Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Reparation av AC-kompressor OG9-3 (någon idé om den stått stilla länge?)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -

    Reparation av AC-kompressor OG9-3 (någon idé om den stått stilla länge?)

    Hej
    Finns en del trådar om reparation av AC-kompressorn på OG9-3 men de är rätt gamla och det känns dumt att kladda ner FAQ:en med dumma frågor så jag skapar en ny tråd istället, hoppas det är lugnt.

    Jag har en OG9-3 från 2003 där AC-kompressorn inte varit inkopplad sen jag köpte bilen 2012, vet tyvärr inte sen hur lång tid tillbaka heller. Bilen har den kortare remmen som inte går över kompressorn och jag antar att det var den snabbaste och billigaste lösningen när kompressorn på något sätt gick sönder. Den stora frågan är egentligen om kompressorn eller AC-systemet i övrigt tar stryk av att ha stått still i flera år, är det någon idé att ge sig på att byta lager i magnetkopplingen eller eventuellt hela kopplingen?

    Det jag märker om jag snurrar på kompressorns hjul är att den yttre kopplingsskivan går att snurra relativt lätt, det borde ju betyda att hela kompressorn iallfall inte skurit. Det stora remhjulet går däremot väldigt trögt att snurra på även om det är inte helt fastsatt, men jag antar att det ska snurra helt fritt och lätt när kopplingen inte är aktiverad?

    Jag kan även tycka mig se att det sticker ut kopparlindningar mellan kompressorhuset och remhjulet så eventuellt har kopplingens spole gått sönder. Har man tur(?) är det bara spolen och lagret är helt men att hjulet går trögt på grund av den lösa kopparlindningen som ligger i vägen. Jag har till sist också testat att trycka på påfyllningsventilerna och det pyste ganska mycket ur dem så det verkar inte helt tomt i systemet iallafall.

    Som sagt, är det någon idé att lägga tid på det hela eller beckar systemet ihop av att ha varit oanvänt i flera år?
    Byta hela kompressorn känns lite sådär, då åker man ju på att tömma ur all gas och sen fylla på igen vilket väl inte är gratis.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Korrekt, FAQ'n är till för lösningar på vanliga frågor

    Välkommen till STCS KevinD
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    "renoverade" magnetkopplingen på min 9-3a, det verkar vara ett mkt vanligt fel. Det kan ju uppstå som en följd av andra fel. Om du kan meka själv och hittar rätt magnetkoppling på skroten som funkar för småpengar skulle jag bara prova att byta på chans. Det tar lite tid, men skiter det sig så är det ju bara att köra vidare på den kortare remmen, finns ju inget annat att förlora än egen tid och kostnaden för delar...


    Finns kina-magnetkopplingar till vissa kompressorer på ebay, ingen aning om det finns till just denna kompressorn... Tyvärr är nog sannolikheten stor att de på skroten både är dyra och rätt slitna, då detta verkar vara ett standardfel på og9-3...

    Kanske kan nån på forumet bjuda på en bättre begagnad rem att testa med?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Hittade ett kitt med spole, kopplingsplatta och lager på eBay från USA men det är ganska dyr frakt så det går på ca 1000kr, å andra sidan är det väl alla delar som man kan tänkas behöva byta förutom kompressorn i sig.
    http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-3...-/320978207397
    Begagnad kompressor och sen sno delarna från är ju ett alternativ jag har funderat på med men frågan är hur skicket är då.

    Får väl ta isär skiten och kolla ändå kanske, tänkte som sagt om nån visste att det var lönlöst men det är nog lite svårt att svara på inser jag.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av KevinD Visa inlägg
    Det jag märker om jag snurrar på kompressorns hjul är att den yttre kopplingsskivan går att snurra relativt lätt, det borde ju betyda att hela kompressorn iallfall inte skurit. Det stora remhjulet går däremot väldigt trögt att snurra på även om det är inte helt fastsatt, men jag antar att det ska snurra helt fritt och lätt när kopplingen inte är aktiverad?
    Tyvärr går det inte att avgöra om den skurit förrän den är uppe i driftstemperatur. Har haft ett läckage där kompressorn skurit (9000), det dröjde minst en minut efter start av kompressorn innan det började leva rövare om den, tydligen inte ovanligt enligt AC-firman.

    Om man inte vet hur den slutade fungera så är det svårt att säga vad som kan ha gått sönder, men det mesta sannolika är väl någon typ av läckage, har man tur så behövs bara lagning, högst sannolikt ny torkmedelsbehållare och kylmedium. Har du otur krävs en ny kompressor också, och i värsta fall har något korroderat sönder invändigt också.

    Har du tur är det bara magnetkopplingen (det finns en risk att kompressorns packningar tagit skada av stilleståndet), men om det saknas tryck i anläggningen skulle jag antagligen letat efter en donatorbil med hel AC.

    Jag vet inte om det går att transplantera en komplett fylld AC-anläggning utan att ta isär den på en og9-3 på samma sätt som på en 9000, det får någon annan berätta om.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Tryck verkar ju som sagt finnas, hade det varit tom hade jag nog inte ens funderat på det då bilen i övrigt inte är värd så mycket. Det är bara jäkligt tråkigt att sitta och svettas på sommaren

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nu har jag inte kollat i detalj men det är ju ingen ide att lägga en tusenlapp på en koppling om man får en ny kompressor för det dubbla..........nya kompressorer har blivit mycket billigare på senare år och det lönar sig sällan att delreparera.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Jo, det verkar gå att hitta helt nya för runt 2000 på eBay men då åker man ju som sagt på att tömma och fylla systemet igen vilket vad jag förstått kan gå på en 1000-lapp så då är man uppe i det tredubbla istället.
    Får börja med att ta bort hjulet och kopplingen på kompressorn och se hur det ser ut, eftersom remmen ändå inte sitter på är det ju bara att lämna det som det är om det ser hopplöst ut och inte bara är spolen.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Du kan väl kolla om magnetkopplingen funkar genom att lägga spänning på den. Då ska ju kopplingen aktiveras. Drar den då så vet du ju om kopplingen fungerar. Sedan kan du ju mäta gapet utan kopplingen aktiverad. Är gapet för stort skulle jag prova att ta bort en shims - är ju trots allt gratis. Sedan kan kontrollera/fylla systemet på gas och hänga dit den långa remmen och se om det fungerar.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Om någon bytt rem till den korta borde det rimligtvis vara nått mer fel än att kopplingen inte tar, man byter väl inte rem för skojs skull om remhjulet rullar som det ska? och som jag skrev så har jag ju känt på hjulet och det rullar väldigt trögt, rullar är väl att överdriva med, man kan vrida på det om man tar i.
    Hann inte kolla på det i helgen men ska riva ut skiten så snart det är bra väder och jag har tid, har tyvärr inget garage att vara i.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Det finns en rätt bra tråd hur man får en indikation på vad som är fel. Utifrån vad jag läst på forumet verkar trasig koppling (eller snarare trasig lager till följd av för stort avstånd, lagret sitter i kopplingen) vara ett vanligt fel. Skär kompressorn eller kylmediet tar slut bör en verkstad nöja sig med att rycka matningen till kopplingen, det är onödigt att sätta kortare rem. Sen kan ju trasig koppling vara en följd av skuren kompressor. I vilket fall, har du lite koll och läser på innan tror jag du snabbt kommer på vad som är fel bara du kommer åt att kolla på kopplingen, gör det innan du beställer delar.
    Senast redigerat av risig9000 den 2016-04-06 klockan 08:52.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 16:38
  2. Saab 900 -95 som stått länge
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 16:41
  3. ABS slutar fungera när bilen stått länge
    Av 900aero84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 09:01
  4. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •