Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: ABS-lampan tänds vid kraftig acc (9k M/98)

  1. #1
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507

    ABS-lampan tänds vid kraftig acc (9k M/98)

    Hejsan!

    Har upptäckt att ABS lampan börjat tändas lite nu och då på vår bil de senaste dagarna. Har vart ute och försökt provocera fram det och upptäckte då att den tänds om man accelererar kraftigt på 1:an, men den har även tänts när jag kört i gupp.

    Har läst genom FAQn som finns och även andra trådar på temat ABS-lampor som tänds men ingen verkar haft exakt samma fenomen som jag. Jag har ingen multimeter så jag har inte kunnat Ohm-mäta kablaget men jag kanske måste ta och införskaffa en och göra det... (duger den här??) Vad tror ni, det känns väl mest troligt att det felar på nåt av framhjulen eftersom det verkar ha samband med acceleration och mest troligt då en givare???

    Fan jag vill helst klara mig från att lämna in bilen på Saab och få givare och allt utbytt, gjorde det på förra skutan och det gick på 2805:- Hoppas på att hitta ett glapp nånstans som kan fixas med lite eltejp, ett par buntband eller lite 5-56 och lite glatt humör
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Tjena!

    Det låter som om det skulle vara en givare som glappar!
    Den mätaren duger allt till att mäta givarna. Du vet hur du mäter dom eller?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  3. #3
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av AeroBoy
    Tjena!

    Det låter som om det skulle vara en givare som glappar!
    Den mätaren duger allt till att mäta givarna. Du vet hur du mäter dom eller?
    Jo jag tror mig ha listat ut hur jag ska mäta via FAQn. Under baksätet samt i akvariet, det trista är väl att man måste hissa bilen och ta loss hjulen för att mäta själva givaren... Vet dock inte riktigt hur jag hittar givaren när hjulet väl är väck men det kanske är uppenbart när man väl står där. Jag menar den bör väl synas, jag vet hur den ser ut.

    Det blir lustigare och lustigare iaf. Idag har vi kört bilen två vändor, först tändes inte lampan alls under en färd på 3 mil. Nästa gång så slocknade den aldrig från att vi startade bilen tills vi var hemma - även det ca. 3 mil... Hoppas ändå fortfarande på glapp så man slipper byta.

    Typiskt att detta händer precis dagarna innan man ska ge sig ut på sverigeturné med bilen...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

Liknande ämnen

  1. tcs ctrl lampan tänds
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 15:11
  2. ABS lampan tänds ibland
    Av jgranath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •