Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lättare svänghjul och bättre koppling på B204E i 9000?

  1. #1

    Lättare svänghjul och bättre koppling på B204E i 9000?

    Hej,

    Nu håller jag på att ta ur motorn B204E pga en läckande packbox.
    Motorn härstammar från 9000 -97 och sitter i en super seven och har steg 3.
    Nu är inte kopplingen inte helt helt bra heller, dvs den slirar lite vid hårda högvarvsväxlingar till 5:an så lite vassare koppling hade varit trevligt. Likaså ett lättare svänghjul.

    Funderar på att sätta i en 9-3 Viggen-koppling http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...0_9636721.html och svänghjul Abbott Racing http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=199

    Det borde funka väl?
    Antar att denna kombination bygger lika mycket som original, eller?

    Annan bra kombination?
    // Jocke

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Är det ngt fel på ditt originalsvänghjul? Du kommer få klart bättre svar på gas med lättare svänghjul...när du står och varvar på friläge. Men när du accelererar genom växlarna kommer du inte märka ngn skillnad, möjligen på 1:ans växel om du mäter hundradelar av sekunder. Lätt svänghjul är ett måste i F1, när man jagar inte bara hundradelar, utan också tusendelar för att vinna race:en. Jag ser dock ingen anledning till det på en gatbil. Största effekten är att det blir lättare att få "kärringstopp" om en ovan förare ska köra iväg

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Tack för synpunkterna.
    Sen är ju min bil mer än hälften så tung som en 9000 dvs ~670 kg och ett lättare svänghjul (ca -5 kg) lär ju vara mer positivt för mig än för en standard 9000 på 1.490 kg
    // Jocke

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Förresten, missade att den hade steg 3 trim. Då behöver du annat svänghjul för koppling med större diameter. På min 2,0t satte jag 240 mm svänghjul och koppling. Jäklar vad tanig orig.hjulet såg ut och kändes (mkt lättare) jämfört med Aero-svänghjulet. Jag tänkte att det är nog inte för inte som det var/är så vanligt att folk fick byta svänghjul i samband med kopplingsbyte på 2,0t pga sprickor.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Viggenkoppling funkar finfint ihop med det mindre svänghjulet på 9000 insprutare, och 2.0t. Det är samma svänghjul som används på NG900 och OG9-3. Kör på bara.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Abbott Racing hade längre leveranstid än jag kunde vänta. Dock är Viggen-koppling beställt för där brister det redan.
    Lättare svänghjul blir det till vintern, tack för svar
    // Jocke

Liknande ämnen

  1. Går det montera 9-5 aero koppling på 9000 2,3t svänghjul?
    Av T16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 00:00
  2. Saab 9000 2,3T (170hk) -97 koppling / svänghjul
    Av Krulos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •