Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Imobiliserings Fel" och massa krångel på ng9-3 2003.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -

    "Imobiliserings Fel" och massa krångel på ng9-3 2003.

    Tjena!

    Har tidigare haft lite konsitiga fel med min Saab ng9-3 2003. Anti spinn och sladd slutade fungera tillsamans med ABS och hastighets mätaren dog titt som tätt (Skrivit trådar om alla). Det löste sig utan några ingrepp.

    Men nu när jag var på väg upp till Stugan fick jag upp på SID:en : "Bromsfel Kontakta Verkstad". Provade bromsarna och kollade broms vätskan och hittade inget fel. Så fortsatte åka.

    På vägen hem (dagen efter) Fick jag lite mer meddelanden på SID:en. Om jag kommer ihåg rätt så fick jag de följande: Bromsfel, Antispinn och antisladd ur funktion.
    Så stannade och slog av bilen. När jag slog igång tändningen kom det upp "Imobiliserings fel Starta igen" och bilen vägrade att starta. kollade felkoder med en OBD2 läsare som jag har i telefonen(Blåtand) och fick upp felkoden P0600. Bilen startade igen och vi fortsatte utan problem.

    Vad kan felet vara ?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Byt batteri! Många skumma fel kan fixas med det.


    /Christian
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av jonathanle97§ Visa inlägg
    - kollade felkoder med en OBD2 läsare som jag har i telefonen(Blåtand) och fick upp felkoden P0600. Bilen startade igen och vi fortsatte utan problem.

    Vad kan felet vara ?
    Deler av WIS tekst for P0600 00: "T8 har saknats på bussen. Felkriterier: Ingen kommunikation med CIM och TCS/ESP under 1,4 s.".

    Så her er det muligheter for at det kan være noe med CIM ("Imobiliserings fel Starta igen") eller TCS/ESP ("Bromsfel, Antispinn och antisladd ur funktion.").

    Selv om ett inngangsvilkår (kriterium for satt feilkode) er at batterispenningen skal ligge innenfor området 6 - 18 V, er det et godt tips å tenke på batteriet; sjekk av spenning med/uten lading, og når startmotor går. Eller alternativt bytte det om du ikke får gjort dette, og det er gammelt (nok).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Defekt Cim-modul och/eller dåligt batteri brukar ge upphov till allehanda skumma elfel typ de du beskriver.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    Ok. Batteriet är ganska nytt köpte det för ca ett halvår sedan på Biltema. Tror ni man kan få ett nytt då ? Dom har ju 4 års garanti på dom.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Börja med att konstatera om natteriet är dåligt. Antingen genom att mäta upp det, eller genom att byta till ett som du vet är fräscht. Om det då visar sig vara dåligt så får du ta det därifrån.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •