Som rubriken lyder, får köra typ 1,5mil innan nålen går upp till normal temp... kan det vara termostaten el temp givare?
/Peter
Som rubriken lyder, får köra typ 1,5mil innan nålen går upp till normal temp... kan det vara termostaten el temp givare?
/Peter
Senast redigerat av Nordvall72 den 2016-03-23 klockan 21:05.
Välkommen till STCS Peter
Termostaten är första misstänkta felkälla, börja med byte av den.
Enkelt och relativt billigt
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Vad har du i tanken? E85, diesel eller BF95/98?
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Tror inte det är Diesel "Saab 9-3 Vector SS 2,0t -08", gissar på BF95
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Såg det nu. Diesel har jag annars sett i annan tråd kan ta lite tid. E85 tar lite tid det med. 6 liter olja med effektiv oljekylare gör ju sitt för motortemp, enligt samma tråd det med.
http://forum.saabturboclub.com/showt...-p%C3%A5-ng9-3
Ska testa hur lång tid min tar, med E85 i tanken när jag åker hem.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
På min andra saab (9-3 2,8TR) så stiger nålen då jag kört några km... en helt annan motor förvisso...men jag tycker att 1,5 mils körning ska det ju inte behöva ta innan nålen når normal temp...
- - - Uppdaterad - - -
Tack
Ja det lutar åt att byta termostaten...
var sitter termostaten?
Saab 9-3 Aero SC 2,8TR -09
Saab 9-3 Vector SS 2,0t -08
Termostatbyte är kanske tveksamt, jag bytte på min och det blev ej bättre. Motortempen går ej över 79 - 80 gr under färd så termostaten öppnar inte.
Se i den här länken
http://forum.saabturboclub.com/showt...pp-i-motortemp
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Byter man termostaten vet man att det är schysst, tittar man i tråden bka refererat till så finns ju ingen lösning vad jag kan se men för den skull tycker jag inte man skall försöka med det enkla.
Och man behöver inte byta, det funkar att ta ur den och koka den i varm vatten och kontrollera när den öppnar med en termometer.
Gör det någon skillnad om ni stänger av värmen helt alt öppnar värmen fullt?
Och jag skulle rekommendera att läsa tempen via OBD och inte bara titta på visaren i instrumentklustret om inte NG9-3 kan visa den i någon meny/info
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Det ser ut som bka's grafer visar att den öppnar efter 40min här
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Kan tillägga nu att det tog 11 minuter att uppnå motortemp. Då var 5 minuter 50-70 km/h, resterande 6 minuter kö på Essingeleden.
Sida 276 i instruktionsboken
Bensinmotor, 1,8l (1,8i) 4,25 liter
Bensinmotor, 2,0l (1,8t-2,0t) 6,0 liter
Bensinmotor, V6 6,0 liter
Dieselmotor 4,3 liter.
- - - Uppdaterad - - -
Oljekylarens funktion har jag ingen aning om, saxa bara den infon från den andra tråden, där någons mek vädrat sin åsikt.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-24 klockan 16:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras