Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: OG9-5 Aero -00 lågt laddtryck?

  1. #1
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119

    OG9-5 Aero -00 lågt laddtryck?

    Upplever bilen som aningen slöare eller är det en inbillning?

    Laddet pendlar mellan 0.7-0.9. Är inte det lite lågt för en Aero?

    Tankurlufningssystemet är pluggat enligt konstens alla regler för länge sedan.

    Klipp 1.

    4ans växel ~75 km/h 2100rpm. Fullgas några sekunder, ett fortsatt gasande kan ibland få mätaren att jobba sig närmare 0.9, men bara ibland.


    Klipp 2.

    3an växel ~67km/h 2500rpm. Här ter sig laddtrycket som tidigare.

    https://www.youtube.com/watch?v=D39ygMvNsIU


    ---

    Bilen har idag gått 29k mil, ryker inget nämnvärt vid gaspådrag, tar olja men är troligtvis pga otät oring runt oljepump samt kolvringarnas livscykel börjar tröta.

    Frågan är väl, är detta för lågt laddtryck? den går ju inte på grundladd iaf. Utan håller sig runt 0.7-0-9 bestämt, svajande.
    Senast redigerat av LedsenPojke den 2016-03-22 klockan 20:51. Anledning: Bäddat in video1

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    My00 ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Saab 9-5 aero årsm 2000

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Trionic7 som styrsystemet heter i din bil styrs inte via laddtryck utan går efter luftmassa och så länge begärd luftmassa uppnås så är allt ok.
    Så att gå efter laddtryck blir fel då styrsystemet kan kompensera allt mellan 0.9-1.4bars laddtryck för att uppnå begärd luftmassa
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Hur kollar jag att den begärda luftmassan uppnås? Finns gott om laddtrycks-trådar så jag letar tips dagligen.

    Men borde inte de flesta 9-5 aero (98-02) ladda snarlikt i bar ändå? menar dom vill väl alla ha samma luftmängd. ja om förhållanden är snarlika. Men du säger att runt 0.9-1.4 är vanligt? min är ju lite under i laddtryck än det.

    Att det svajar lite måste jag klura på med..

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Man kan se det på bilens p-bus via olika serviceverktyg.
    Sett över skick på vakuumslangar samt att WG och AV håller tätt?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Dessutom kan man inte vara säker på att den mätare man satt dit visar rätt!
    Speciellt billiga mätare för 100-150 kr kan man förvänta sig visar varierande mycket fel. I och för sig kan man nog räkna med att mätarna visar mest rätt mitt på skalan där ditt maxtryck ligger.

    Inte ens min VDO-mätare för runt 1000 kr visar bättre än +-0,1 bar över hela skalan.

    Ett bra sätt att se hur laddtrycksmätaren visar är att skaffa sig opensid för då kan man se i SIDen hur högt laddtryck bilelektroniken tycker att man har. Efter att ha tätat motorn insugningssystem på lämpliga ställen kopplar jag in min kompressor och kan trycksätta insugningssystemet med varierande tryck. Då kan man jämföra trycket som SIDen visar (som då kan anses vara "rätt") med trycket som den extra turbotryckmätare man monterat visar

    Per L

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av LedsenPojke Visa inlägg
    Hur kollar jag att den begärda luftmassan uppnås? Finns gott om laddtrycks-trådar så jag letar tips dagligen.
    Turbomätaren som sitter inbyggd i instrumenthuset visar luftmassaflöde på bilar med Trionic 7. På just din bil så är det 530mg/c när den ligger på gränsen mellan vitt och gult, och 1025mg/c när den ligger på gränsen mellan gult och rött. När den bottnar är det 1813mg/c.

    Vid full gas så ska din bil få 1030mg/c mellan 3500-4000rpm, och över 4000rpm dalar det gradvis neråt för att avsluta vid 867mg/c vid 6000rpm. Jämför du det med siffrorna ovanför så inser du att turbomätaren ska upp och ta lite på det röda på medelhöga varvtal, och kommer gå ner mot mitten av gula på höga varvtal.

    Att laddtrycket ligger på 0.9bar ser jag som normalt. Titta på kompressordiagrammet nedanför så ser du att det stämmer. Linjerna är plottade för just din bilmodell. Den gröna linjen gäller normalt atmosfärstryck 1013,527mbar och som du ser så är den till och med lite under det du får på din mätare (0,8bar istället för 0,9bar).
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-23 klockan 11:18.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Ett bra sätt att se hur laddtrycksmätaren visar är att skaffa sig opensid för då kan man se i SIDen hur högt laddtryck bilelektroniken tycker att man har.
    Fast att läsa av ett värde som varierar är mindre enkelt utan bör mer ses som en indikation på om det ser ut som det brukar.
    Logging är det enda rätta för att se vad motorstyrsystemet tror att tryck, flöde m.m. är

    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    ...kopplar jag in min kompressor och kan trycksätta insugningssystemet med varierande tryck. Då kan man jämföra trycket som SIDen visar (som då kan anses vara "rätt") med trycket som den extra turbotryckmätare man monterat visar
    Ja, om man använder sig av en manometer med kända avvikelser samt dess onoggrannhet , dvs. en kalibrerad mätare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag läser inte av ett värde som varierar eftersom jag trycksätter bilens insugningssystem från min kompressor. Då kan jag lägga trycket på ett konstant värde och jämföra SIDens värde med den extra laddtrycksmätaren jag har monterat in. Och på så sätt kan jag se hur mycket "fel" den extra mätaren visar.

    Eller menar du att bilens angivna laddtryck i SIDen skall anses som felaktigt? Det kan ju vara möjligt men eftersom bilen styr insprutningen mha bla detta värde så tycker jag att man kan anse att SIDens värde är "rätt". Åtminstone i denna tillämpning.

    Eller tänker jag fel?

    Per L

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    I det exemplet tror jag utan att veta att din kompressors visare är mindre korrekt än bilens/SID visningen.
    En kalibrerad mätare är alltid en god referens (även som referens till däcktrycksmätare).

    Tittar du på atm tryck i OpenSID kan man se på ett hum att den verkar vara ganska korrekt om man ser till vad det är för väder och kanske kan jämföra med en barometer.
    Jag skulle nog i ditt fall snarare använda bilen som "rätt" för att se hur mycket fel mätaren på din kompressor visar.
    Av de mätare du nämner är nog SID/Bilens egen mätare minst avvikande och kompressorns mest avvikande, den extra törs jag inte uttala mig om.
    Och jag har en extramätare i min äldsta 9-5 men använder det för att hålla koll på avvikelser från vad den brukar visa, överslängar och liknade, graderingen är ointressant.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Från ett datablad tillhörande en typisk MAP-sensor:

    Allowable Pressure Error

    The total output pressure error for Delphi Manifold Absolute Pressure/Manifold Air Temperature Sensors includes error due to linearity, hysteresis and ratiometricity.
    Man kan t.ex. avläsa att om givaren visar 102kPa så ligger det verkliga trycket någonstans mellan 100,3kPa och 103,7kPa.

    Självklart är det ganska höga krav på dessa eftersom de används av motorstyrsystemet till många kritiska funktioner, och dess noggrannhet påverkar t.ex. bränsleförbrukning, avgasutsläpp, prestanda och pålitlighet hos en motor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-23 klockan 15:00.

  13. #13
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Vad står Mg/c för?

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    mg = milligram
    c = combustion

    Alltså: Milligram luft per förbränning
    Senast redigerat av Brisse den 2016-03-23 klockan 18:29.

  15. #15
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Nu är jag säkert ute och cyklar men... via "Torque" kan man få fram MAF värden i g/s. Är detta av någon nytta?

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Luftmassamätaren jobbar med gram per sekund. Motorstyrdonet tar emot signalen och räknar om det till gram per förbränning eftersom det är en mer användbar enhet för de beräkningar som görs i motorstyrdonet när t.ex. bränslemängd ska räknas ut.

    Du kan själv räkna om g/s till mg/c genom att använda följande formel:



    MAF = luftmassaflöde i gram per sekund
    rpm = varvtal i varv per minut
    1000 för att göra om gram till milligram
    60 för att göra om minuter till sekunder
    2 eftersom det är två förbränningar per varv i en fyrcylindrig fyrtaktare

    Förenklar man formeln blir det:

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-23 klockan 22:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Tack brisse för tiden du lagt ner på att förklara saker.

    edit/ och ni andra i tråden med

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LedsenPojke den 2016-03-23 klockan 21:08.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Eller så kollar man efter luftläckage

    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-23 klockan 22:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Nu har jag hittat en sak som inte står rätt till..



    Det här är vakumslangen till broms-servot va? det är alltså brevid spjällhuset jag är och filmar. Röret går ner till insuget.

    Tips på hur man fixar denna koppling smidigast? och detta kan väl mycket väl påverka mitt laddtryck.. Känns inte bra för bromsverkan heller.

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Kollade på laddtryck på min gamla bil när den var orginal.

    260 hk mjukvara och fmic laddtryck max ca 0.9 sen med varvtal sjunker ca 6000 rpm till kring 0.7-0.8
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 B2x5
    Av taz_tommy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •