Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vägrar starta OG9-3 T5 -98

  1. #1

    Vägrar starta OG9-3 T5 -98

    Hej

    Har en 9-3a 2.0T -98 som vägrar starta. Symptomen är följande:

    Bilen hade stått parkerad i ca 3 timmar, när jag ska starta tänder den till någon sekund och dör sen. Sen är den tvärdöd, går runt på startmotorn men inget händer.

    Vad jag kan höra så går inte soppapumpen igång när jag vrider på tändningen. Finns det nån säkring/relä som är kopplat till soppapumpen? Eller vad kan det vara för fel? Har läst en del om DI kasetter som kan behövas bytas, kan det vara denna som är paj?

    Tacksam för svar.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391
    Hände samma grej när DI-kassetten gick sönder på min 9k.
    Lukta om det osar bränd elektronik under huven...
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Börja med att lyfta av minuskabeln från batteriet någon minut. Sätt sedan tillbaka den och prova starta.
    Fungerar inte det är DI-kasetten ett hett tips.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av (SiC)
    Hände samma grej när DI-kassetten gick sönder på min 9k.
    Lukta om det osar bränd elektronik under huven...
    Det luktar faktiskt lite bränt kände jag nu när jag luktade (mest i framkant av motorn inbillar jag mig). Vart sitter DI-kassetten? Kan man öppna den och kolla om något brunnit upp?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Börja med att lyfta av minuskabeln från batteriet någon minut. Sätt sedan tillbaka den och prova starta.
    Fungerar inte det är DI-kasetten ett hett tips.
    Hej!

    Provade precis detta, bilen startar fortfarande inte. DOCK låter det som att efter jag tagit bort minuspolen så går soppapumpen igång när jag vrider på tändningen (fast bara första gången). Testade detta 2 ggr och likadant båda gångerna.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av wiseguy
    Det luktar faktiskt lite bränt kände jag nu när jag luktade (mest i framkant av motorn inbillar jag mig). Vart sitter DI-kassetten? Kan man öppna den och kolla om något brunnit upp?
    DI-kassetten sitter mitt uppe på motorn, antagligen en röd på din bil (?).
    Det står Direct Ignition på den, sitter med fyra skruv.

    Om Du öppnar den så är det inte säkert att det syns nåt även fast den gått sönder, men min luktade inte hallon inuti om vi säger så

    Smidigast är nog att försöka låna en kassett o se om bilen startar, vissa SAAB-verkstäder har för utlåning tror jag.

    MVH - Zeb!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391
    Den röda "kåpan" mitt på motorn är det



    På T7-motorer så brukar den vara svart, men Du har väl T5 om jag inte minns fel?


    MVH - Z!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  8. #8
    OK, den var ju inte så svår att hitta :-)

    Ska lossa den ikväll och lukta om lukten kommer därifrån (vilket den ju lär göra). Sen får jag försöka hitta någon snäll person som är villig att låna ut sin kasett till mig (har frågat hos saab-handlaren, men dom hade ingen att låna ut för testning). Ingen här inne som bor i närheten av Ronneby och råkar ha en röd tändkasett "över"? ;-)

    Känns ju surt att köpa en för 2312 spänn på Mekonomen och märka att det sen inte var den...

    Om jag lånar en tändkassett från en annan bil, är det stor risk att denna också pajjar? Är det nåt särskilt man ska tänka på att göra/inte göra?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av wiseguy
    Känns ju surt att köpa en för 2312 spänn på Mekonomen och märka att det sen inte var den...

    Om jag lånar en tändkassett från en annan bil, är det stor risk att denna också pajjar? Är det nåt särskilt man ska tänka på att göra/inte göra?
    Om de är snälla på Mekonomen så kan du ju ev. få lämna tillbaka DI:n om det visar sig att det inte är den som är trasig. Sån deal fick jag av SAAB-handlaren när min DI dog i Karlskoga förra året.

    Nej, tror oftast inte att det är någon yttre påverkan som gör att DI "ger upp" utan den gör just bara det, men det kanske någon annan på forumet har mer information om

    Lycka till!

    MVH - Zeb!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  10. #10
    Hej igen

    Tack för alla svar.

    Har nu hittat en tändkasett, fast som suttit i en 9000. Dock verkar det vara samma kasett, iaf om man kollar på mekonomens hemsida - dom har samma artikelnummer. Nån som vet om detta kommer funka eller om det blir några problem?

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Ska inte vara några problem. Har du röd kassett i din bil går det bra med vilken som helst annan röd kassett.
    Svarta kassetter ska inte användas om man har röd kassett original, och tvärtom. Olika motorstyrningssystem.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Hej igen

    Tack för alla svar, jag provade med en kasett från en 9000, och det funkade bra... Så nu blir det ner till Mekonomen och pynta ut med 2312 spänn. Härligt! ;-)

    Mvh

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ska inte vara några problem. Har du röd kassett i din bil går det bra med vilken som helst annan röd kassett.
    Svarta kassetter ska inte användas om man har röd kassett original, och tvärtom. Olika motorstyrningssystem.
    Det tråkiga i kråksången är att jag blev "lurad" att de svarta är bakåtkompatibla - så nu åker jag med en sådan sedan ca ett år tillbaka.
    Vi får väl se när det rasar (eller vad som nu kommer hända).


    Citat Ursprungligen postat av wiseguy
    Hej igen

    Tack för alla svar, jag provade med en kasett från en 9000, och det funkade bra... Så nu blir det ner till Mekonomen och pynta ut med 2312 spänn. Härligt! ;-)

    Mvh
    Härligt! Grattis eller vad man nu ska säga


    MVH - Zeb!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •