Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Nya brombelägg bak OG9-5

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Shit, tagen på bar gärning

    Är inte preskriptionstiden 59månader?


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Inga problem alls med skivorna annat än att de rostar och blir fula.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men det är ju bra med flera synpunkter. Det kan säkert också vara så att de har olika leverantörer och därför skiftande kvalité?!
    Jag är inte sämre Gnällkäring än att jag kan stå för vad jag skrivit.
    De rostar lika illa idag som då låter det som och idag undviker jag denne leverantör mer om jag kan då jag "bränt" mig mer än en gång på att vara dumsnål
    Då var det mycket snack om att skivorna blev skeva vilket jag inte har råkat ut för och då som nu rekommenderar jag inte deras belägg och det var det tråden handlar om idag.

    Men självklart får ni handla vad och var ni vill. Jag köper OEM eller vad jag tror bättre långt mer idag än tidigare och Biltema är en jag undviker, Scandparts (eller vad de hette) ProParts är andra jag undviker.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag visste väl att en så förnuftig herre som HeRmAN hade sett Ljuset, konstigt vore det annars. Välkommen in i Biltema-värmen!

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Det här tycker jag är en bra tråd!
    En sak som man kan byta då man ändå håller på är handbromsvajern om den har dåliga höljen och fryser på vintern.
    På vissa bilar kan bromsskivan sitta fast ordentligt trots man lossat skruven och då brukar jag ta en roterande stålborste och rengöra närmast navet.+våld

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Jag måste ge mig på det här med nu. Mina skivor bak är skeva som *uken.

    Beställde maptuns sats


    EDIT: Är det dags att byta till sommardäck när man bli påpekad av 2 äldre herrar att det är olämpligt att köra med dubbdäck nu


    O jag är oxå nyfiken på vad ni smörjer expandern och de andra delarna till handbromsen med...
    Senast redigerat av Anders1984 den 2016-04-01 klockan 18:44.

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Vissa skriker säkert men jag ser till att det är riktigt rent och sedan ett tunt lager kopparpasta (spray)

    Ja, det är visst dags, har bytt på Gamla Bettan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Tycks dock minnas pinnarna som håller fjädrarna för handbromsbackarna bara går att byta om man tar dän sköldarna. + hjulnaven. Gör inte det om ni kan undvika detta och låt de gamla pinnarna sitta kvar. Brickorna för fjädrarna som håller backarna på plats kan vara knepiga att montera.
    Det går att byta dessa styrpinnar utan att riva sköldar och nav, men det är meckigt, tar tid och risk för att pinnarna går av.
    Mina var på väg att rosta sönder så jag hade inget val. Det går att böja pinnarna lite och med trixande skjuta in dom bakifrån och sedan räta ut dom igen.
    Brickorna som håller fjädrarna som sitter på dessa styrpinnar kan tryckas in med en bra tång och sen vrider man dom till "låst läge". Innan man får in snitsen så finns risken för skrapsår och magsår :P

    De 9-5or jag bytt handbromssats på var det noga att göra rent runt där skivan ska sitta, annars finns risk att det kärvar direkt.
    Efter att man har satt dit skivan och spänt handbromsen med spännskruvarna/expanderskruvarna (titta vid avmontering åt vilket håll de ska sitta) så dra åt handbromsen och släpp. Snurrar inte skivan när du släppt upp handbromsen så är det inte tillräckligt rent bakom skivan eller så kärvar något ex hävarmen.

    Kopparpasta används enbart (rätta mig om ja har fel) inuti spänningsskruven/expanderskruvan och på hävarmens ledpunkter så att den kan röra sig fritt.

    Edit:
    Med rent bakom skivan menar jag givetvis inte enda sidan på själva skivan utan på navsidan där skivan ska sitta
    Senast redigerat av SaabCDE den 2016-04-02 klockan 12:50.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Bra tips med o göra rent navet innan montering och jag smörjer med lite kopparpasta.

    Lägger man även kopparpasta på anliggningsytorna på beläggen?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, det kan man och då såklart anliggningsytan på beläggens kant mot oket, väldigt tunt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, det är visst dags, har bytt på Gamla Bettan
    -4 här i piteå igår. Men torra asfaltvägar sedan länge, mkt irriterande.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Jag bytte backar för ca 4 veckor sen. På en -08 9-5 dock, med det var samma.

    Hävarmen på min var så ihop rostad att jag trodde det var 1 del. Vid demontering och slipande insåg jag att det var 2 delar som ska röra sig när man drar handbromsen. Se till att slipa bort all rost från hävarmen och smörj in den innan montering.

    Pinnen som ska genom fjäder och låsbricka gick att byta genom att dra ut dom bakvägen. Det ser tight och omöjligt ut, men det går!


    Arman

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Ok tack för info.

    Det är tajt för att navet är i vägen antar jag? Om gamla pinnarna inte ser för taskiga ut är det värt o låta dom sitta kvar? Men med ny fjäder o låsbricka

    Hur är det med skivan, ska den smörjas in eller torkas av med något?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Pinnen kan vara kvar om den ser bra ut. Mina hade rostat så pass mycket att dom var jättesmala jämfört mot nya.


    Arman

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nya skivans anliggningsyta mot beläggen rengörs lämpligen med aceton, kemist ren bensin eller CRC Bräkeen för att få bort all olja/fett som skivorna har när de är nya.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Om de inte är rostskyddslackerade (så som ATE original), för då är de torra & bara att montera.

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag byter alltid monteringsdelar till bromsbackarna och har aldrig upplevt det som svårt. Lite tajt är det ju men nå böjande har då inte jag hållit på med. Pinnarna är ju nästan alltid rostskadade om man nu inte vet att de är bytta då.

  16. #36
    Biltemaskivor och belägg runt om sedan en vecka tillbaka men jag är ju dum i huvudet så bortse från detta inlägget!

    PS: turbon är också från Biltema med 3 500 mil nu med steg 1 och steg 2 sedan någon vecka tillbaka.

    Saabshopen säljer visst en skiva fram för 1 340 kr. Köp den för den är säkert 3-4 gånger bättre än den från Biltema. Bak kostar bara 855 kr, rena klippet!

    http://webshop.saabparts.com/9-5-199...sskiva-fram723

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack.
    Finns det något trick för fjädern till bromsoket? Eller ska det bara vara att bända lite med en mejsel så bör den lossna?

    I veckan blir det o sätta igång med det här, önska mig lycka till
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Tack.
    Finns det något trick för fjädern till bromsoket? Eller ska det bara vara att bända lite med en mejsel så bör den lossna?

    I veckan blir det o sätta igång med det här, önska mig lycka till
    Mina fjädrar verkade ha rostat fast i hålen. Ville inte bända med flatskruvmejseln för mycket med risk för att de skulle gå av jämsides med oket. Då hade jag suttit där med ett jädra jobb att få ut det sista ur ett av hålen.

    Jag böjde bara lite utåt i den änden som griper om den yttre delen och tog bort oket. Sen hamrade jag tillbaka när oket var på plats igen.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-04-11 klockan 15:04.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Fjädern lossna faktiskt fint och bytet gick rätt hyfsat men det blev inga nya pinnar då dom var helt OK och omöjliga o få ut
    dock är det något galet med handbromswiren men det blir en separat tråd för det..
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •