ?På vilket sätt ?

    Jag har kört 4 st 9-5 Aero sammanlagt i 13 år.

    På vissa har jag haft knackningar i flera tusen..Hade dom varit farliga så hade motorerna rasat enklare mot vad dom gör ?

    Tror att det finns olika slags knack.

    Jag har fått orginal bilar att knacka när jag kört i centrum sen ut på motorvägen.Den räknade knack som bara den.En ic minskade detta kraftigt.

    Sen vid snabb växling eller när man släpper gasen så brukade det regga knack ibland.

    I Bosnien när det fanns endast 98 oktan förr 5 år sedan, och 40+ grader reggade den knack utan nån påfresstning.

    Jag tror inte att knack är farliga i sig så länge man inte hör dom,annars hade jag sprängt alla mina motorer för länge sen.

    Men ser fram emot ditt svar.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Nja enstaka knack reglerar väl T7 för att optimera prestanda sas och inte samma "hot" mot motorkomponenterna. Men kommer det mkt knack som håller i sig utan att motorstyrning reglerar ned då börjar det bli skadligt.

    Blinkar inte motorlampa under acceleration så är det safe. Dvs de knack som händer/sker utan att lampan börjar blinka är "ofarliga" enkelt uttryckt.

    I början när 9-5 var ny (T7) likaså så blev de ju rätt snabbt polisbilar av dem. För att de bilarna skulle ge max från början vid utryckning o likn var knackreglering avstängd el modifierad i de mjukvarorna. Det började också rasa motorer varav det uppgraderades till annan sw i polisbilarna. Denna infon finns redan på forumet men den är gammal, kanske så pass att idag är en skröna. /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Varför snåla när man vill ha säkerhetsmarginal med 98 oktan och att man vill uppnå full effekt.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg

    Blinkar inte motorlampa under acceleration så är det safe. Dvs de knack som händer/sker utan att lampan börjar blinka är "ofarliga" enkelt uttryckt.
    Motorlampa blinkar väl aldrig när motor knackar om jag minns rätt ?Det är väl misständningar i större mängder som kan få motorlampa att blinka ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Är T7 sämre på att adaptera än T5, fråga jag så där lite lagom retoriskt? För även om det står både i instr.boken och i tanklocket att 98 oktan rekommenderas i min Aeromotor, så står det också att den går att köra på 91 oktan. 91 är ju skitlite för en motor som redan från fabrik ska ladda max 1,08 bar. Men motorn adapterar och ger inte full prestanda, och skulle den ta stryk skulle Saab aldrig våga skriva att man kan köra på 91 oktan.

    Sedan har vi det här med RON och MON också. Våra mackar redovisar enbart RON-värdet, vilket är spikgränsen på lättlast och låga varv. MON är vid högre varv, varmare insugsluft och mer gas. Nu är normalt MON, 2 enheter högre vid 3 enheter högre RON (dvs man får, om än marginellt, större differens mellan RON och MON på "98 oktan"). Fast man skulle kunna överväga följande hypotes. Motorn kanske har lättare att adaptera på lägre varv, och tillåter då mer vrid på 98. Om den tillåter det även vid högre varv (och därmed högre effekt) så sker det vid höga varv där vi vet att Trionic-systemet har svårare att hänga med i mätningarna. Kanske är man då rent av ut på lite djupare vatten med 98? Om bilen adapterat till lägre oktantal och därmed sänkt vridmomentet vid fullgas, så blir det ju mindre "bang" när det väl spikar, om det gör det. Högvarvsspikningar är ofta värre än lågvarvspikningar.

    Nu har ju inte jag några sköra papp-motorer som T7-bilarna har . Jag har ett steg 3 i min 9000 Aeromotor och jag kör enbart på 95 oktan. Största anledningen är att jag har gratis bensin, och ST1 säljer tyvärr inte 98. Men den har gått hyfsat bra på det ändå i många år. Däremot har jag en riktigt duktig IC. Så jag provade att köra 100-150 på mätaren på en lång sträcka utan märkbar lutning. Körde, jag minns inte hur många ggr på raken med mkt kort vila mellan, och jag hamnade mellan 4,50 och 4,60 s varje gång. Det var +28 grader ute. Min turbonål gör aldrig tvära nedställningar, och ngn topplockspackning har jag aldrig blåst.

    Jag törs inte utifrån mina hypoteser rekommendera ngn med en "papp-T7" att köra på lågt oktantal, men som jag ser det ska det inte vara ngn fara om den får adaptera ordentligt. På T5 har jag inte haft problem att köra på 95 oktan med olika trim. Min 9000T-86, hade jag fullt uppskruvad APC, så den pendlade i trycket på mellanregistret 1,2-1,4 bar. Den gick lite bättre med 98, men jag körde ganska ofta på 95 även sommartid. Den hade enbart laddtrycket som vapen mot spikningar. Körde den riktigt hårt, men körde aldrig sönder packningen. Vilket är en sanning med modifikation, för innan jag tog ur motorn för bygga en nyrenoverad värsting, så tog jag en sista repa och kollade bara för kul skull hur den skulle gå om jag lät trycket skena obehindrat. När jag kom upp i runt 1,8 bar smattrade det till som en kulspruta i motorn. Släppte direkt gasen, men t.packningen var brusten med ett vackert vitt moln bakom (tur jag bara hade 2 km hem). När jag lyfte toppen på denna hårt körda motor, kunde jag konstatera att kolvtopparna hade en lite gråare yta än sprillans kolvar, för övrigt såg de ut som nya - enda märken som man kunde se var de små "årsringarna" från fabrikssvarvningen, inga andra märken. Hur mkt stakarna eventuellt kan ha fått anvisningar, vet jag förstås ej, men de var fortfarande raka och fina.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Är T7 sämre på att adaptera än T5, fråga jag så där lite lagom retoriskt? För även om det står både i instr.boken och i tanklocket att 98 oktan rekommenderas i min Aeromotor, så står det också att den går att köra på 91 oktan. 91 är ju skitlite för en motor som redan från fabrik ska ladda max 1,08 bar. Men motorn adapterar och ger inte full prestanda, och skulle den ta stryk skulle Saab aldrig våga skriva att man kan köra på 91 oktan.

    Det är exakt så jag resonerar oxå.
    Jag tror att så länge man inte tar bort den funktion eller dovar ut den så tror jag inte att spik är farliga..

    Alla mina Saab 9-5 Aero har reggat med knack mer eller mindre,för mig betyder det bara att styrsystemet fungerar och gör sitt jobb.

    Jag kanske har fel..Men väntar fortfarande på mitt fråga varför är spik farliga.

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Steg 1 eller 2 till T5 och 95 oktan?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 18:53
  2. 95 eller 98 oktan?
    Av drutten66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 23:27
  3. 95 eller 98 oktan till 9-5 Aero?
    Av need4speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 00:18
  4. 95 eller 98 oktan till NG900 2.0T ?
    Av LimpizII i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 12:27
  5. 95 eller 98 oktan
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •