Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eftermarknadsstereo/navi till ng9-3 2007-

  1. #1
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Eftermarknadsstereo/navi till ng9-3 2007-

    Nån som testat denna och kan dela med sig av sina erfarenheter?

    http://www.iceboxauto.com/saab-93-93-5-c016-saab

    0002937_saab-93-93-5-c016-saab.jpeg

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Jag satte nyss in en dubbel-din-stereo i min ng900, och funderade då på en Android-enhet (inte just den du länkade till) Läste mig då till att det var vanligt med en uppstartstid på runt 40 sekunder, vilket gjorde att jag valde bort dessa enheter.
    I stället föll mitt val på Pioneer sph-da120, som stödjer Apple CarPlay och Android Auto. T.ex. finns då Spotify tillgängligt i HU. Däremot finns ingen cd/dvd-läsare.
    Monteringskit för dubbel-din till nyare Saabar finns ju lite varstans.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Eftermarknadsstereo till 9-3 2007 och senare

    Finns det nån som är bra men inte kostar en förmögenhet eller kräver en massa kabeladaptrar för att koppla in med tanke på rattknappar mm?

    Såg den här som jag inte sett tidigare och påstås funka med rattknapparna. Ingen Navi inbyggd men det behöver jag inte.
    http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-93-...pY~Rr6&vxp=mtr
    Nån kanske t.o.m. har den monterad och kan berätta hur den är?

    Finna det andra för rimliga pengar som är bra?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Ser ju bra ut.

    No-name kinagrejor har ju inte ett suveränt kvalitetsrykte men de blir väl bättre och bättre antar jag. Om den håller allt vad den lovar så ser den ju lovande ut.

    Vi har en Pioneer AVH-X2500BT i våran. Tror den kostade strax under 2000:- men den kräver adaptrar samt monteringsram då så då är det ju lite mer. Dock är ju inte adaptrar SVÅRT att montera, det är ju bara en extra klump mellan stereo och bilens kablage.

    En grej som vore intressant vore nån stereo med "app-stöd" för Android så att man t ex kunde få in Google maps/navi i enheten utan att den för den sakens skulle behöver ha egen inbyggd GPS. Fanns ingen vettig när vi köpte (lite drygt 3 år sen kanske) men det kan ju ha hänt saker på den fronten.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Flärke Gideå
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Question Byte till eftermarknadsstereo, NG9-3 -09

    Nygammal medlem med problem vid stereobyte.

    Försöker mig på att byta ut huvudenheten till en eftermarknadsstereo 2din, och behålla rattfunktionerna och originalförstärkaren.
    Bilen är en 9-3 linear -09 med Premium 150 ljudsystem.
    Har köpt ett monteringskit som skulle vara "plug and play" , men det är det verkligen inte för mig.

    Kitet är http://www.connects2.com/Product/ProductItem/CTKSA01

    Med de sakerna inkopplade kan jag inte starta stereon utan att tändningen är på, på oem kunde man starta stereon även om inte tändningen var på.
    Hur kopplar man för att det ska fungera utan att man står utan ström när man ska iväg?

    Det är bara rattknapparna för vol+- och seek upp/ner som jag får till att fungera.
    Knapparna för "Call" och "Hang up" på ratten reagerar inte, eller "hang up" är ju samma knapp som CLR och det funkar ju.
    Undrar om det är något som behöver kompletteras med eller programmeras eftersom det inte varit telefon i bilen tidigare?
    Hur kan man veta vilken typ av mobilförberedelse det finns i en -09, vad har jag i min bil?


    Enligt http://www.connects2.com/Product/ProductItem/CTSSA001.2 ,så ska den läsa canbus (I-bus).
    Är det någon på forumet som har någon ide om vad felet är?
    Hur har ni gjort som fått det till att fungera.
    Tacksam för hjälp.
    Senast redigerat av flarkebo den 2019-01-07 klockan 20:20.

  6. #6
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Byta till eftermarknadsstereo NG9-3 -07

    Hej,

    Vill byta stereo till nåt med android auto.
    Ringde BRL och fick rekomenderat lite grejer som inte känns helt rätt.
    Min Saab är en biopower 1.8t, tillverkad 2007 men verkar vara modell 2008. Har "nya fronten".
    Dessa grejer sitter i idag (bilder) och jag har högtalare i framdörrarna.
    Vill inte byta några högtalare och vill bara ha nåt plug and play.
    BRL rekommenderade följande kit:
    https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...vt-system.html
    Men det känns som att jag borde ha detta:
    https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...-9-3-2005.html

    Nån som kan hjälpa en total n00b till vad jag behöver för att sätta in en stereo och behålla rattkontrollerna samt original slutsteg/högtalare?

    Har googlat hela dagen och bara blivit mer förvirrad.
    Senast redigerat av rodak den 2021-04-19 klockan 17:08.

  7. #7
    Sugmotor rodaks avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ser att min tråd slogs ihop med en annan som jag tidigare läst.
    Blev inte klokare men nu har jag beställt lite grejer och återkommer om det funkar eller om bilen brinner upp

    Tänkte se om man kan få upp mikrofonen vid belysningen men visar sig att min bil inte verkar förberedd för tel0 eller tel1 om jag inte är helt ute och cyklar. Hittar iaf ingen UHP kontakt på höger sida bakom panelen.

    Jag har kablar upp men ingen mikrofon vid belysningen så tänkte smyga upp stereons mikrofon där uppe. Någon som kan svara på var dessa kablar kommer ut och isåfall om man kan koppla på en mikrofon här och sedan in i nya stereon? Har en kontakt med 2 trådar och en med 3 trådar som inte är anslutna.

    Visst kan jag ha mikrofonen från stereon någon annanstans men känns snyggast att gömma den där uppe.

  8. #8
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Hej
    Jag köpte en Pioneer 5000 någonting och var tvingad att köpa den dyra kabelsatsen. Fick hjälp av BRL att få till den rätt, var inte helt lätt. Mikrofonen satte jag först vid innerbelysningen där jag provade att sätta den bakom plastluckan men ljudet blev för dåligt. Fick flytta den så jag satte den utanför och där funkar den fint. Går hyfsat lätt att dra kabeln upp till taket.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-05-02 klockan 12:25. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Uppdatera kartor till navi/stereon till Saab, 9-5 2007.
    Av Glidaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-02-13, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •