Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Justering handbroms OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Justering handbroms OG9-5

    Hej!

    Bilen i fråga, saab 9-5 aero 2007 SC.

    Har tagit tag i min handbroms som varit dålig sen jag införskaffade bilen, lyckas dock inte få justeringen att bli bra.

    Handbromsbackarna byttes förra året så de är inte slitna, var dock inte jag som gjorde det.

    Till problemet:

    Har försökt justera enligt alla de guider och instruktioner som finns här på forumet, dvs skruva på wiren i kupén så att den är slapp, därefter släppa handbroms, justera på kuggen vid bromsskivan tills det inte går att röra skivan för hand överhuvudtaget, därefter justera tillbaka cirka 2 hack tills det går att röra skivan (Här är första frågan som jag inte riktigt får svar på, ska det gå att snurra skivan/hjulet helt fritt (dvs handbromsbackarna ska inte ligga på överhuvudtaget, eller ska de vara "lite halvt trögt"? Antar att de inte ska ligga på alls då det inte känns så smart att ha bromsar som ligger an.

    Därefter har jag dragit upp handbromsen i kupén 1 hack och skruvat tills det känns att handbromsen börjar ta (undrar även här hur mycket den bör ta? Ska man skruva tills det inte går att snurra på hjulet för hand alls eller ska det bara börja ta lite granna/lite motstånd?)

    Tillsist, har märkt att den ena sidan (vänstra) verkar fungera som den ska, den högra sidan verkar däremot betydligt svårare att få till, båda sidorna går att justera och låsa med kugghjulet, men om man kör lika många hack "tillbaka" efter att bromsarna låst sig, så låser sig bara det vänstra hjulen när handbromsen dras åt i kupén. Försökte att släppa kuggen ytterligare på vänstra sidan för att de ska ha lika bromsverkan men det slutade bara i att jag måste dra handbromsen allra allra högst upp för att den ska börja ta någorlunda bra. (Rullar dock fortfarande ner om jag står i en brant backe utan växel (för att testa))

    En detalj jag märkt är att den sidan som verkar ta sämre (högra) kan ha justeringen vänd åt fel håll, enligt många instruktioner ska man på högra sidan spänna handbromsen genom att snurra kugghjulet neråt, min justering är dock tvärt om och spänns när jag drar uppåt på båda sidorna. Är det möjligt att montera dessa fel eller ska det vara såhär på en 07a?, om inte, lär det vara mitt problem?

    Sista undran är hur pass många "hack" det ska gå att dra handbromsen i kupén innan det ska bli helt stumt? Dvs, hur hårt bör vajern spännas? Är 1 hack på handbromsen lika med 1 snäpp på kugghjulet?~ Vet att den ska låsa helt efter 2-4 hack.

    Många frågor, men skulle uppskatta om någon har en aning, ska försöka imorgon igen och om jag inte får ordning på de lär det bli att montera ner bromsarna för att se om något är fel. Hade gärna sluppit det dock hehe.

    Edit: Rubriken blev något otydlig, kan nog ändras till "Frågor angående justering av handbroms~"

    /Eken
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-03-30 klockan 21:29. Anledning: Otydlig rubrik, går dock ej att ändra?
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Bak spänner man genom att pilla taggarna på spännaren neråt på ena sidan och uppåt på andra sidan. Gissar att det inte funkar som det ska om någon har vänt spännaren fel på din bil. Det är svårt att se spännaren genom det lilla hålet, ett tips är att använda pannlampa, det underlättar att se vad man gör.

    Edit: för ett par år sedan ryckte jag av handbromsvajern på min og9-3 p g a rostig vajer höger bak. Monterade ny vajer och justerade enligt instruktionerna utan att demontera bromstrumman. Fungerar trots det perfekt men jag använder alltid handbromsen vilket håller den i form. Låser på tredje hacket.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-09-14 klockan 19:26. Anledning: §7.1 Bilaga bryter mot copyright - raderad
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Jo precis, jag kan se spännaren på båda sidor och justera dem utan problem (låser fint osv), bara det att jag tror att båda sidorna justeras åt samma håll (den högra sidan som ska justeras nedåt för att spänna, justeras i mitt fall med 100% säkerhet genom att dras uppåt, vilket alltså är fel). Om det är möjligt att montera spännaren åt fel håll, är förmodligen sådant fallet, får helt enkelt ta ner bromsarna på högra sidan imorgon och kika om de sitter fel.

    Hehe där ser man, ibland funkar det utan allt för mycket krångel :P får hoppas att det i mitt fall inte är något som är trasigt utan snarare felmonterat, kan ju vara vajern som är dålig dock.

    Återkopplar imorgon för att säga hur det gått/låg till.

    Tack för hjälp & tips!
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-03-31 klockan 01:22.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag baserar mitt resonemang på og9-3 som jag har erfarenhet av och att konstruktionen på og9-5 ser väldigt lik ut i WIS. Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av 9-5 så jag kan ha fel. Kul att höra vad du kommer fram till!
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Uppdatering:

    Handbromsen tar nu bra och gick igenom efterkontrollen!

    Justeringen satt som jag förmodade vänd åt fel håll, vet dock inte hur pass mycket detta påverkade funktionsmässigt men vände på den och smörjde upp alla delar.
    Efter mycket tålamod och många justeringar lyckades jag få det tillräckligt bra, däcken snurrar väl inte direkt runt jättemycket när handbromsen inte är i men gick inte att göra det bättre, fick spänna relativt rejält (vad jag tror) i kupén också, förmodar att wiren inte är i bästa skick.

    Slutsatsen är väl att det går att montera grejerna tvärt om och fortfarande få det att "fungera", dock inte tillräckligt bra.

    Tack för hjälpen TCarlsson!
    Saab 9-5 Aero SC -07.

Liknande ämnen

  1. Justering handbroms Saab 95 års 06.
    Av terner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 22:43
  2. Justering för spärr till handbroms? - 9-3SS [LÖST]
    Av Prodigal_Son i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 20:32
  3. problem med justering handbroms NG900
    Av GST Spyder i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 22:32
  4. Justering av apc (og 900)
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •