Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: OG9-5 Ingen olja i slangen från vevhusventilatinen...?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    OG9-5 Ingen olja i slangen från vevhusventilatinen...?

    Kollade min gamla vevhus ventilation från -02 om det var fri lejd i gångarna och till min förvåning så fanns det knappt tillstymmelse till olja. Är det normalt, ska det inte komma lite olja den vägen? Är det något annat som är vajsing på?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Dags att lägga in en signatur så slipper du missa att ange bilmodellen även om vi kan gissa i detta fall
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Ok. Hittar inte var man lägger in signatur just nu... men det är ju en 9-5 2.0t -02 och vevhusventilationen är inte uppgraderad.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Här finns en tråd om hur du redigerar signaturen!

    Vilken slang är det du kikar i?
    Och det viktigaste är att ventilationen fungerar, inte att man har senaste versionen även om det är den allmänna inställningen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Det är främst slangen från ventilkåpan.
    Det går ju en liten rackare från samma ställe med backventil. Attans vad jag fick blåsa hårt för att få igenom luften. Gör den verkligen någon nytta...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Det är främst slangen från ventilkåpan.
    Det går ju en liten rackare från samma ställe med backventil. Attans vad jag fick blåsa hårt för att få igenom luften. Gör den verkligen någon nytta...
    Kolla då upp backventiler och slangar, det är vanligt med fel på båda delarna. Det ska inte behöva blåsas hårt.

    Om motorn inte har fungerande vevhusventilation så får man följdskador som tenderar att sluta med haveri, motorn tål i längden inte att gå utan fungerande vevhusventilation.

    Att uppgradera vevhusventilationen är ett behändigt sätt att laga en trilskande vevhusventilation. Det finns en slang som saknas i satsen, passa på och byt den också.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-03-22 klockan 21:47.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    87
    Det är nog vanligt att överskatta hur högt tryck man kan fixa att blåsa med.
    Kommer någon över 0,2 bar är det en prestation, 0,1 - 0,15 bar är rimligt om
    man använder kindmusklerna med stängd luftstrupe, trycket från lungorna är lägre.

    Dagens bidrag till "allmänt onödigt vetande"!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 325
    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    Det är nog vanligt att överskatta hur högt tryck man kan fixa att blåsa med.
    Kommer någon över 0,2 bar är det en prestation, 0,1 - 0,15 bar är rimligt om
    man använder kindmusklerna med stängd luftstrupe, trycket från lungorna är lägre.

    Dagens bidrag till "allmänt onödigt vetande"!
    Inte alls! Grymt bra o veta! Antar att det är rätt många inklusive mej själv som faktiskt använder "blåsmuskeln" (tolka som ni vill) för o testa backventiler m.m.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det ska inte behöva blåsas hårt.
    +1

    Blås/sug i en ny så lär man sig hur de skall vara!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Ska kolla upp backventilen, men det är väl den stora slangen som tar hand om majoriteten av gaserna och som inte innehöll nästan någon olja. Det måste väl vara ett gott tecken i alla fall, eller har någon avvikande åsikt...vad kan vara normalt för en Saab som gått 26000 mil?

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Att det inte är olja i slangen är lite som att titta i tankpåfyllnadsröret efter många år, det är tyvärr inte fyllt med bensin trots att många kubikmeter passerat där.
    Oljan skall återvinnas via oljefällan till motorn, att det inte är olja i slangarna tyder på att oljan evakueras som tänkt.

    Har du inte gjort det redan så läs på hur systemet skall fungera m.m.
    Titta in i Göran Larssons kök
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Det är bra alltså. Tack för svar...
    Jag kommer ihåg förr i världen när man kollade lite om motorn var skapligt tät, och öppnade locket på ventilkåpan och i vissa fall så stänkte det ut olja, men det kanske funkar annorlunda med dagens motorer? Därav min undran.
    Saab 9-5 2.0t 2002

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Det är bra alltså. Tack för svar...
    Jag kommer ihåg förr i världen när man kollade lite om motorn var skapligt tät, och öppnade locket på ventilkåpan och i vissa fall så stänkte det ut olja, men det kanske funkar annorlunda med dagens motorer? Därav min undran.
    Nja, snarare så att det inte äger något. Man måste kolla att slangarna inte är igensatta och inte läcker, speciellt om man använder "äkta" helsyntet (PAO-baserad) olja så murknar slangarna med tiden och upphör att fungera.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Olja i slangen från intercooler
    Av Nikon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 15:43
  2. Olja på slangen från IC
    Av bosnafly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:42
  3. Ska det vara olja i slangen mellan IC och tryckrör?
    Av Dahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 23:23
  4. Skumma spån å olja i slangen direkt efter IC
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •