Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Banta 9-3 Aero SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -

    Banta 9-3 Aero SS

    Håller på att lätta bilen lite det är en 9-3 Aero tjänstevikt 1590. En vanlig 1.8t väger ju ca 1510 så jag undrar vad som väger 80 extra på min? Automatlådan?

    Om jag nu lyckas få bort 90kg hur stor skillnad blir det? 80-120 går idag på 3.6 sek enligt tourqe (steg 3)

    Kan man förvänta sig kanske 3.2?

    Hur mycket väger baksätet?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Banta själv. Då får din bil mindre vikt och går snabbare. (?)
    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-31 klockan 20:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Du har alldeles rätt i sak Lufto men det finns människor som kan ta illa vid sig av en sådan kommentar.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Banta själv. Då får din bil mindre vikt och går snabbare. (?)
    /Lufto
    Ja men nu vill personen i fråga lätta bilens tjänstevikt inte sin egna. Du är som inte ens rolig.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Det jag kommer att tänka på som kan väga mer är bromsar, hjul, dimljus, avgassystem, drivaxlar och diverse inredning som skinn, telefon, navigator och så vidare. Ett tips är att försöka väga bilen innan lättning påbörjas för att se vad den egentligen väger. Kan ju vara så att Saab tog i lite för säkerhets skull.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Mattor, ljudisolering och originalstolar väger massor
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Och ja, automatlådan väger mer än den manuella. Taklucka väger lite extra om sådan finns. Något du säkert tänkt på redan är bränslet. Där kan man lätt minska vikten med 50kg.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •