Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: När ändrade saab bottenplattan på og900?

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610

    När ändrade saab bottenplattan på og900?

    Lyckades äntligen att hitta en reservdelsbil från -92 till min 900 som är en -81 så man får nya hjulupphängningen osv till min men när jag började kika på lite saker idag så märkte jag att den ser helt annorlunda ut i bottenplattan mot för min -81.
    En av sakerna jag köpte bilen för var just för att få en insprutningstank men hela golvet skiljer i skuffen så ingenting passar emellan, samma med stolsinfästningar osv skiljer när man började titta efter lite.

    Att inredning och sånt skiljer spelar ingen roll men att bränsletanken inte gick att använda vart minst sagt en besvikelse då min gamla tank inte har en riktig armatur så man måste hålla sig över halvtank för att inte få problem så pumpen suger luft när det börjar svänga ordentligt.
    Jag har en annan bil som jag kan plocka tanken ur som är en -84 eller -85 så frågan är om tanken kan passa ur den? Den står drygt 10mil från mig så jag känner mig inte helt sugen att bara chansa och åka dit för att titta om golvet ser likadant ut som i min så tänkte höra här först om någon vet när dom ändrade på det? Var det kanske i samband med bytet till nya bultcirkeln eller är det så illa att dom ändrade det i samband med -80,5 till -81 då dom ändrade framdörrarna? Min är en -80,5 så jag har gamla speglarna som man måste justera utifrån.

    EDIT: Hittade detta på wikipedia
    Citat Ursprungligen postat av Wikipedia
    En fyradörrars sedan visas på Genèves bilsalong 4 mars 1980. Modellen ingick i 1981 års modellprogram senare på hösten. Från och med hösten 1980 fick bilarna nya breda sidolister, inifrån ställbara backspeglar, ny ratt, ny inredning, nytt baksäte, elektriska fönsterhissar på framdörrarna på vissa modeller, turbobilarna kunde erbjudas med automatisk växellåda, alla bilar fick större bränsletank samt större bagageutrymme med reservhjulet under golvet. Modellprogramet var oförändrat, men Saab 900 GLE fanns numera endast med sedankaross.
    Detta var väldans förvirrande då det får min bil att se ut som en väldigt underlig brytmodell, jag har reservhjulet på det gamla viset alltså stående på vänster sida och jag har gamla backspeglarna men jag har dom breda listerna. Alltså ser det ut som att jag har dragit en nitlott just för mina behov när det kommer till karossen så nu måste jag ta mig en funderare på hur jag ska göra med allting.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-03-21 klockan 13:44.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Vilka detaljer är det egentligen du behöver lösa ?

    Stolsinfästningen ändrades när 9000 stolarna började användas. Var väl -90 om jag minns rätt.

    Tanken borde passa.. men inget jag kan lova
    De sista årsmodellerna fick större tank så -92:an har den större. Har själv monterat en -91 cc tank på en -89:a sedan utan problem just för att få den senare armaturen.
    Är problemet enbart att få bränsle i kurvorna är mitt tips att använda armaturen med catchtank som finns till de äldre tankarna. Dessa satt på 900 och 9000T16 i slutet av 80-talet. Med lite enkel modifiering får man ner en -044 pump i en sån
    Dessa har även förpump så det blir lite pyssel att få ner en extra strömmatning ner i tanken... Jag löste det med en kabelgenomföring på nivåmätaren (var inte så sugen att borra ett hål i tanken)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Problemet är att hela golvet ser totalt annorlunda ut i den nyare bilen mot för min bil, min saknar totalt hela "utbuktningen" i golvet som bilarna fick -81 (även fast min är en -81), tydligen så ändrade dom golvet i samma veva som dom flyttade reservhjulet så att det finns inte en vild chans att få dit en tank från en normal 900, hela min bottenplatta ser precis likadan ut som i en 99cc så att jag alltså har gamla stolsinfästningen med snabbfästen på förarstolen, gamla "hajfen" bälten fram, annan golvmatta osv osv.

    Min tank har enbart detta hål i sig och ingenting annat, det går alltså inte att ta en armatur från en nyare tank.


    Enda lösningen jag ser med tanken är att få tag i en EMS tank, eller en riktigt gammal turbo tank vilket troligtvis aldrig kommer hända för vettiga pengar.

    EDIT: Just det, tankrörets anslutning skiljer också, min sitter mycket mer mot mitten på bilen mot för andra 900 som har sin på höger sida.

    EDIT2: Hittade någon bild när jag hade ner tanken som man ser en bit av tanken och golvet på.


    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mokko J den 2016-03-21 klockan 15:19.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Ghaaa, vad jobbigt
    Det lär väl vara så enkelt att detta ändrades när reservhjulet flyttades.

    Med tanke på "alla" som bygger 99T16 så lär det väl vara lite sug efter en sån tank som du letar.
    Hur ser detta ut på sena 99:or ?
    Tänker på t.ex. 99 GLi som fanns på slutet. Fanns väl även GLE som borde ha rätt tank.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Jo det vart lite jobbigare nu tack vare detta kan man lugnt säga, riktigt surt då man äntligen hittade en bil som jag trodde skulle ha alla saker jag saknade till min.
    Jo det ser ut som att det ändrades i samma veva som dom breda listerna och nya backspeglarna osv kom, lite konstigt bara att min har dom breda listerna men ingenting annat.

    Jag försökte få tag på en sån tank förr till min 99 T16 men fick vackert nöja mig med att alltid ha över halvtank istället då jag aldrig fick tag på en.
    Jag är ganska säker på att dom tankarna skulle passa i min bil utan några konstigheter.

    Ett alternativ skulle väl vara att skära ut hela golvet bak och ta det från den nyare bilen men det känns som att det är lite overkill bara för att kunna få i en vettig tank, skulle även vilja ha isoleringsmattor, golvmattor osv från en nyare men nu passar inte det heller så jag kommer nog få tänka om rätt friskt här för att försöka reda ut allt, svetsa nya fästen för stolar är ingen större grej men ju mer man jämför bilarna ju mer ändringar ser man att dom har gjort med åren i bottenplattan, hade då aldrig trott att det var så här mycket som vart ändrat.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    När jag byggde 99T16 så behöll jag jag den gamla tanken som istället moddades lite. Skar loss "bränslepumpsgängorna" plus ungefär 4cm plast utåt från en insprutningstank. Sedan bultades och limmades gängorna fast på förgasartanken. Tror jag kan ha lite bilder på det om så önskas.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Det skulle jag gärna kasta ett öga på om du orkar gräva fram bilderna, tanken hade faktiskt slagit mig men jag tänkte att det aldrig skulle bli riktigt bra.
    Vad för slags lim användes? Något som tål bränsle måste användas annars kommer det väl bli läckage med tiden i skarven om man vill ha mycket bränsle.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Grävt i arkivet och hittade dessa gamla bilder. Hoppas de hjälper.

    Insprutningstank och loss-sågad gänga.
    99tank0.jpg

    Förgasartank med sågat hål för pump och samborrade hål för skruv.
    99tank1.jpg

    Rikligt med Hermetite Blå packningsmassa.
    99tank2.jpg

    Skruvat och klart. M6 med brickor och muttrar på insida tank. Noll bränsleläckage även vid bankörning.
    99tank3.jpg

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Det där såg faktiskt betydligt mycket enklare ut än vad jag hade tänkt mig, aldrig tänkt på att tanken är helt slät där man behöver såga hålet och det är precis en likadan tank som sitter i min bil, borde vara enkelt att fixa samtidigt som man byter hjulupphängningar.

    Kanonbra bilder, nu vet jag precis vad jag har att göra för att lösa bekymret med tanken, tack så mycket för det!

    Problemet med golvmattor osv kvarstår dock så jag ska försöka tänka om hela målet med hur bilen var tänkt att se ut nu när det ser ut som att jag är fast med brun/beige inredning, blir nog en lite mer retro bil än vad som var tänkt.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Gott att tankbilderna hjälpte. Initialt var det lite klurigt, men när sågen sattes i tanken var det ganska problemfritt vill jag minnas. Morakniv och en grov rasp för justering av nya hålet rekommenderas. Det och rejäl rengöring invändigt efteråt.

    Inredningsbiten kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Min är rensad på det mesta då det är en gammal rallybil.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Kan tänka mig att det går smidigt bara man kör en morakniv genom tanken först och sen kan man till och med lyxa till och köra sticksåg om man känner för det för att såga ur hålet.

    Inredningen är det nog ingen som kan hjälpa mig med då formerna på golvmattor osv skiljer så det aldrig kommer passa riktigt så jag tänker som sagt om hela projektet och ändrar på lite saker för att få det att fungera med den nuvarande inredningen då den ändå är i väldigt bra skick förutom innertaket förstås vilket jag lyckligtvis har ett fint.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Tanken som du har fanns bara ett år eftersom 79:an har plåttanken från 99. Du slipper ju rost i tanken åtminstone.

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:24
  2. Ändrade uppgifter 9-3ss.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 15:17
  3. Ändrade planer för SAAB!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 18:24
  4. Ändrade oljebytesintervaller SAAB 9-3/9-5 !
    Av Dennis EBB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-06-16, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •