Kollade min gamla vevhus ventilation från -02 om det var fri lejd i gångarna och till min förvåning så fanns det knappt tillstymmelse till olja. Är det normalt, ska det inte komma lite olja den vägen? Är det något annat som är vajsing på?
Kollade min gamla vevhus ventilation från -02 om det var fri lejd i gångarna och till min förvåning så fanns det knappt tillstymmelse till olja. Är det normalt, ska det inte komma lite olja den vägen? Är det något annat som är vajsing på?
Dags att lägga in en signatur så slipper du missa att ange bilmodellen även om vi kan gissa i detta fall
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ok. Hittar inte var man lägger in signatur just nu... men det är ju en 9-5 2.0t -02 och vevhusventilationen är inte uppgraderad.
Här finns en tråd om hur du redigerar signaturen!
Vilken slang är det du kikar i?
Och det viktigaste är att ventilationen fungerar, inte att man har senaste versionen även om det är den allmänna inställningen.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det är främst slangen från ventilkåpan.
Det går ju en liten rackare från samma ställe med backventil. Attans vad jag fick blåsa hårt för att få igenom luften. Gör den verkligen någon nytta...
Kolla då upp backventiler och slangar, det är vanligt med fel på båda delarna. Det ska inte behöva blåsas hårt.
Om motorn inte har fungerande vevhusventilation så får man följdskador som tenderar att sluta med haveri, motorn tål i längden inte att gå utan fungerande vevhusventilation.
Att uppgradera vevhusventilationen är ett behändigt sätt att laga en trilskande vevhusventilation. Det finns en slang som saknas i satsen, passa på och byt den också.
Senast redigerat av Långmilare den 2016-03-22 klockan 21:47.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det är nog vanligt att överskatta hur högt tryck man kan fixa att blåsa med.
Kommer någon över 0,2 bar är det en prestation, 0,1 - 0,15 bar är rimligt om
man använder kindmusklerna med stängd luftstrupe, trycket från lungorna är lägre.
Dagens bidrag till "allmänt onödigt vetande"!
9-5 2.0t SC BioPower -05
Extrainstrument, fiol + säckpipa
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ska kolla upp backventilen, men det är väl den stora slangen som tar hand om majoriteten av gaserna och som inte innehöll nästan någon olja. Det måste väl vara ett gott tecken i alla fall, eller har någon avvikande åsikt...vad kan vara normalt för en Saab som gått 26000 mil?
Att det inte är olja i slangen är lite som att titta i tankpåfyllnadsröret efter många år, det är tyvärr inte fyllt med bensin trots att många kubikmeter passerat där.
Oljan skall återvinnas via oljefällan till motorn, att det inte är olja i slangarna tyder på att oljan evakueras som tänkt.
Har du inte gjort det redan så läs på hur systemet skall fungera m.m.
Titta in i Göran Larssons kök
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det är bra alltså. Tack för svar...
Jag kommer ihåg förr i världen när man kollade lite om motorn var skapligt tät, och öppnade locket på ventilkåpan och i vissa fall så stänkte det ut olja, men det kanske funkar annorlunda med dagens motorer? Därav min undran.
Saab 9-5 2.0t 2002
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96