Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: NG9-3 Motorlampa tänd eller inte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    NG9-3 Motorlampa tänd eller inte?

    Jag har en 93 -08 som igår fick lite fnatt. När jag skulle iväg så när jag satte i nyckeln så fick jag först ett pling-plong ljud fast inget meddelande om varför bilen plingade till. Meddelandet "systemkontroll" blev aldrig ok heller, utan var precis som om något hängt sig. När jag skulle vrida om nyckeln så ville först inte rattlåset släppa heller utan jag fick försöka ett par gånger innan nyckeln till slut kunde vridas om. Då ville inte bilen starta helt död. På tredje gången så funkade allt som vanligt igen och har därefter aldrig krånglat. Men det jag nu funderar lite över är att motorlampan lyser även efter att systemkontrollen blivit ok och slocknar inte förrän motorn går igång. Har det alltid varit så och jag inte tänkt på det förrän nu och att lampan inte slocknar förrän motorn går igång, eller är det något som behöver kollas upp?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hur är skicket på batteriet? Det är min första misstanke då NG9-3 är kinkiga
    Därefter så skulle jag rekommendera att läsa ut ev. felkoder med Tech2
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Bytte batteri i höstas så det skall förhoppningsvis vara ok. Får väl ragga tag på någon som har en Tech2:a i närheten av Göteborg.

    Har du någon koll på när motorlampan skall släckas i normala fall?
    Senast redigerat av JiBe den 2016-03-25 klockan 13:21.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ja, ng9-3 är väldigt kinkig med batteriet. Jag hade flera skumma spontana elfel, rattlåsfel kör in till kanten, backvarnaren fortsatte pipa trots att tändningen slogs av, ett fåtal spontana pling-plong-ljud utan något medelande. Nytt Tudor TA770 installerades för knappt två veckor sedan och hittills har inget skumt elfel visat sig.

    Det vore intressant att förstå varför bilarna är så här känsliga. Kan det vara en cell som håller på att ge sig och fått förhöjd inre resistans som gör att störnivåer på olika ställen i elektroniken ökar. Dålig avkoppling av logikspänningar? Undrar hur de olika bussarna är konstruerade och vilka störmarginaler som finns? Troligen hopplöst tidsödande att rota i utan tillgång till kretscheman. I WIS finns ju bra överordnade beskrivningar och scheman mellan alla burkar men jag hittar inget om innehållet i burkarna. Avsaknaden av den informationen är väl helt naturlig för där ska ju ingen bilverkstad in och rota.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av JiBe Visa inlägg
    - Har du någon koll på när motorlampan skall släckas i normala fall?
    Den skal ved normale tilfeller slukke først når motoren starter, slik den gjør på vår MY2009
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613
    Tack och bock för den infon, norrbagge. Blev bara så osäker på om när lampan egentligen brukar slockna när jag väl började tänka på det. Men då vet jag att den delen är ok i alla fall

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Samme her; så lenge alt er normalt tenker jeg ikke så mye over det, noe jeg måtte gjøre her. Det er dessuten beskrevet i WIS.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •