Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Volymknappar på ratten, Saab 9-3 Biopower -07

  1. #1
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Volymknappar på ratten, Saab 9-3 Biopower -07

    Hej,

    Helt ny här men har redan hunnit läsa en hel del. Verkar vara ett trevligt och hjälpsamt forum.

    Precis köpt min första Saab (igår) och på vägen hem upptäckte jag att volymknapparna på ratten ej fungerar som tänkt.
    Trycker jag volym upp så sänks volymen, övriga tre knappar fungerar inte alls.
    Läste runt lite och testade sätta på "nightpanel" då fungerar knapparna som tänkt.
    Fungerar även utmärkt när jag sänker instrumentpanelens belysning till cirka hälften. Ju lägre belysning desto bättre reagerar knapparna.
    Kan det vara något motstånd som är trasigt eller någon jordning som spökar?

    Har även ett annat problem, när bilen är kall så startar den direkt, samma när den är varm. Men när den stått en stund efter körning och är ljummen så blir den väldigt trögstartad och behöver dras på startmotorn ett par sekunder. Men jag kanske ska skapa en separat tråd om detta i rätt underforum?

    Har någon haft liknande problem och har en lösning?

    Tack på förhand! /rodak

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  2. #2
    Förmodligen behöver bilens startbatteri bytas.

  3. #3
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Förmodligen behöver bilens startbatteri bytas.
    Hej, nu hänger jag inte med riktigt.
    Hur skulle startbatteriet bidra till mina problem?
    Bilen startar fint både kall o varm. Bara problem när den är ljummen. Och borde inte generatorn ge nog med ström för att driva instrumentpanelen?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Dåliga batterier kan ge de märkligaste elfel på ng9-3, och din kombination av elfel gör det en möjlig kandidat. Att bilen är en -07 gör ju också att det sannolikt är originalbatteriet som sitter i, och att det börjar bli dåligt. Du kan givetvis testa att ladda upp/rekonditionera det, funkar det bättre då har du ju garanterat hittat problemet.

  5. #5
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Dåliga batterier kan ge de märkligaste elfel på ng9-3, och din kombination av elfel gör det en möjlig kandidat. Att bilen är en -07 gör ju också att det sannolikt är originalbatteriet som sitter i, och att det börjar bli dåligt. Du kan givetvis testa att ladda upp/rekonditionera det, funkar det bättre då har du ju garanterat hittat problemet.
    Tack för förklaringen. Bilen har stått still i cirka en månad innan jag köpte den. Den som sålde bilen påstår att batteriet är bytt förra året.
    Skall testa att ladda upp det och se om det blir bättre.
    Tack sålänge, återkommer med resultat om några dagar.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Ja då ska det väl inte vara fel på batteriet, men en laddning kan som sagt hjälpa. Jag underhållsladdade faktiskt mitt igår, och noterade i instruktionsboken att bilen normalt kunde stå en månad innan batteriet blev urladdat, men att utrustning såsom telefon och larm kunde ta ner det till 15 dagar. Har den stått länge, och speciellt i kombination med en halvtaskig generator kan det nog vara bra att ladda det.

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Borde inte vara batteriet då problemet finns där när motorn är i gång och generatorn laddar.

  8. #8
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Låter snarare som det är gamla spridare som råkat ut för "förgiftningen" p.g.a. dålig etanol som fanns för några år sedan (2009-2010?). Det enda som hjälper i det fallet är att byta spridare. När jag köpte min -09:a BioPower så startade den ibland ganska bra och ibland fick man mala på startmotorn i mer än 5 sekunder. Efter byte av spridare så har den startat bra varje gång.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Då tror jag både topic är fel samt att frågan ligger i fel gren
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hej allihopa. Nu har jag snart kört en tank med BF98 och bilen beter sig numera normalt. Den måste ha varit trött av att stått still i en dryg månad. Även volymknapparna har vaknat till liv av sig själva. Det kanske var ett urladdat batteri som nu fått laddas när jag kört?

    Nu håller vi en tumme att problemen inte återkommer!

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så vi kan klassa rattknappsproblemet som löst?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så vi kan klassa rattknappsproblemet som löst?
    Yes, och även ljummen start problemet som löst.
    Försökte markera tråden som löst men verkar inte gå med tapatalk.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tack, fixat

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Angående rattknapparna har jag liknande problem, att någon/några inte fungerar alls, eller ger felaktig funktion. Till en början intermittent, men med tiden sämre funktion.
    Detta ger en felkod, B2810 04 i CIM. Jag har inte felsökt vidare.

    Med det vill jag säga att det finns en risk att rattknappsproblemet inte är löst, även om det fungerar nu. När du får möjlighet kan du ju läsa ut felkoder.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  15. #15
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Angående rattknapparna har jag liknande problem, att någon/några inte fungerar alls, eller ger felaktig funktion. Till en början intermittent, men med tiden sämre funktion.
    Detta ger en felkod, B2810 04 i CIM. Jag har inte felsökt vidare.

    Med det vill jag säga att det finns en risk att rattknappsproblemet inte är löst, även om det fungerar nu. När du får möjlighet kan du ju läsa ut felkoder.
    Hej, tack för input.
    Om det skulle återkomma, hur läser man ut felkoder?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  16. #16
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det kräver ett diagnosverktyg, typ Tech2 eller motsvarande (fungerar ej med billigare verktyg, typ ELM327). Tech2 finns på verkstäder, men numera förekommer det också bland många privatpersoner. Kanske någon här som kan hjälpa dig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tech2 kan du kanske få hjälp med om du redigerar din profil och lägger in ort eller kikar på denna kartan

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Stereoknappar i ratten till saab 9000
    Av J.K Nilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2016-06-30, 08:55
  2. Saab 9-5 MY06: Knak i ratten och framvagn
    Av Etnoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-09-17, 23:05
  3. Saab 9-3 SC -06 skumt med ratten
    Av Cuedo i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 23:59
  4. Saab 9-3 01a skakningar i ratten över 100 kmt
    Av christer97 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •