Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Montera twinpipe og9-3

  1. #1
    Sugmotor phphilips avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Montera twinpipe og9-3

    Hej!

    Jag ska montera avgassystem halvsatsen från speedparts :
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...s/063-dh6.html

    Är det någon här som har erfarenhet av montera dubbla ljuddämpare på en 9-3 og?

    Att spoilern måste bearbetas förstår jag men jag har inte haft tillfälle att kolla under bilen..
    Finns det något fäste under för den andra ljuddämparen eller är det svetsjobb som gäller?

    Har ni andra tips och tricks så får ni gärna slänga in det i denna tråd.
    Ha det gott!
    //Philip
    Saab 900 S -92
    Saab 9-3 Sport -02

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Flexdelen på röret framför det du ska byta tål bara lite böjning, 5 grader max tror jag det är. Palla upp under det röret innan du demonterar så att du inte råkar böja för mycket. Skarven framför bakre dämparen satt rejält fast på min. Enklast är att såga av röret framför bakre dämparen. Jag monterade Maptuns halvsats med enkel bakre dämpare. Där var det enklast att börja monteringen bakifrån då bakre dämparen sitter i tre fästpunkter. Ser ut att vara tre fästpunkter per dämpare på ditt system också.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor phphilips avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24
    Okej det är bra att veta, ska vara försiktig med flexröret
    Hoppas att jag kan få loss röret helt, tänkte slänga på det på en annan bil jag har får köpa lite extra wd40.
    Ja det ena röret verkar ju ha standardinsättningen iaf, men den andra tror jag bara har 2st (en fram och en bak).
    Får kanske bli så att jag pluggar den andra röret till en början tills jag ser hur det ser ut under och kan planera utifrån det.

    Sen funderade jag på om det finns någon smart lösning med en list eller liknande, för när jag sågar upp hålet i spoilern kommer det ju inte se så bra ut.
    Saab 900 S -92
    Saab 9-3 Sport -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Kollade i WIS, kom ihåg rätt, max 5 grader böjning av flexdelen står det.

    Jag demonterade avgassystemet utan att såga. Ville ha möjlighet att återmontera det gamla vid ev problem, helt i onödan visade det sig. Skarven framför bakre ljuddämparen var kraftigt hoprostad. Jag använde omväxlande wd40 och Biltemas rostlösare, väntade till nästa dag och bankade en halvtimme, upprepade några gånger. Det tog nog ca tre timmar totalt att få loss bakre ljuddämparen. Bättre med såg. Skarven framför främre dämparen delade på sig helt utan problem. Du kanske har bättre tur med två års mindre rost
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor phphilips avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24
    Jag hoppas verkligen det, stod under bilen idag och kikade lite.. Ser faktiskt inte ut som att det är så stora angrepp på röret med rost, det ska nog gå finfint att ta bort. Jag såg däremot att det blir lite problem på högersidan när det nya utblåset ska monteras. Det sitter ju en krok och inte riktigt någon bra fästpunkt för upphängningen på den sidan. Lyckades få en helt ok bild över läget
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 900 S -92
    Saab 9-3 Sport -02

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av phphilip Visa inlägg
    Jag hoppas verkligen det, stod under bilen idag och kikade lite.. Ser faktiskt inte ut som att det är så stora angrepp på röret med rost, det ska nog gå finfint att ta bort. Jag såg däremot att det blir lite problem på högersidan när det nya utblåset ska monteras. Det sitter ju en krok och inte riktigt någon bra fästpunkt för upphängningen på den sidan. Lyckades få en helt ok bild över läget
    Vad är kroken till för egentligen?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Världens minst lästa bok talar om att denna krok är till för bogsering!

    Per L

  8. #8
    Sugmotor phphilips avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24
    Haha okej, men den borde väll gå att kapa bort utan att besiktningen märker det?
    Saab 900 S -92
    Saab 9-3 Sport -02

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Gäller det din 9-3 Sport i signaturen så kan du ändå inte använda kroken för bogsering utan att förstöra ditt kjolpaket, så ta bort den du.
    Har för mig Sport har samma kjolar som Aero och då är det omöjligt att fästa något i den kroken utan att linan går rakt igenom bakkjolen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Montera Twinpipe 9-3 SC
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 15:26
  2. Få ner ljudnivån, montera twinpipe??
    Av 2hazard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 00:11
  3. To Have , Or Not To Have Twinpipe....!
    Av hempel i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 23:42
  4. Twinpipe
    Av DeMaG i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 14:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •