Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur mkt sliter nedväxling och motorbroms på kopplingen...?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Hur mkt sliter nedväxling och motorbroms på kopplingen...?

    Om man motorbromsar med den växel man har i (alltså bara släppa gasen) innan en rondell, avfart eller vad det nu kan vara, spelar ju ingen roll, men om man växlar ner BARA för att motorbromsa, för att sedan välja annan växel i en rondell, avfart etc, hur mkt sliter det på kopplingen? Är det värt besväret?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0t 2002

  2. #2
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Inte alls om du växlar som folk, dvs varvmatchar vid växlingarna, eftersom kopplingen "bara" tar stryk när man slirar på den eller skickar stora mängder kraft (Nm) genom den.

    Varvmatchning är om du inte vet att om till exempel har 5:an i och lägger i 3:an i 90 gasar du upp i 3000rpm (eller vad det nu är för varvtal på 3:an i 90) innan du släpper upp kopplingen igen. Görs det rätt behöver du inte koppla ur alls, inte för att det rekommenderas men det går.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 543
    Medlem#
    8163
    Ej i närheten av mätbart extra slitage. Som sägs ovan så lägger du ingen kraft på kopplingen vid en nedväxling för att motorbromsa, inte ens om du råkar "slira in nedväxlingen" om du förstår vad jag menar.
    /Johan

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Att lära sig att "varvmatcha" är ingen dum idé. Den dagen när kopplingscylindern ger upp är det värdefull kunskap! Jag körde en hel vecka mellan Malmö och Lund med paj slavcylinder på en 9000 jag hade. Det kräver kunskap och mod kan jag säga... Framförallt att starta med tvåan i vid varje trafikljus är en pärs, men det går, och att växla upp och ner går finfint när man väl lärt sig tekniken. :-D

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tack för bra svar!
    Saab 9-5 2.0t 2002

Liknande ämnen

  1. Ryckigt i saab 9-5 aero vid nedväxling
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 21:07
  2. Blårök vid nedväxling+fullgas
    Av Turbo_Holm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 10:58
  3. 95 aero -00 tappar all ork vid nedväxling.
    Av kvirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 13:07
  4. Problem nedväxling till tvåan på 9000
    Av jompao i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •