Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kupéfläkt pulserar sen dör NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21

    Kupéfläkt pulserar sen dör NG9-3

    Hej!

    Jag har en saab 9-3 från 2005 och för någon vecka sedan så slutade kupéfläkt funka helt. Jag bytte fläkten för typ tre år sedan till någon eftermarknads och den har fungerat ypperligt fram tills nu. Jag tog ut den och kopplade på den direkt till 12v och den funkade bra då så trodde då det var styrenheten (regulatorn) så beställde en ny från maptun och satte in.

    Detta är styrenheten som jag köpte: https://www.maptunparts.se/varme-ven...ab-9-3-ii.html

    Nu så startar fläkten när man starta bilen men den pulserar upp och ner i hastigheten och efter en kort stund (10-20s) sen stänger den av sig helt. Detta händer varje gång man stänger av bilen helt och sätter på den igen efter en liten stund.

    Smörjt kontakten med 5-56 och även tagit upp säkringen och smörjde dens kontakter med. Inga av dem såg speciellt oxiderade ut.

    Det första jag skulle kunna tänka mig är att den nya styrenheten inte kommer överens med eftermarknadsfläkten men den förra styrenheten gick i flera år med den ju. Det andra jag kan tänka på är att nya styrenheten är defekt från fabrik.

    Vet inte riktigt vilken riktning jag ska ta nu utan att bara köpa nya delar och sätta in och hoppas det löser sig men inte riktigt den vägen man gärna tar...

    Någon som har någon idé på vad det kan vara?

    Med vänliga hälsningar
    Robin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Update:

    Jag har provat med min gamla kupéfläkt (orginal) och det är samma fel med den.
    Ska se om jag kan få en ny styrenhet från Maptun och se om det är problemet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Final update (förhoppningsvis):
    Jag satte in den nya styrenheten i ens polares bil och blev samma symptomer då med men fungerade med hans styrenhet. Köpte en begagnad orginal och satte in ikväll och nu fungerar det som det ska igen!

    Passade på att borra ett hål längst ner på fläktkåpan för kondens att rinna ner i och även smörja fläkten lager med 5-56 och sen klisterolja mer ytligt för att skydda från fuktintrång. Hade redan blivit rätt rostigt på bara 3 år sedan jag bytte ut kupéfläkten.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedalen pulserar OG9-3
    Av Las Peras i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 14:42
  2. Pulserar i exp.kärl, NG900 Turbo
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •