Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Wastegate problem

  1. #1

    Wastegate problem

    Har lite problem med laddtrycket på min 9000 2,3T b234L a50

    Förut hade jag skenande ladd tills den slår ifrån vid 1,5 bar men vid senaste oljebytet så smörjde jag upp wastegate armen med kopparpasta spray.

    Armen går lätt nu och klockan är tät.

    Märkte att locket på wastegaten klickar och skramlar.

    Efter detta nollade jag med batteriet.

    Nu skenladdar den inte men den laddar bara glt dvs 0,45 bar

    Bytt slang från magnetventilen.

    Har även skiftat magnetventil.

    Inga felkoder.


    Måste man byta turbo för att komma till rätta med detta?

    Vet ju inte om wastegaten står lite öppen hela tiden eller om den öppnar vid för lågt tryck om fjäderna i klockan är dålig.

    Rev grenröret förra sommaren pga byte av trasiga grenrörsbultar och en lambda som satt fastsvettsad. Så är inte jättesugen på att riva detta igen.

    Tack i förhand

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Tror inte på att klaffen är fel på, den ska skramla sådan är konstruktion temp kan vara +900 cel. just där. Turbo glöder om de är mörkt kan man lätt se.
    -----
    #1.-Du får svar direkt om din turbo kondition om du tar bort slangen till WG-a då ska den ladda in i spärren ca 1,5 bar. Lossa vid MV (magnetventill) enklast.
    -----
    Bromskontakt ”på” då blir bara GLT, ty dator tror att du bromsar trots att du inte gör( justering under högra foten erfordras, pedalen.) farthållare är ur funktion vid sådan fel.
    Fjäder i WG är slapp , svar nej. Svar på den får du vid test #1.

    MV är byt skrev du och du vet att den andra fungerar bra?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Jag hade en gång en Magnetventil som demonstrerade för mig att den kommit till sista versen genom att fastna i endera läget, dvs antingen släppte den på fullt tryck, eller så gav den bara grundladd. Kan säkert bli så med en gång på en MV, men min fungerade i början som den skulle 90% av tiden och fastnade sedan så man fick gå ut och picka på den. Till slut, efter en kort tid, fastnade den slutligen helt. Som tur var i GLT - för det är inte skönt för transmissionen och motorkuddar med dessa laddbryt. Men gör som Gerorge föreslår så får du veta om det är MV, eller om du ska söka vidare.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Hej. börjar med tack för hjälpen.
    Jag har testat att ta loss wastegate slangen och då skenladdar den. Jag hade tagit fel på slangar när jag bytte dom satt c och r fel :/ vilket resulterade i att den skenladdar när magnetventilen är inkopplad.
    Jag vet inte om magnetventilerna fungerar tänkte jag skulle kolla ohm på dom i eftermiddag. genom det newflag skrev 6 ohm mellan pinne 1 och 3 och 3 ohm mellan 1 och 2 samt 3 och 2. Jag ska även testa med magnetventilen i och bromsgasa så man ser att den laddar glt. Har tänkt på att magnetventilerna inte surrar på tomgång som den gjorde förr.

    Jag har sökt lite om att kolla drivstegen ifall det är dessa som är kortslutna. Som gör att magnetventilen går sönder direkt när man kopplar in den.
    Vad jag förstått ska man mäta mellan jord stiften 2 eller 26. Är det i kontakten till boxen man ska mäta 2 och 26?

    tack för hjälpen så långt

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är enklare att mäta mellan stift 1 och 3 i kontaktstycket till magnetventilen mot jord. Då slipper du demontera styrdonet (även om det går snabbt).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Nitrion Visa inlägg
    Jag har sökt lite om att kolla drivstegen ifall det är dessa som är kortslutna. Som gör att magnetventilen går sönder direkt när man kopplar in den.
    Vad jag förstått ska man mäta mellan jord stiften 2 eller 26. Är det i kontakten till boxen man ska mäta 2 och 26?

    tack för hjälpen så långt
    Enklast är att mäta i kontakdonet till MV, då kollar du samtidigt kablaget och du slipper bryta strömmen till boxen och tappa ev adaption.
    Mät mellan stift 1 och jord resp stift 3 och jord i kontaktonet till MV

    Ohm-mätning av MV visar bara att spolarna är ok
    Det säger ingenting om ventilbrickan verkligen rör sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Uppdatering.

    Har testat gasbromsa den går på glt men när jag släpper så skenladdar den.

    Magnet ventilen har 7,4 ohm mellan 1 och 3 0 4,3 mellan 1 o 2 och 3,9 mellan 2 och 3

    Ingen kontakt med jord i magnetventils kontakdon 1 och 3.

    Wastegate öppnar när man jag test trycker slang med 0,35 bar
    Senast redigerat av Nitrion den 2016-04-05 klockan 20:31.

  9. #9
    Uppdatering
    Efter lite skrapande i magnetventilskontakten så laddar den runt 1 bar så antar att det var lite oxidering som var boven i dramat.

    Tack för all hjälp
    9000 2.3T 97 A50 B234L Scarabegrön

  10. #10
    på tvåans växel laddar den som den ska. på resten skenladdar den. här en film på 5 ans växel
    https://youtu.be/BZR4_tF9lRo

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hm tycker inte det ser ut som att den skenladdar? Eller det beror ju förstås på vad det ska vara för laddtryck. Ser ju ut som att den stabiliserar sig lite halvt på 1.1-1.2 bar? Är det steg 1 i bilen? Laddtrycket verkar vara rätt fladdrigt.

    Ser ut som att det är överslängar men att styrenheten "fångar upp det".

    Jag hade ungefär samma problem på min og 9-3:a med T5. Fick aldrig riktigt ordning på det men blev bättre efter att jag bytte wastegate klockan (var slapp fjäder i den gamla).

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Det har varit steg 1 men den har vart inne för bortplockning av det till orginal. Men vet ej om det är gjort. Som du säger så ser det ju inte ut som orginal. På 1 an och 2 an laddar den stabilt på 1 bar men trean då börjar den med detta. Och som du säger jag slår ju inte näsan i ratten när den bluddrar. och det är inte alltid så här. gasar man lite ifrån fullt laddar den 1 bar utan hack. kan ju vara klockan som visar lite ålderstecken. jag testar att byta klockan så updaterar jag om resultatet. tack för hjälpen igen
    9000 2.3T 97 A50 B234L Scarabegrön

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Missade att bilen "bluddrar". På videon ser det inte ut som att laddtrycket går upp till laddtrycksspärr (1.5 bar) = bränslet slås av, bilen "dör" och vaknar igen. Hände mig en gång med min T5 maskin.

    Att bilen bluddrar känns som något annat. Jag hade problem med lite misständningar men dom försvann helt efter att jag bytte tändstift. Värt att prova kanske?

    För övrigt så kolla upp vad det ligger för program i boxen. Orginal ska dom inte ladda 1.1-1.2 bar..
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #14
    fick ett skenladds stopp och huvudet va på väg framåt i ratten. så det är nog inte inbygda tryckvakten som går in. soppa pumpen är inte gammal. tändstift eller dåligt med soppa kan det vara. får rengöra spridarna med ultraljud

  15. #15
    uppdatering: efter en riktig rengöring av spridarna genom att ta bort filter och plast hatt och oringar med flat mejsel och en 9ans fast nyckel. så rengjorde jag dom tills den kom bubblor ur toppen. så fungerar den som det ska. den är inte orginal de. laddar 1,2 och går ner till 1,0 på högre varv. tack för hjälpen

  16. #16
    uppdatering: felet kom igen efter ett tag men löstes genom att testa ett antal tändkasetter, byte av stift och wastegate. de tändkasetterna jag hade verkar vara trasiga allihop :/
    Senast redigerat av Nitrion den 2016-05-23 klockan 11:43.
    9000 2.3T 97 A50 B234L Scarabegrön

Liknande ämnen

  1. Slö saab 9-5 -99 wastegate problem?
    Av sniglor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 12:34
  2. Ev Wastegate problem
    Av Maddox i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 23:23
  3. Wastegate problem? ¤¤¤¤ LÖST ¤¤¤¤
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 14:17
  4. Wastegate problem...
    Av Timpan@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 00:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •