Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Bromsskivor fram 9-5 1999, samma vänster/höger?

  1. #1

    Bromsskivor fram 9-5 1999, samma vänster/höger?

    Hej!

    Har bytt en bromsskiva fram och ska byta den andra imorgon. Tittar jag ner i skivan så är det typ som ett fläkthjul för att kyla med vinklingar åt ett håll. Ska bromsskivan rotera mot eller med detta som liksom blir som ett fläkthjul när man kör och kyler? Det finns inget vänster/höger när man köper skivorna utan artikelnumret är detsamma. Skivan som sitter på roterar liksom med och samma kommer den andra att göra om jag sätter dit den på höger. Skiftar jag dem så tänker jag att kylningen måste bli bättre eftersom luften går mer rakt in i skivan. Den gamla var monterad så som jag tycker så att kylningen blir maximal.

    Fattar ni vad jag menar? Jag tycker att luften ska nå skivan från vänster om ni kollar på bilden. Eller har luftflödet ingen betydelse för kylningen utan det är värmen som ska försvinna bara eftersom skivan är dubbel och då kvittar det ju hur man sätter dit dem.

    12903550_1275494009134287_899725412_o.jpg
    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-03-28 klockan 18:15.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Enligt bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Enligt bild.
    Okej men då hamnade ju skivan rätt, den jag bytt. Tack. Mina ser ut som din vänstra bild. Nog är det märkligt att det inte står någonstans åt vilket håll de ska monteras?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    har aldrig sett nån som helst bil som har olika skivor höger och vänster så det är nog bara montera vilket som.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag har nog också bara sett "raka" skivor, vad har du köpt dessa och är de asymmetriska?
    Det förekommer ju på fälgar men på std. bromsskivor verkar det mindre vanligt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Biltema är inköpsstället. Och de ser ut som de som satt på innan, dvs ej raka utan vinklade.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja det har nog som sagt ingen som helst betydelse hur de monteras oavsett hur de ser ut. Samma diskussion finns på däck då det finns däck som är asymmetriska men ändå inte har bestämd rotation. Ena sidan blir då "fel" om man står och tittar på dem och har ett logiskt tänkande men ibland lär man släppa den biten.............

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Att det inte skulle ha någon betydelse är totalt fel. Man kanske kan vända impellern i sin turbokompressor baklänges också, utan att det har någon betydelse för prestandan? Nej...

    En ventilerad bromsskiva är konstruerad som en centrifugalpump. En generell sanning för centrifugalpumpar är att man ökar effektiviteten, och därmed flödet om man sveper skovlarna bakåt. Råkar man vända den fel så får man motsatt effekt, och flödet blir mindre, även jämfört med en osymmetrisk skiva med radiella skovlar.

    Tror ni mig inte så kan ni googla och hitta hundratals vetenskapliga tester som visar hur detta fungerar.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...och är de asymmetriska?
    Just därför min fråga, annas blir den ena bättre och den andra sämre. Då har jag hellre raka.
    Ja, jag är nyfiken
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Att det inte skulle ha någon betydelse är totalt fel. Man kanske kan vända impellern i sin turbokompressor baklänges också, utan att det har någon betydelse för prestandan? Nej...

    En ventilerad bromsskiva är konstruerad som en centrifugalpump. En generell sanning för centrifugalpumpar är att man ökar effektiviteten, och därmed flödet om man sveper skovlarna bakåt. Råkar man vända den fel så får man motsatt effekt, och flödet blir mindre, även jämfört med en osymmetrisk skiva med radiella skovlar.

    Tror ni mig inte så kan ni googla och hitta hundratals vetenskapliga tester som visar hur detta fungerar.
    ja fast nu pratade vi om bromsskivor till en standardbil och inte indy500. Jag har inte påstått att det inte har nå betydelse i världens alla applikationer. Har aldrig ens reflekterat över hur sånt där är vridet i någon bromsskiva och har heller aldrig sett nå vänster eller höger skivor till någon standard bil så var man monterar just dessa har som sagt ingen betydelse.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Visst, du kommer säkert inte märka någon skillnad på din vardagsbil, men personligen tycker jag ändå att det är dumt att göra fel rent medvetet när det är så enkelt att göra rätt.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Måste berömma dig Bosse för att du såg detta. Hade det varit jag så hade jag troligen inte sett att det var snedvinklade luftspalter då mina alltid brukar vara raka.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Visst, du kommer säkert inte märka någon skillnad på din vardagsbil, men personligen tycker jag ändå att det är dumt att göra fel rent medvetet när det är så enkelt att göra rätt.
    göra rätt? Fattar jag allt rätt så är skivorna likadana............då kommer ju en bli rätt och den andra fel hur man än gör. Jag har då till dags datum aldrig sett skivor som är tillverkade som höger och vänster.

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag vet inte hur Biltema gör, men normalt så levereras rotationsbestämda skivor parvis.


  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jo men det är ju som sagt ytterst få standard skivor som är rotationsbestämda. De skivor du visar ser allt annat än standard ut. Tittade på nya skivor som jag har till saab av samma modell som ts har. Svängda ekrar och båda är lika. Tittade på ett par andra nya till ford tror jag det var, svängda ekrar och båda är lika.
    Så när det handlar om rena standardskivor så är det nog så det är, kyler nog tillräckligt ändå. Kliver man upp en nivå till special och sånt så är jag ju helt med på att effekten blir som bäst med korrekt rotation men då framgår det med största sannolikhet att det är så.

  16. #16
    Biltema säljer dem styckevis i kartong. Var jag än kollar i nätbutiker inkl Saabparts så är det ingen som specificerar v/h även om jag i de fallen inte sett om det varit raka eller vinklade.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Att Biltema inte vet vad de håller på med är väl ingen som blir förvånad av.

    Originalen tror jag är radiella, det vill säga icke rotationsbestämda, men jag är inte helt säker. Jag var ute och kollade på 9-5'an där skivorna aldrig är bytta men det är lite svårt att se utan att plocka bort hjulen.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Stoppade ner en vajer i skivorna på 9-5'an. Det var uppenbart att den gick rakt in, det vill säga skivan har radiella skovlar. Sedan gjorde jag samma sak på 9-3'an som har Biltema-skivor, och där kände man direkt att de var vinklade. Den ena skivan var givetvis vinklad åt fel håll. Slutsatsen jag tänker dra av det är att Biltema säljer felkonstruerade bromsskivor. Kan dessutom säga att de på 9-5'an är 15 år gamla (lika gamla som bilen alltså), och de från Biltema på 9-3'an tror jag är 5 år gamla, och Biltema-skivorna är i sämre skick. De har till och med sprickor så de kommer definitivt bytas illa kvickt. Biltema-skivorna kanske inte är så bra som alla säger trots allt.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    skillnaden på kylning på radiella och där de är vridna åt endera håll torde vara av akademisk karaktär så på en standardbil med eftermarknadsskivor har det nog ingen betydelse. Jag kollade ju även skivor jag hade och de är då inte Biltema iallafall.

  20. #20
    Biltema verkar inte ha koll på vinklingen i dessa skivor. Kanske att de tidigare inte hade vinklingar och då hade det ingen betydelse och de bytt leverantör utan att veta att de då fått denna nya designen. De borde säljas som vänster eller höger. Det står något på kanten på skivorna. Ska kolla detta imorgon när jag kommer hem om texten skiljer åt. Typ ett L på en och ett R på den andra för vänster eller höger. Är det skillnad ska jag påtala detta för Biltema nästa gång jag är där.

    Jag hade tur och fick en vänster och en höger när jag plockade två förpackningar så där bara. Vad gäller kvaliteten vet jag inte för jag har aldrig bytt skivor på en bil innan. Men håller de samma oerhörda kvalité som deras turboaggregat motsvarande Garrett original (3 500 mil nu med trim) så är de ju ok. *fniss*

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skrapande/gnisslande oljud höger fram 9-5 -99
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-27, 23:29
  2. Samma ballast höger, vänster?
    Av danne_gn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-31, 21:37
  3. Klonkar i både vänster och höger fram
    Av ZeroX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •