Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Turbobyte och fix med 9-5 Aero 06

  1. #21
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kompressordiagram för lite olika aggregat. Kurvorna har plottats för B235 med ~420Nm ~320hk. Gröna kurvan gäller normalt atmosfärstryck vid havsnivå, 1013mbar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av snurrbo Visa inlägg
    Varför smidda och inte t5 kolvar?
    Det funkar det också, jag har båda varianterna men vill man ha marginaler som TS säger så ger nya smidda mer av det än begagnade T5

    Citat Ursprungligen postat av cheffer Visa inlägg
    Ny kamkedja med spännare och löprullar till drivremmar. Inte pga något rasslar eller är dåligt utan mer bara för det ingår i en motorrenovering.

    Lite drygt 27000 mil i skrivande stund. Har fått fylla på ca 1,5 liter olja på knappa 2 månader nu och jag kör inte jättemycket.

    För min plånbok så låter det som receptet för bilen skevar rejält.
    Först så skulle jag ta tag i oljeförbrukningen och det är säkert det som är tanken med turbobytet men kolvringsproblem eller ev. läckage det brukar kunna också vara vid 27kmil.
    Renoverar du motorn med ny kamkedja rekommenderas absolut ett komplett kit där även allt för balanskedjebyte ingår, den löper större risk att haverera än kamkedjan.
    Och om det renoveras, packboxar på veven, o-ringar pickup och tryckrör, oljepump, rengöring av tråg och pickup och helst även kontroll/byte av kolvringar men då man ändå har isär skulle jag ta kolvbytet redan då.
    Då blir motorn redo för nästa steg.
    Att pilla med allt runtomkring blir som att sätta gummisnoddar på en vattenmelon, hur många törs du sätta dit?

    Skall det vara en bruxbil är det väl viktigare med låg oljeförbrukning och driftsäkerhet än bling hologram och LED?
    Köp LED på aliexpress eller ebay ist. för ockerpriserna på SC så du får pengar över till vettiga saker

    SC's beräkningar och jämförelser på IC är mot original som duger när min mamma gör en omkörning, inte mer.
    Jag skulle jämföra mot andra eftermarknads IC för att se vilken som uppfyller målen. Skillnaden visar sig när man pressar hårt och länge, dvs. det är styrt av körsättet.
    Och vem designar en IC utan CAD? Det är väl dyrare att beräkna på räknesticka och rita på papper nu för tiden?
    Papper på verkliga tester och erfarenheter från folk värderar jag högre än floskler på en hemsida som säljer blingringar till allt och alla, t.o.m lastbilar.

    Att laborera med bränsletrycket har Brisse förklarat så det ger jag mig inte in på och han har dessutom väldigt god koll på den biten.
    Att frångå beprövade metoder på en bruxbil förstår jag inte.
    Deka 630cc alt. 875cc är ju dessutom flera som har mappat och har erfarenhet av. E85 ger dessutom en mycket trevlig karaktär.

    Och du nämner det inte men jag skulle på en bruxbil med de milen lägga minst 20kkr på chassi/bromsar för att konceptet skall hålla.

    Och vi/jag vill ge dig goda råd innan du går något, tro inte annat.
    Och om du skulle välja Maptun för att mappa så skulle jag prata med Bengtsson innan du spenderar några pengar för att få bekräftat på att ditt recept når ditt mål.
    Motornord har jag inte använt på ca 15år men det har säkert någon du kan prata med om samma saker, Robban på Nordic Dalarna är en tredje.
    Goda råd är dyra, Värdera dem högt!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det kanske inte var riktat mot mig, men jag vill ändå säga att riktiga smidda kolvar tål mer och är MYCKET lättare än de stora tunga T5-kolvarna.
    Absolut, stämmer nog.
    Den ekonomiska fördelen med t5 kolvar är dock stor då de endå uppfyller dina krav med marginal?

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  4. #24
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Deka 630cc alt. 875cc är ju dessutom flera som har mappat och har erfarenhet av.
    Siemens är prisvärda och beprövade, men ID725, ID850 och till och med ID1000 ska ha bättre låglastegenskaper enligt de som testat båda alternativen. Smakar det så kostar det dock. Om man beställer fyra ID1000 från USA så går det på en bit över 4000kr. Fyra styck Siemens 630 eller 875 från svenska återförsäljare går på ~2500-2800kr. Generellt så ger större spridare sämre låglastegenskaper, men ibland så kan uttrycket "du får vad du betalar för" ha lika mycket betydelse

    Dock så vill jag påstå att samtliga av dessa är för stora för 320hk på bensin. De minsta, alltså Siemens 630 kommer ligga omkring 70% duty cycle som max. Dimensionerar man på rätt sätt så bör man hamna mellan 80-90%.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Nørrebro København Danmark
    Inlägg
    27
    Medlem#
    9992
    Herlig påske læsning. Mange tak for i gider gøre det så detaljeret så en amatør Dansker også forstår det :-)

    Jeg er selv i gang med et motor projekt T7 med 9000 2,3 kort bund. Jeg skal købe nye stempler (det er en i blok) og er i tvivl om, jeg skal købe lette smedede/plejlstænger eller om, jeg bare skal købe 9000 stempler. Jeg satser på +400Hk

    Venlig hilsen og god påske

    Claus
    Venlig hilsen Claus Lind fra Danmark
    Glad ejer af 2001 9-3t nu T 3dør (Projekt)
    Glad ejer af 2005 9-3 1.8t Sports Sedan
    Proekt Opel Gommodore A 1969 coupe med 305cui Chevrolet V8

  6. #26
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vid de varvtalen som man oftast kör dessa motorer på så har väl inte vikten så stor betydelse, men kan man få ner vikten på de rörliga delarna samtidigt som man ökar hållfastheten så är det ju trevligt. Om inte annat så kan det ge lite rappare motorkaraktär. Original vevstakar är smidda, och tål 400hk, men de är tunga, och bör därför inte användas om man tänkt höja varvtalsspärren mycket.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Skulle väl personligen tycka att smidda Wössner kolvar eller etc är något overkill på en 320 hk 2.3:a...Satt själv i valet och kvalet mellan Wössner och T5 för min gräns på 380-400hk. Körde på T5.

    T5 kommer vara overkill också på den maskinen, så lägg pengarnas om blir över på att byta ut alla vakuum slangar, EVAP etc, då dom efter 27k mil lär vara rätt så trötta...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-26 klockan 09:44. Anledning: dubblerad post
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Förstår hur du resonerar Renjaveln, antar att du också tycker att receptet är lite skevt?

    Kullagrad turbo, "exotiska spridare", kraftigt förhöjt bränsletryck, standard motor...

    Liknade uppdateringsnivå på samtliga delar, ev. lite högre och det är byte av delar som kostar mycket.
    åssa resten av bilen då såklart med bromsar och chassi.
    Men Lycka till med projektet, hoppas vi får följa det i en projekttråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Men herregud, du läser ju inte.. Motorn har inget läckage, det är genomgånget och som jag också sagt så är alla vaccumslangar bytta och även annat smått och gott kring motorn, vilket du sett om du läst tidigare inlägg. Oljeförbrukningen och turbon går ju liksom lite hand i hand, och kan jag få en fin kullagrad turbo för ungefär samma pengar som någon vanlig glidlagrad 18t som jag ska hålla på att byta avgashus på och meka med bara för att den ska hamna i närheten av samma prestanda och vara bolt on så känns det liksom lite onödigt och då lägger jag hellre på några hundra och får en turbo som dessutom klarar lite mer om jag skulle få för mig att ha mer effekt en dag. Sedan kommer nog blocket få sitta kvar medans kolvarna byts, ser ingen anledning i dagsläget att byta några packningar där då det inte är något läckage. Visst kan det vara dåliga kolvringar/oljeringar som bidrar en del till förbrukningen också men de ska som sagt bytas framöver och det är många tecken som pekar mot att turbon är största boven i dagsläget. Toppen däremot lär ju få nya ventiltätningar runt om och bli rejält rengjort och kanske få lite putsade kanaler.

    När jag säger byta kamkedja med glidskenor och allt där till så menar jag just det, allt där till, säljs ens kit utan kedjan till balansaxeln? Självklart så byts allt!

    Att kolvbytet kommer senare har har ekonomisk-strategiska skäl och det är därför jag kollar här hur safe det är att åka då jag vet att t7 kolvarna är klena. Känns btw rätt överflödigt att göra kontroll av kolvar och kolvringar på helt nya smidda kolvar. Och nej, ska inte köpa några beggade t5 kolvar, dels ingen garanti och sedan är de även tyngre och finns mycket bättre smidda som håller lika tätt men har mindre friktion med coatade ytor. Och vem fan byter kolvar utan att rengöra tråg och sil? Du pratar som att jag skulle bygga en 600 hästars motor när jag bara ska göra en väldigt basic motor egentligen med lite egna lösningar på, just för att jag vill se hur de fungerar. Kalla det nyfikenhet, ingenjörskap eller idioti, det är ditt val

    Att jag vill ha en bruksbil som ser fräsh ut och ger ett fräsh intryck med LED belysning och hologram emblem under dörrarna istället för en tråkig spollampa, hur hur det bilen mindre till en bruksbil? Det ena utesluter inte det andra. Det gör att jag trivs bättre med bilen och något som jag tänkte göra ändå. Efter att ha pratat med SC så kommer jag få ett paketpris där på allt med belysning, IC och avgas. Är jag inte nöjd med offerten jag får, så kollar jag väl vidare. Annars så handlar jag därifrån. Är det någon här som har bevisat att det är en dålig iC de säljer? Isf vore ju det något att ta upp här men ingen gör det utan alla säger att det är skit, men ingen anledning till varför det är skit, förutom att samma butik även säljer några kromkapslar som folk kan sätta på sina fälgar. Här är f.ö lite mer data på ICn, som inte är SCstylings egna siffror.. http://www.do88.se/sv/artiklar/bigpa...5-2002-09.html. Är do88 trovärdiga nog, jag menar, de är ju iaf sponsorer till SM vinnare inom motorsport och har klättrat snabbt från ingenstans till ett av de största företagen på marknaden för silikonslangar. Det handlar som sagt om en 320 upp till 350 hk bil, inte 600+ och rekommendationen jag fått från dig är en IC som jag inte vet ett dugg om, förutom att den är flera tusen kr dyrare redan innan nya slangar som jag ändå tänkt byta då 27k mil gör sitt på slangar och de börjar bli lite hårda. Inte ens yttermåtten på ICn du länkade vet jag och än mindre hur den presterar.

    Det med bränsletrycket har vi ju redan rätt ut ganska bra Det är säkert mycket du inte förstår men jag gillar att testa nya grejer. Därför hade jag en moped på 84,5 kubik med förlängd slaglängd och etanoldrift på tiden då det begav sig eller för den delen att jag har en rx7 med wankelmotor som sommarbil. Inte heller direkt de vanligaste koncepten men det är lite spännande och kul Och några så stora spridare har jag inte nytta av, det är som sagt inget 5-600 hk projekt och andledningen till att jag tog upp ID var att jag har för mig att de hade en mindre modell än deras 750cc men misstog mig och den diskussionen är avslutad, det blir inget med ID spridare även om det kan bli så att jag kör lite högre soppatryck men förmodligen så blir det rätt likt original, med bättre anpassade spridare bara så får jaga rätt på spridare som ger den bästa spraybilden och liggger kring 85% duty cykle vid 330 hästar. Bensin blir det iaf, det är jag rätt säker på då jag inte orkar med den höga förbrukningen som E85 medför samt att det skitar ner tanken och spridarna vid långvarigt bruk (Du har ingen aning om hur många spridare jag ultraljudstvättat bara för att folk kört sina biopower bilar på endast etanol). Priset är dessutom nu för högt för att det ska vara ett argument för att använda e85 och vinsten på min planerade motor är inget att prata om med så låg effekt och höga toleranser. Dessutom är e85 värdelöst på vintern, kallare än 5 minus så startar inte bilen men du har rätt i att det ger en trevlig gång.

    Chassit är inget som den här tråden handlar om och du vet därför inte vad som är gjort där och i vilket skick chassit är i. Bussningar etc är t ex finfina, detsamma gäller stab-stag och styrleder är fasta och inget glapp i några hjullager. Skulle tippa att föregående ägare varit och bytt lite där redan som det ser ut. Om det är något att klaga på så är det lite ytrost på främre nedre bärarmarna. Vad som jag står närmast att byta i chassiväg är stötdämpare och fjädrar, har dock inte gjort något val på vilka jag ska välja än då de som sitter där fungerar bra tills vidare och är helt utan läckage. Men oroa dig inte, det blir inget skit.. Lär landa på något H&R kit eller kanske om jag får en bra deal genom några kontakter på öhlinare. Bromsar ska jag faktiskt byta nu i samband med turbobytet då skivorna fram börjar bli lite trötta så tar jag och byter ut allt med en gång Men det blir nog en diskussion med PEAN sweden om det, om jag inte bara köper nya originalgrejer och bara byter ut lite slangar för att få bort den där lilla svampigheten som 9-5or har i bromspedalen. Och jo, det är ett kännetecken för 9-5orna. Inte att bromsarna är dåliga, de är helt okej men responsen i pedalen är inte direkt snabb. Har jobbat på auktoriserad SAAB verkstad och är utbildad servicetekniker så har varit i och ur ett par stycken, men har aldrig hållit på att trimma dem så därför är jag här och kikar med er

    Det är troligast att jag går med Motornord, just pga de håller till i närheten och jag känner flera av deras kunder som är mycket nöjda med resultaten. De har även en facebooksida där de brukar lägga ut lite roliga bilar som de mappat och effektmätt, lite skoj kuriosa. Dock är jag inte helt 100 på hur de är med SAABar och därför har jag också tankar på att låta Maptun eller som du säger Nordic göra jobbet med mappning.


    Som sagt, mitt mål är inte så högt och jag vet att det inte är lättaste vägen att nå det men jag vill ha ett trevligt slutresultat och det kommer bli en process där jag inte gör allt på en gång utan stegvis. Sedan rent allmänt påståendet om att lägga minst 20k på chassi och bromsar för att konceptet ska hålla, vad exakt är det som 60-70 extra hästkrafter skulle knäcka? Nya bromsar, lite värre belägg och hårdare slangar samt vettiga däck och såsmåningom coilovers. Många verkar ju vara väldigt noga med att kunna lägga 30-40k på ett chassi och sedan köper man några skitdäck som bilen sedan ska få rulla på, då är dom där pengarna slängda i sjön redan.

    Och det är som sagt planer än så länge och jag är tacksam för respons Men just vad jag frågat om i tråden har jag inte fått så mycket till svar på dock.
    Senast redigerat av cheffer den 2016-03-26 klockan 15:46.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Haha lol. Jag har inte ens varit här och skrivit och ni har redan bestämt er för vilka kolvar och av vilket märke jag ska köpa xD Lustigt hur det funkar.. Att jag väljer smidda kolvar framför t5 är för jag vill ha nytt med viss garanti och de är även lättare än några t5 kolvar så det är mindre intern friktion och samtidigt mindre belastning på lagerytor. Att det kostar några kronor extra mot för t5 kolvar gör mig INGET. Jag vill ha en stabil motor.

    HeRmAN: Igen, vem har pratat om standardmotor. Du snackar om ett skevt koncept med standardmotor samtidigt som du pratar med en annan medlem om att jag funderar på att använda "för stabila kolvar" :P Seriöst?
    Senast redigerat av cheffer den 2016-03-26 klockan 15:24.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Förstår hur du resonerar Renjaveln, antar att du också tycker att receptet är lite skevt?

    Kullagrad turbo, "exotiska spridare", kraftigt förhöjt bränsletryck, standard motor...

    Liknade uppdateringsnivå på samtliga delar, ev. lite högre och det är byte av delar som kostar mycket.
    åssa resten av bilen då såklart med bromsar och chassi.
    Men Lycka till med projektet, hoppas vi får följa det i en projekttråd
    Sedan när blev kullagrad turbo något dåligt? Får ett bra pris på den så varför välja något annat? Du har uppenbarligen inte läst tråden om du inte sett att ID spridarna är ute ur bilden och du måste ju ha missat redan första inlägget om du pratar om standard motor.

    Är ute efter en stabil motor, så jag köper hellre smidda kolvar och har ett innandöme på motorn som är stabilt för 4-500 hästar lätt men åker med mina ~3-330 hästar säkert. Att jag sedan är villig att lägga lite pengar på att få det att hålla och bli som jag vill ha det kanske kan ses som skevt av vissa.

    Projekttråd kommer det nog inte bli, är ingen höjdare på att uppdatera såna och den enda personen här som bemött mig på ett trevligt sätt är Brisse, så suget av att hålla fler trådar igång på det här forumet är ju inte jättehögt Du t ex är ju extremt duktig på att ta ut saker i förväg. "vet" hur dåligt skick mitt chassi är i och att jag inte tänker byta bromsar och inte funderar på annat än "exotiska spridare" och konstiga bränsletryck och snacka skit med andra användare.

    För sista gången:
    ALLA VACCUMSLANGAR ÄR BYTTA
    EVAP BYTT
    MAGNETVENTIL ÄR NY
    DUMPVENTIL ÄR NY
    TÄNDKASSET ÄR NY
    BRÄNSLEFILTER ÄR NYTT


    Enda läckaget jag kan hitta från motorn är ett litet läckage vid ventilkåpan, det efter att ha motortvättat flera gånger för att just kunna hitta såna saker. Kan bifoga några bilder på motorutrymmet om du vill så kan du ju avgöra hur hårda dessa 27k mil varit mot bilen.

    Ursäkta min ton men det är inte speciellt trevlig ton på forumet här heller direkt och de förutfattade meningarna är många. Sedan verkar läsförståelsen inte vara på topp heller då jag får skriva samma saker om och om och om och om och om och om igen.

    Och ang CAD på intercooler så är de flesta ebay/kina intercoolers bara ihopsatta och inte räknade på alls, så jag skulle säga att flertalet på marknaden är gjorda utan CAD. Att du sedan sågar ner på en IC du inte vet något om som dessutom har medföljande siffror och CAD ritningar förvånar mig en aning. Även om jag också tycker att priset är förvånansvärt lågt för en IC som verkar så pass bra på papper så litar jag ändå hyffsat på do88.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-26 klockan 15:59. Anledning: dubblerad post

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kullagrad turbo är självklart bra, ingen har påstått något annat och jo jag har läst tråden.
    Om tonen missuppfattas ber jag om ursäkt, vi finns inte får att dissa något utan för att med den erfarenhet vi sitter på tillsammans tipsa om olika saker.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av cheffer Visa inlägg
    18t som jag ska hålla på att byta avgashus på och meka med bara för att den ska hamna i närheten av samma prestanda och vara bolt on
    Byta avgashus? Nej, det behöver du inte. Du köper givetvis en som redan har rätt avgashus, och då är det verkligen 100% bolt-on med undantag för mjukvara. Det kan man inte säga om en GT28. Vad jag vet så är det bara flänsen mot grenröret som passar. Inloppsrör till kompressor, och anslutningen mot downpipen passar inte.

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Byta avgashus? Nej, det behöver du inte. Du köper givetvis en som redan har rätt avgashus, och då är det verkligen 100% bolt-on med undantag för mjukvara. Det kan man inte säga om en GT28. Vad jag vet så är det bara flänsen mot grenröret som passar. Inloppsrör till kompressor, och anslutningen mot downpipen passar inte.
    Jo, det är ju sant men då ökar ju även priset och helt plötsligt blir den dyrare än vad en jag kan få GT2860 för. Okej, det är inte vad GIK sagt till mig iaf, har blivit lovad en 100% bolt on sånär som på vatten och oljerör men det får jag ju dubbelkolla isåfall. Du har inga tankar angående GT2860R mot GT2860RS i övrigt? Och även mot 18T, vilken av dem skulle ge tidigast laddtryck och snabbast spoolup i dina tankar?

    Kan också tillägga att planen är att köpa ny downpipe och frontpipe med turbobytet för att förbättra andningen.

    Vill ha det klarlagt också att jag pratar om originalturbos, inga kopior alltså utan riktiga märkesturbos med garantier så det är klart när man talar priser.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kullagrad turbo är självklart bra, ingen har påstått något annat och jo jag har läst tråden.
    Om tonen missuppfattas ber jag om ursäkt, vi finns inte får att dissa något utan för att med den erfarenhet vi sitter på tillsammans tipsa om olika saker.
    Varför då prata om det som det vore galenskaper? Jag har ju sagt att jag får bra pris på dem så den ekonomiska biten är ju irrelevant vilket jag tycker att jag gjorde klart rätt tydligt.

    Okej, då vet jag och godtar ursäkten. Jag uppskattar samlad erfarenhet och tips med upplever inte hur ni levererar den är speciellt bra här, iaf vissa.

  15. #35
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av cheffer Visa inlägg
    Varför då prata om det som det vore galenskaper? Jag har ju sagt att jag får bra pris på dem så den ekonomiska biten är ju irrelevant vilket jag tycker att jag gjorde klart rätt tydligt.

    Okej, då vet jag och godtar ursäkten. Jag uppskattar samlad erfarenhet och tips med upplever inte hur ni levererar den är speciellt bra här, iaf vissa.
    "Galna" idéer har vi alla och efter lite diskuterande brukar det bli rätt bra.
    Att man ibland tar till i överkant för man för bra priser är sällan dumt men det är inte heller alltid bra, eftertanke är bättre än att handla på impuls, det brukar bara straffa den egna plånboken även om man har råd med det.
    Men jag tror nog detta kommer att bli ett bra projekt ändå.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    "Galna" idéer har vi alla och efter lite diskuterande brukar det bli rätt bra.
    Att man ibland tar till i överkant för man för bra priser är sällan dumt men det är inte heller alltid bra, eftertanke är bättre än att handla på impuls, det brukar bara straffa den egna plånboken även om man har råd med det.
    Men jag tror nog detta kommer att bli ett bra projekt ändå.
    Jo det är ju sant också men om vi bortser från mina bränsletrycks planer som inte kan ske ändå för ID gör för stora spridare så är väl ändå receptet ganska "normalt"? Jag menar, jag får en GT2860RS som ska vara bolt on för ca 7k, eller en GT2860R för strax över 6k vilket ändå är väldigt bra priser på nya original garrett snurror. Visst att de är liite större, men det ger mig även en fördel i värmespridningen, insugsdelen blir inte varm även om man skulle pressa på ett tag. Vad jag undrar är hur dessa snurror beter sig jämfört med t ex original och hur mycket lagg jag har att vänta om något. Därför är jag också och nosar lite på ett pulsavstämt grenrör, bara för dedär lilla extra även om det blir ett par tusen till. Det här kommer säkert störa någon men jag kommer även byta till ny lambdasond och lmm i samma veva samt nolla styrenheten, får be någon vän på en saabverkstad att fabriksåterställa den. Just för att allt ska fungera rätt och mätvärden ska vara så exakta som möjligt. LMM har jag haft en tidigare felkod på som visserligen inte kommit tillbaka men det är känslig elektronik och har rätt schysst rabatt på mekonomen och lambdasonder blir täckta och mindre exakta med tiden. Jag kommer även att förbättra jordningen där jag kommer åt med bättre kvalité på kablar och kabelskor samt sätta spänningsstabilisator så tidigt på + sidan som möjligt. Just för att undvika dippar och toppar i spänning som kan ge Trionicen sämre förutsättning att arbeta. Sedan är det ju lite nice och känns lite "exklusivare" med innerbelysning som t ex inte fladdrar när man startar bilen eller varvar.

    Jag kan säga såhär. Har haft ett antal bilar som bruksbilar och hittills har alla svikit mig, de två som jag lämnat helt original har definitivt svikit hårdast. (En merca 200 sänd från djävulen och en 940 turbo, lättryck som fick för sig att slänga ut en vevstake en morgon påväg till en korpenmatch.. Har även haft några andra och för mig är än så länge SAABen den bästa brukisen, även om förbrukningen inte är lägst och den inte är roligast att köra (bmw vinner på bägge de etapperna) så är den himla skön att åka i och dessutom rätt bra motorvägsprestanda redan original. Nu vill jag göra min bil utav det och då gör det mig inget att det kanske ses som en lite dålig investering (jag menar, skulle du sett kostnadssiffrorna för rx7an eller mopeden min så skulle du väl svimma) då det inte direkt ses som investeringar som jag kommer vinna tillbaka i penningvärde utan jag vill ha det så bra som möjligt helt enkelt. Därav de lite "udda" lösningarna och att det är lite "overkill" för ett såpass lågt satt effektmål men faktum är att jag gärna lägger några kronor extra på motorn och det runtikring om det gör att jag kan lita på den som det vore en ny original och med det så ingår ju även nya lager då kolvarna kommer bytas.

    Som du kanske ser så är det inte riktigt impuls Utan det har gått ner en del tankar i detta och det är kul att ni svarar och kommer med synpunkter. Men en sak du kanske kan svara på är hur mycket stryk klarar lådan? Jag kör rätt lugnt och så och en massa rivstarter och så. Vet att en riktig diff kan rädda lådan i många situationer men ungefär när börjar det bli dags att tänka i de banorna? Som sagt så är det ju en bil jag trivs med och nog kommer ha kvar ett bra tag så tillslut kommer det att sitta en diff där bara för att minska "tourqe steer" och vägegenskaperna blir lite bättre.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Rekommenderar en 20T för 6250 kr.
    http://slturbo.com/uppgraderingsturbo/

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Men blir inte lagget stort med en 20T? jag tror det var nåt som TS ville undvika
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Sorry missade helt att du bytt slangar och EVAP. Hade dock aldrig köpt nya smidda värsting kolvar för den låga effekten...T5 kolvar kommer hålla precis lika bra som dessa Wössner herrarna med den låga effekten som du planerar, men även för 450-500hk. Jag har själv gjort samma resa som dig Cheffen, men skillnaden är att jag ska uppåt mycket mera pulvermässigt. Dyrare smidda saker hade varit en självklarhet för mej också, men först över +450 hk och uppåt dock. Men visst, har man pengar att slösa så varför inte?

    Annars är ju väghållningen ett hett tips som andra säger..Original 9-5 chassi är inte mycket att hurra över normalt och speciellt inte efter 27k mil, men även när man börjar trimma smått.

    Jag började min resa med att slänga i steg 1 först samt Bilstein B8 dämpare, Maptun sänkfjädrar samt nya PF bussningar överallt. Sen bytte jag ut alla bromsskivor och belägg samt gamla växellänkaget och la i en bättre växellådsolja innan jag ens började att fundera på mera pulver. Bilen har en nu en tighthet som till och med imponerar hårt på Saab killarna som normalt servar bilen..

    Efter steg 1 så uppgraderade jag Garrett agget mot TD04 15t (Aerosnurra) med kungskobra. Vid +270hk så slängde jag ut original spridarna och la in Siemens Dekka 875cc samt slängde ut original avgassystemet och la till 3"DP med 200 cell racekisse som avslutade med 2,5" resten av vägen. Sedan blev det rejäl IC från do88. Detta toppades vid +300hk med sportluft filter samt modifierad luftbox. Nu är motorn komplett med helt ny kam och balanskedja samt alla nya packningar och så då T5 kolvar + kammar.

    Det hela krönte jag med ny racekoppling från Sachs som klarar +570nm.

    Sista nu är en Mitsu 19t#6 snurra för att ta mig sista biten. Gillar 100% bolt on samt att Garret snurrorna är inget för mej då det är mera bök och stök för en marginell ökning mot Mitsu aggen..Dessutom kommer bilbesiktningen se tämligen direkt att bilen inte är original under huven med Garret...Något som inte syns alls idag utöver att bilen är sänkt samt kromat avgasutsläpp.
    Senast redigerat av Renjaveln den 2016-03-27 klockan 03:37.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    20T är billet, Brisse kan nog svara på om det är stor skillnad mot ett 18T eller 19T.

Liknande ämnen

  1. Frågor kring turbobyte från vanlig till aero
    Av MarcusJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-13, 02:27
  2. Turbobyte Saab 9-5 Aero -04
    Av Hiawatha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 17:57
  3. Mindre ladd i 900 t16 Aero -84 efter turbobyte
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 11:18
  4. turbobyte
    Av niklas hammargren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •