Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tech2/tidlås

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Tech2/tidlås

    Hallå

    Brukar jämt börja fundera på kvällen om jag låste bilen eller inte, det är inte bara en natt som jag har gått ut till bilen och kollat. Till saken hör att bilen står ett kvarter bort så det är en liten bit att gå. Klart det är ju alltid mysigt att gå ut å klappa lite på bilen men inte så skoj att bli "mobbad" för det.

    Frågan är om det inte går att programmera bilen med tech2 så att den låser själv efter Xmin om nycklen inte sitter i tändingslåset eller nått sånt.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Antar att det gäller en 900 -97? Då är svaret nej tyvärr, det gäller förövrigt alla Saabar. Däremot finns det andra kul låsfunktioner att trolla fram på nyare bilar såsom att bilen låser sig när man rullar iväg och att när man låser upp bilen på första trycket låser den bara upp förardörren osv. Lite USA marknadsfinesser.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    På SSen går det att programera larmet så att det går igång om man lämnar bilen med nyckeln i tändningen en viss tid. går säkert att programera flera andra kombinationer med techII. Huruvida detta funkar på 9-5an och og9-3an låter jag vara osagt.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Antar att det gäller en 900 -97? Då är svaret nej tyvärr, det gäller förövrigt alla Saabar. Däremot finns det andra kul låsfunktioner att trolla fram på nyare bilar såsom att bilen låser sig när man rullar iväg och att när man låser upp bilen på första trycket låser den bara upp förardörren osv. Lite USA marknadsfinesser.
    Japp precis det gäller 900 -97. Hmm synd. Du verkar ju ha koll på funktionerna, du har inget annat tips på vad man kan göra så man slipper springa å kolla.

    Finns det någon manual att tillgå eller enklare guide för techII.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181

    Re: Tech2/tidlås

    Citat Ursprungligen postat av efji
    Hallå

    Brukar jämt börja fundera på kvällen om jag låste bilen eller inte, det är inte bara en natt som jag har gått ut till bilen och kollat. Till saken hör att bilen står ett kvarter bort så det är en liten bit att gå. Klart det är ju alltid mysigt att gå ut å klappa lite på bilen men inte så skoj att bli "mobbad" för det.

    Frågan är om det inte går att programmera bilen med tech2 så att den låser själv efter Xmin om nycklen inte sitter i tändingslåset eller nått sånt.
    Ditt problem är tvångstankar, har själv det när det gäller att ställa väckarklockan Kollar om jag har ställt den femtioelva gånger efter jag har gått och lagt mig...

    Gör något åt tvångstankarna istället för med Tech2.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Det går att koppla ett "tut-ljud" så att det tutar till vid låsning. Då vet du att den är låst om det tutat.


    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    En lösning skulle vara om du hittar något eftermarknads billarm som har den funktionen. Jag har sett attt det finns billarm som har tidsaktiverad låsning. Och jag antar att det går att montera ett sådant på en ng900 utan större problem.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Antar att det gäller en 900 -97? Då är svaret nej tyvärr, det gäller förövrigt alla Saabar. Däremot finns det andra kul låsfunktioner att trolla fram på nyare bilar såsom att bilen låser sig när man rullar iväg och att när man låser upp bilen på första trycket låser den bara upp förardörren osv. Lite USA marknadsfinesser.
    Nu blev jag intresserad. I instruktionsboken står det att man måste vända sig till saabverkstad. Kan man inte locka fram dessa finesser på annat sätt? Om inte, någon som har koll på kostnaden för omprogrammering?
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460
    jag har en 9k aero -94 den låser sig själv efter en minut eller så om man skulle råkas för låsa upp den när dosan är i fickan.. Vet inte om det är orginallarm dock.
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Ditt problem är tvångstankar, har själv det när det gäller att ställa väckarklockan Kollar om jag har ställt den femtioelva gånger efter jag har gått och lagt mig...

    Gör något åt tvångstankarna istället för med Tech2.
    Ja jag får försöka det. Men det gäller ju min ögonsten så det är inte lätt .

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Hittade detta i en annan tråd.

    http://www.rothskeller.net/steve/saab_options.html

    Verkar som om den efterfrågade funktionen kan lockas fram, i alla fall på en 9-5 av senare modell
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Antar att det gäller en 900 -97? Då är svaret nej tyvärr, det gäller förövrigt alla Saabar. Däremot finns det andra kul låsfunktioner att trolla fram på nyare bilar såsom att bilen låser sig när man rullar iväg och att när man låser upp bilen på första trycket låser den bara upp förardörren osv. Lite USA marknadsfinesser.
    Nu blev jag intresserad. I instruktionsboken står det att man måste vända sig till saabverkstad. Kan man inte locka fram dessa finesser på annat sätt? Om inte, någon som har koll på kostnaden för omprogrammering?
    Tyvärr går det inte på annat sätt än med Tech2:an, och kostnaden varierar stort. Alltifrån gratis via fikabröd till 600 spänn allt beroende på verkstad och vem man pratar med. Jag har kommit undan med en 50- lapp till kaffekassan på verkstaden när jag behövde ha SRS-lampan släckt en gång.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201

    Re: Tech2/tidlås

    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av efji
    Hallå

    Brukar jämt börja fundera på kvällen om jag låste bilen eller inte, det är inte bara en natt som jag har gått ut till bilen och kollat. Till saken hör att bilen står ett kvarter bort så det är en liten bit att gå. Klart det är ju alltid mysigt att gå ut å klappa lite på bilen men inte så skoj att bli "mobbad" för det.

    Frågan är om det inte går att programmera bilen med tech2 så att den låser själv efter Xmin om nycklen inte sitter i tändingslåset eller nått sånt.
    Ditt problem är tvångstankar, har själv det när det gäller att ställa väckarklockan Kollar om jag har ställt den femtioelva gånger efter jag har gått och lagt mig...

    Gör något åt tvångstankarna istället för med Tech2.
    har samma problem som dig med alarm klockan! så jag köpte 2 st utöver den jag redan har! blev ännu värre nu! måste kolla så att alarmet är igång på alla 3 nu!
    Sunshine

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Det går att koppla ett "tut-ljud" så att det tutar till vid låsning. Då vet du att den är låst om det tutat.


    Mvh Patrik
    Får snart snetändning på mitt org. larm på min 9k 96:a.
    Den uppför sig normalt när man låser, dvs. blinkar med blinkern en gång, men när man låser upp den så blinkar den "bara" en gång och ger dessutom ifrån sig ett tut.

    Fan min andra 9k 97:a ger inte ifrån sig ngt. tut utan blinkar tre gånger då man låser upp den.
    Har den uppfattningen att 97:an gör "rätt"....

    Någon som har en idé om vad som e fel?
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Skinkis
    Får snart snetändning på mitt org. larm på min 9k 96:a.
    Den uppför sig normalt när man låser, dvs. blinkar med blinkern en gång, men när man låser upp den så blinkar den "bara" en gång och ger dessutom ifrån sig ett tut.

    Fan min andra 9k 97:a ger inte ifrån sig ngt. tut utan blinkar tre gånger då man låser upp den.
    Har den uppfattningen att 97:an gör "rätt"....

    Någon som har en idé om vad som e fel?
    Det är inte det där "sjölejon på cirkus"-tutet som låter när man låser upp bagagelucklan?
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Citat Ursprungligen postat av Skinkis
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Får snart snetändning på mitt org. larm på min 9k 96:a.


    Någon som har en idé om vad som e fel?

    Hej !


    Fel å fel, bara att plugga in en Tech 2 och justera tills man är nöjd.

    På min 9000 så tutar och blinkar det en gång när jag låser och två blink och tut när jag låser upp.
    Låser jag upp bagagen så tutar det tre gånger.

    Onk onk onk.


    På min 900 har jag bara ett kort blink och tut vid låsning och inget tut när jag låser upp men däremot blinkers lysande i 5 sekunder.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    på min 9000 så är Sälen tystad ..

    Lyser 5sec vid lås och en blink vid låsupp
    2sec lyse vid bagageöppning
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    461
    jo sälljudet menar jag

    Onkar bara två gånger när jag öppnar skuffen så det verkar som ett har "rymt"
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

Liknande ämnen

  1. Tech2
    Av hutterstrom i forum Norrland
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 14:46
  2. Tech2!
    Av Bappaloris i forum Norrland
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 00:01
  3. Nån med Tech2?
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 17:56
  4. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •