Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: äga sin första Saab :)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    äga sin första Saab :)

    Hej allesammans!
    Det är så att jag är i svängarna att köpa mig en saab för första gången, vilket jag tycker ska bli förjävla roligt !

    Har bara små korta frågor.. Har en budget på max 50k
    Vill helst ha en 9-3 aero årsmodell 2003 +

    Vad är dessa bilar värda nu runt 2003-2005? är dem värda 40k cirkus?

    Varför äger de flesta bilarna bara ett halvår innan dem säljer dem? är det pga fel eller för dem har "lekt" färdigt med dem.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Hej och välkommen till STCS forum.

    Kul att du vill köpa Saab. 9-3 Aero är en riktigt bra Saab. När det gäller värde så kan du kolla vad de kostar på Blocket för att få en uppfattning om det. En långmilad med många ägare och i dåligt skick är givetvis oftast billigare än en fin lågmilare med få ägare. Med andra ord så är det svårt att säga vad en Aero är värd utan att veta vad du kan tänka dig för bil mer exakt.

    När det gäller de korta ägartiderna undrar jag detsamma då jag själv haft min 9-3 Aero V6 -06 i åtta år utan att ens fundera på att sälja den.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    För 50k ska du kunna få en tidig ng9-3 Aero i vettigt skick. Som Mioh är inne på styrs prislappen inte bara av årsmodell, utan minst lika mycket av miltal och skick. Så det gäller att kolla runt på flera exemplar och bilda sig en känsla om vad man får för pengarna och sedan slå till när man hittar ett prisvärt exemplar i fint skick.

    Att nuvarande ägare haft bilen en mycket kort tid är ju lite av en varningsklocka. Det behöver inte vara en show-stopper, men man bör syna en sådan bil extra i sömmarna. Har den misskötts? Buskörts? Har ägaren hittat ett fel på bilen och vill göra sig av med den innan felet blir allt för märkbart? Eller är det ett ovanligt välskött exemplar där nuvarande ägare av fullt förståeliga skäl inte kan/vill behålla bilen?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Man tackar för välkomnandet
    Har hört mycket gött om SAAB.. min lilla passat har gett upp efter 38k mil (97:a)
    Anledningen till att jag frågar dessa frågor är för att dem jag har tittat på.. ligger under 20k MIL sträcket för C:a 40-50k en del lite mindre MEN alla har typ 8-10 ägare redan.. jag fattar inte riktigt hur det går ihop sig :P? Säljer folket bilarna så fort det blir vintertid eller haha :> För jag personligen tycker 8-10 ägare är ganska mycket på en bil som inte har passerat 18k te.x. ^^ Det är ju inte en Ferrari eller så, hehe

    Jag förstår att skicket har otroligt stor skillnad på pris med bra service/oljebyten osv..

    Bilen jag vill ha heter 9-3 SS tror jag är rätt förkortning hehe
    //MVH Patrik

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    SS står för "sport sedan". Eftersom tidigare generation 9-3 (a.k.a. og9-3) endast fanns som kombikupé är en 9-3SS per definition sedanvarianten av den nya generationens 9-3 (a.k.a. ng9-3) årsmodell 2003 till 2014.
    "SS " säger inget om motor, utrustningspaket eller liknande.

    Långt ifrån alla bilar har haft 8-10 ägare sedan 2005. Fast då räknas ju eventuella bilhandlare med och de har oftast bilen en mycket kort tid. Mer intressant är hur länge nuvarande ägare haft bilen, det säger mer om risken för dolda fel än antalet ägare totalt.

    Min egen 2004a är jag på pappret sjunde ägaren på. Men ägandetiden varierar stort - vi är två ägare som täcker de senaste 10 åren, medan de fem övriga rasslade igenom under bilens två första levnadsår. (varav en och samma bilfirma i Jönköping stod som ägare två åtskilda korta perioder)

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Det är inte helt säkert att antalet ägare i Transportstyrelsens databas är samma sak som antal ägare som kört bilen. Min 9-3 Aero -06 har enligt Transportstyrelsen haft fem ägare/brukare. Men det är bara två som har kört den egentligen. Jag och en till. De andra tre är Saabhandlare, kompis med rabatt och Saabhandlare. Sedan kan jag hålla med dig om att ibland verkar folk byta bil oftare än de vänder på kallingarna. Min första bil, en Saab givetvis, hade jag i tolv år innan jag sålde den. Efter det har jag inte sålt någon mer Saab, bara köpt...

    9-3SS är helt riktigt då det är en sedan du är ute efter. Sport Sedan.
    9-3SC, dvs Sport Combi, kom först -06.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag förstår! jag är inte riktigt med på svängarna när det kommer till saabs(så det känns 78 extra tillägg) "utrustningspaket".. förlåt ^^

    Men ja! jag vill ha en sedan med antingen 1.8 eller 2.0 motor vet inte om det finns någon mer(tycker det är lite rörigt med alla tillägg överallt :P )

    så alltså en ng9-3 ss 1.8/2.0! haha oherrejösses.. jag blir bara förvirrad när jag försöker få ihop det..

    kortfattat.. jag gillar att mecka med bilen o en jävel med drag i A.k.A RAllykalle!

    Menar inte att alla från dem årtalen har så många ägare, men de på blocket har det nu så :P..
    Det jag menar med korta ägarbyten! blir ju orolig om att det är fel någonstans! alltså ett smygfel som man inte direkt tänker på vid första koll/provkörning :>

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det tycks variera om handlarna blir registrerade som ägare eller inte, någon som vet varför? Min og9-3 som jag köpte ny har bara haft en ägare och min ng9-3 som jag köpte privat begagnad har bara haft två ägare.

    Jag säger som alltid, köp en lågmilad, otrimmad, välvårdad och välservad bil privat av en första ägare i mogen ålder.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ägarbyte innan bilen tas i trafik första gången räknas inte. Om du kollar på fabriksnya bilar som är inregistrade men inte tagna i trafik är antalet ägare "0“. Se t.ex. YCB705.

    Men när en begagnad bil byts in av en firma så stegar ägarantalet upp.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av lax Visa inlägg
    Jag förstår! jag är inte riktigt med på svängarna när det kommer till saabs(så det känns 78 extra tillägg) "utrustningspaket".. förlåt ^^

    Men ja! jag vill ha en sedan med antingen 1.8 eller 2.0 motor vet inte om det finns någon mer(tycker det är lite rörigt med alla tillägg överallt :P )
    I motorväg fanns t.o.m. 2005:
    1.8i 125hk
    1.8t 150hk
    2.0t 175hk
    2.0T 210hk
    2.2TiD 125hk.

    1.8i är en opelmotor med kamrem, ganska ovanlig. Dieseln är från Isuzu har jag för mig.
    Alla andra är saabs egna och i princip samma motor (B207). 1.8t och 2.0t är identiska sånär som på mjukvaran. 2.0T har annan turbo, kanske skiljer även något mer.

    Aero är ett värstingutrustningspaket som bara fanns att få med värsta motorn.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Jag skulle avråda från att köpa en tidig 9-3:a på grund av barnsjukdomar och upplevd dålig kvalitet (03-05). Satsa på 06 och uppåt i sådana fall.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Kan du precisera vad som blev bättre efter -05? Min -05 har knarrande inredning vilket jag läst att de flesta ng9-3 lider av, även senare modeller, eller?
    Framfjädrar och fjäderbenslager lägger av relativt tidigt, det gäller alla 9-3 och många andra bilar. Knakstag fram och bananstag bak byts ofta långt före 10000 mil, inget unikt för 9-3, inte bättre på senare årsmodeller. Mer problem med elsystem på -03, det mesta är löst senare, dock ingen superkvalité på elsystemet (där är og9-3 bättre).

    Rostskyddet var aldrig bra på någon Saab men senare årsmodeller 9-3 och og9-5 är sämre än de tidigare.

    Hur det är med kamkedjor i V6 blir jag inte riktigt klok på. I ng9-5 (liksom i diverse modeller av Opel med samma motor) är det en katastrofalt dålig kvalité på kedjorna och bara delarna kostar runt 60 kkr, räkna med ras senast vid 6000 mil. 9-3 med V6 påstås inte har samma problem?

    Finns säkert mer att rota i som till exempel vansinnet att rekommendera att köra 3000 mil på samma olja men det gäller många nyare bilar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Om man köpte en -03 som förste person då det begav sig så kunde det vara några åtgärder som gjordes vid service. När väl dessa åtgärder gjorts så fungerar en -03 lika bra som vilken som helst är min erfarenhet. Visst, nyare bil kan vara trevligare, men äldre bil behöver inte vara sämre. Sedan så är 50k just 50k och då hitta en nyare bil med få ägare blir svårt. Kanske bättre då att försöka hitta en finare äldre. Om möjligt med få ägare. Att jag kör -06 istället för tidigare modell beror på att jag ville ha en blå kombi med V6. De fanns inte tidigare, så det blev som det blev.
    Senast redigerat av mioh den 2016-03-31 klockan 07:59.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    okej, okej! jag förstår till viss del :P! JAG skulle vilja ha mig en liten rackare vid benämning Saab 9-3 Aero ss 2.0T (tror detta blir rätt ) Förlåt för min okunskap haha Helst manuell också!
    max pris är 50k! kan överstiga något möjligtvis! (om det känns rätt )
    Tror ni jag har någon chans att hitta någorlunda låg-milad rackare.. orginal, 2003 + ? (sköter trimmet helst själv, så jag vet att det kommer hålla^^)

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag tror att du kan hitta en lågmilare men det kan ta lite tid. Min 9-3 Aero SS 2005 2.0T (V6 kom året efter) gav jag 62k för i juli 2014. Då hade den gått 7500 mil. Har en vän som köpte en 2004 för ungefär samma pengar och samma låga mil vid samma tid. Hans bil har den utrustning som min saknar, helskinn, stora stereon med CD-växlare och taklucka (som jag gärna är utan). Min är ganska slarvigt skött men jag föll för de låga milen och att det är en Aero. De synliga småskavankerna går att fixa billigt, de låga milen är mycket värda tycker jag. Framfjädrar och knakstag är bytta. Rost i hjulhusen fram är åtgärdat liksom diverse billiga småfel. Bananstagen bak kluckar lite i gupp och bör bytas snart.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    okioki! saken är att jag inte har all för lång tid att söka hehe.. har besiktning om 2 månader och den lär inte gå igenom.. kommer få en två för en sprucken ruta :>...
    jaa... är man lite bilkunnig låter det som att du gjorde ett rätt så ok köp .. det är som du säger.. en aero är en aero ;D


    Men, jag tänkte vector? är det inte värt att föröka sig på att skaffa sig en vector för min prislapp? känns som att alla eros jag tittat på är relativt sönderkörda^^
    Är det bara själva inredningen eller bara motorn som är skillnaden på vector/aero ?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Inredningen skiljer vector-aero. Men sedan finns det ju massa tillval för båda, även där kan det skilja.

    Aeron har, förutom största motorn, bl.a. sportchassie, större bromsar (lite osäker på om det gäller ng9-3), ESP, annat kjolpaket, annat avgassystem o.s.v.
    Flera av dessa, t.ex. sportchassie och ESP finns som tillval på en vector. Andra saker, t.ex. xenonljus, skinnklädsel backsensor m.m. är ju tillval på båda.

    En vector med "alla kryss i listan" är ju mer välutrustad än en Aero utan kryss.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Inredningen skiljer vector-aero. Men sedan finns det ju massa tillval för båda, även där kan det skilja.

    Aeron har, förutom största motorn, bl.a. sportchassie, större bromsar (lite osäker på om det gäller ng9-3), ESP, annat kjolpaket, annat avgassystem o.s.v.
    Flera av dessa, t.ex. sportchassie och ESP finns som tillval på en vector. Andra saker, t.ex. xenonljus, skinnklädsel backsensor m.m. är ju tillval på båda.

    En vector med "alla kryss i listan" är ju mer välutrustad än en Aero utan kryss.
    Nu kanske det skiljer innan facelift, men är inte standardklädseln i Vector och Aero de halvskinn stolarna? Så inredningen torde inte skilja nämnvärt (förutom minne i stolar som standard på Aero och lite sånt).

    För övrigt, den som vill se resan att göra en Aero (nåja) kan med fördel kolla in Vrfs mycket trevliga "hot chili projekt"

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Tack Axel! Länk. Jo den blev rätt trevlig i slutändan. Man kunde såklart köpt en aero från början, men att hitta en aero i den färgen är inte alls lätt. Och färgen är en av dom saker som absolut inte är lätt att ändra i efterhand. Visst kan man lackera om. Men att göra det riktigt med motorrum, dörrkanter mm, det blir en väldig massa jobb om det ska bli riktigt bra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Tack Axel! Länk. Jo den blev rätt trevlig i slutändan. Man kunde såklart köpt en aero från början, men att hitta en aero i den färgen är inte alls lätt. Och färgen är en av dom saker som absolut inte är lätt att ändra i efterhand. Visst kan man lackera om. Men att göra det riktigt med motorrum, dörrkanter mm, det blir en väldig massa jobb om det ska bli riktigt bra.
    Nu är vi inne på väldigt OT här, men jag skulle nog kunna tänka mig att foliera bilen. Då kan man gå riktigt bananas i färg om man vill och samtidigt konservera den ursprungliga lacken under. Kostar runt 15k för en hel bil, mycket pengar givetvis men ändå överkomligt om det är en fin bil. Och folien är en teflonaktig historia vilket gör att lackskydd etc är onödigt. Men som sagt, för en bil i 50kkr klassen känns det onödigt helt klart.

Liknande ämnen

  1. Saab 2.8t som första bil?
    Av Rougeen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-08-17, 08:57
  2. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  3. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  4. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32
  5. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •