Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med Temp mätare 9-3 2,0t -08

  1. #1

    Problem med Temp mätare 9-3 2,0t -08

    Som rubriken lyder, får köra typ 1,5mil innan nålen går upp till normal temp... kan det vara termostaten el temp givare?
    /Peter
    Senast redigerat av Nordvall72 den 2016-03-23 klockan 21:05.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Peter

    Termostaten är första misstänkta felkälla, börja med byte av den.
    Enkelt och relativt billigt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Vad har du i tanken? E85, diesel eller BF95/98?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tror inte det är Diesel "Saab 9-3 Vector SS 2,0t -08", gissar på BF95
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Såg det nu. Diesel har jag annars sett i annan tråd kan ta lite tid. E85 tar lite tid det med. 6 liter olja med effektiv oljekylare gör ju sitt för motortemp, enligt samma tråd det med.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-p%C3%A5-ng9-3

    Ska testa hur lång tid min tar, med E85 i tanken när jag åker hem.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  6. #6
    På min andra saab (9-3 2,8TR) så stiger nålen då jag kört några km... en helt annan motor förvisso...men jag tycker att 1,5 mils körning ska det ju inte behöva ta innan nålen når normal temp...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS Peter

    Termostaten är första misstänkta felkälla, börja med byte av den.
    Enkelt och relativt billigt
    Tack
    Ja det lutar åt att byta termostaten...
    var sitter termostaten?
    Saab 9-3 Aero SC 2,8TR -09
    Saab 9-3 Vector SS 2,0t -08

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Termostatbyte är kanske tveksamt, jag bytte på min och det blev ej bättre. Motortempen går ej över 79 - 80 gr under färd så termostaten öppnar inte.
    Se i den här länken
    http://forum.saabturboclub.com/showt...pp-i-motortemp
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Byter man termostaten vet man att det är schysst, tittar man i tråden bka refererat till så finns ju ingen lösning vad jag kan se men för den skull tycker jag inte man skall försöka med det enkla.
    Och man behöver inte byta, det funkar att ta ur den och koka den i varm vatten och kontrollera när den öppnar med en termometer.

    Gör det någon skillnad om ni stänger av värmen helt alt öppnar värmen fullt?
    Och jag skulle rekommendera att läsa tempen via OBD och inte bara titta på visaren i instrumentklustret om inte NG9-3 kan visa den i någon meny/info
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Såg det nu. Diesel har jag annars sett i annan tråd kan ta lite tid. E85 tar lite tid det med. 6 liter olja med effektiv oljekylare gör ju sitt för motortemp, enligt samma tråd det med.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-p%C3%A5-ng9-3

    Ska testa hur lång tid min tar, med E85 i tanken när jag åker hem.
    På en sådan modern och miljövänlig bil så ska det sitta termostat till oljekylaren :P Så oljan går bara igenom oljekylaren när den blivit riktigt varm, säkert runt ~95*

    dock köper jag att 6liter olja tar en bra stund att få varm
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det ser ut som bka's grafer visar att den öppnar efter 40min här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Byter man termostaten vet man att det är schysst, tittar man i tråden bka refererat till så finns ju ingen lösning vad jag kan se men för den skull tycker jag inte man skall försöka med det enkla.
    Och man behöver inte byta, det funkar att ta ur den och koka den i varm vatten och kontrollera när den öppnar med en termometer.

    Gör det någon skillnad om ni stänger av värmen helt alt öppnar värmen fullt?
    Och jag skulle rekommendera att läsa tempen via OBD och inte bara titta på visaren i instrumentklustret om inte NG9-3 kan visa den i någon meny/info
    Ska testa att slå av värmen helt för att se om det blir ngn skillnad...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    På en sådan modern och miljövänlig bil så ska det sitta termostat till oljekylaren :P Så oljan går bara igenom oljekylaren när den blivit riktigt varm, säkert runt ~95*

    dock köper jag att 6liter olja tar en bra stund att få varm
    Är det så mkt som 6liter olja i en 2,0t?

  12. #12
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kan tillägga nu att det tog 11 minuter att uppnå motortemp. Då var 5 minuter 50-70 km/h, resterande 6 minuter kö på Essingeleden.
    Sida 276 i instruktionsboken
    Bensinmotor, 1,8l (1,8i) 4,25 liter
    Bensinmotor, 2,0l (1,8t-2,0t) 6,0 liter
    Bensinmotor, V6 6,0 liter
    Dieselmotor 4,3 liter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    På en sådan modern och miljövänlig bil så ska det sitta termostat till oljekylaren :P Så oljan går bara igenom oljekylaren när den blivit riktigt varm, säkert runt ~95*

    dock köper jag att 6liter olja tar en bra stund att få varm
    Oljekylarens funktion har jag ingen aning om, saxa bara den infon från den andra tråden, där någons mek vädrat sin åsikt.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Nordvall72 Visa inlägg
    Ska testa att slå av värmen helt för att se om det blir ngn skillnad...

    - - - Uppdaterad - - -





    Är det så mkt som 6liter olja i en 2,0t?
    Yes, Bensinarna har 6L och dieseln runt 4,3-4,5L vill jag minnas
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Yes, Bensinarna har 6L och dieseln runt 4,3-4,5L vill jag minnas
    Ok...

    - - - Uppdaterad - - -


    Ok då är det nog inget fel på den... Det är frugan som oftast kör bilen och när jag kört den så har jag jämfört den med V6:an den når ju normaltemperatur betydligt snabbare ...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-24 klockan 16:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Coupe temp mätare 9-3 -02
    Av gravol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-17, 23:45
  2. temp o tryck mätare
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 21:49
  3. Skramlande temp mätare..
    Av mazone i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 17:42
  4. Avgas temp mätare
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •